Posted By: CePal () on 'CZbikes' Title: Mrtvo Date: Tue Apr 8 09:38:37 2003 je tu desny mrtvo (a asi jsem k nemu prispel ja tim, jak jsem shodil tu prosbu o radu s vyberem kola)... Tak sem prdnu nejakej hajzlpapir, aby motorkari a cyklisti meli co cist... - KDO JE TU BOARDOP? -jsem pro prejmenovani na CZjedna_stopa (neznam anglicky ekvivalent, ale radeji bych, aby byl pouzit ten anglicky ekvivalent) - jsem pro to, aby byl board nejen o motorkacha pro motorkare... IMHO jsem se to pokousel prosadit, kdyz board vznikl, ale byl jsem smeten... a takhle to pak dopada - tomu clovekovi, co chce kupovat kolo, se tu verejne omlouvam... ta narazka, ze jde o motorkarsky board, byla asi takova ta potreba nekomu oplatit to, co se stalo mne... ale co se tyce zpusobu hledani informaci pomahajicich k vyberu kola si vicemene stojim za svym... tak abych to trosku napravil, pokusim se prispet svou troskou ... VYBER KOLA ---------- mam nekde knizecku, ktera radi, jak vybirat kolo (myslim ze se zameruje hlavne na horska), nevim kde ji mam, ale pamatuju si par obecnych a velmi uzitecnych rad (format nasledujiciho: pomlcka - procento dulezitosti rady v mych ocich - text): - 100 - rekni si, kolik chces za kolo utratit (psals kolem 20kKc); az pujdes do kramu, jdi o jednu cenovou tridu vyse, urcite si to muzes dovolit a jiste zanedlouho tohle sve rozhodnuti ocenis - 100 - v ramci cenove kategorie si nejdrive vyber kategorii kola - psals o krosu; pokud chces, aby kolo neco vydrzelo (a nevazis 40 kilo a chces obcas jezdit divoceji, treba rychlejsi sjezd nezpevneneho Sumavskeho krpalu z Buciny k pramenu vltavy), rozhodne a jednoznacne horske kolo... Cross je spis pro silnicni turistiku s priparnym vyjetim z asfaltu na sotolinu nebo na trochu horsi asfalt - ram je velky a zdaleka ne tak robustni, penumatiky jsou vicemene silnicni, akorat muzes ovlit mezisilnicnim,kompromisnim ci trochu terennejsim vzorkem, na horaka si das klidne slicky, ale taky poradny drapaky, hlavne ma dostatecnou sirku na projizdeni der (i ty slicky jsou velmi uzitecne na drave asfaltce), osobne bych doporucil horaka s temi vice-mene silnicnimi gumami (maji takovej strelovitej zaoblenej vzorek, da se s tim jezdit i v bahynku, i kdyz samozrejme drapak to neni); - 100 - na zaklade cenove kategorie a terenu, ktere planujes, je treba se rozhodnout, zda chces mit kolo neodpruzene, poloodpruznee nebo plne odpruzne; upozornuji, ze plnoodpruzene, aby to aspon za neco stalo, bude stat minimalne kolm 30kKc, osobne doporucuji kategorie kolem 40-60 kKc, ovsem napr jeden znamy si koupil authora (fuuj), ktery puvodne stal tusim 55 a je s mechanickymi kotoucovkami (ne kapalinovymi, ale s bowdenem -> levny provoz, exremni ucinnost, nejlepsi pomer cena/vykon), tusim ze ho ve vyprodeji na podzim koupil za snad 30 nebo 35... - 50 - nevim, jak hodne je tva predstava 1 Mm rocne podlozena praxi; ale pokud te to chytne, tak i v terenu muzes najezidt treba 5 Mm (coz uz je opravdu hodne); ale uz 1 Mm je ukazatelem, ze kolo by melo byt pokud mozno velmi kvalitnimomentalne se neorientuji v cenovych kategoriich, takze nemohu slouzit, ale vyrobci maji na netu kompletni nabidky vcetne cen a mam pocit, ze to maji rozlozene i do cenovych kategorii... Rozhodne zadne umelohmotne prehazovacky ap. PODLE ME zalezi MNOHEM VICE na stylu jizdy, nez na poctu km. Muj tata napr. rocne najezdi opravdu hodne (pocitam tak koelm 2 Mm minimalne, mozna jeste o dost vic, a to nepocitam jezdeido/z prace na skladacce hihihi) a ma trekovy kolo (tusim Author) s vybacvou Alivio, neodpruzeny a je plne spokojen a nikdy se mu tam nic nevysralo... jenze on nejezdi teren, jezdi spis vytrvalostne, takze zadny sprinty, a vetsinou jezzdi po silnici, pouze napr. na nekterych Sumavskych usecich, kde neni zbytu, jede po techpisecnych cestach atp (pamatuju si, jak mu zadnikolo hrabalo a nevyjel takovej prudsi stoupacek mezi dvema traverzy pri jizde na Tristolicnik). Na kole ma blatniky (takovy ty lehoucky a dobre stavitelny), vzadu klasicky 3-dilny tasky, ktery vzdycky narve nahradnim oblecenim pro celou vypravu (z vlastnich zdroju) atd... Zato ja toho najezdim o hodne min (taky mi tata kdykoliv ukaze zada, kdyz chce), ale kolo mam urcite o.. opotrebovane vic, a to mam horace. Napr jsemmenil packy na prehazovacku (odesla nejaka pruzinka a neda se to spravit), nastesti jsem sehnal cloveka, kterej naopak menil packy pro presmyk, takze jsem nemusel kupovat celej par... samozrejme gumy a spaliky brzd maji u me mnohekm kratsi interval, nez u taty, i kdyz u gum si nejsem moc jist.. ony se ty ouzke turistaky ojizdeji docela rychle. Mam neodpruzenyho horala, coz je fajn pro efektivni slapani, ale v terenu trpi klouby atd., takze setrim na nejakyho kvalitniho celodpruzenyho... - (jen shrnu predchozi odstavec) - pri cenove tride osazeni je treba brat spis v potaz planovanou zatez, nez pocet km; kazdopadne Alivio je MINIMUM pro uplny turisty :-) - 100 na kazdem kole, ktere ti padne do oka, se poradne projed, nejlepsi by bylo, kdyby ti ho prodejce na den pujcil a tys udelal kratsi vylet (ale to asi neni realne, ale muzes zkusit kolo z pujcovny - s tim mam spatnou zkusenost, mivaji tam stare a neudrzovane vraky); kazdopadne je NUTNE, aby ses aspon kratce projel na co nejvetsim mnozstvi kol, abys dokazal urcit, co od nej cekas... - 100 - sedlo... na nem nesetri, budes na nem sedet hodiny a asi i v hrbolatem terenu; co ja mam zkusenost, tak kvalitni sedla zpocatku jakoby :lochtaji: pri dosedu v oblasti stydke kosti, takze prvnichpar set metru jedu s nadzvedlym zadkem, abych to vydrzel :-))); pokud budes kupovat celoodpruzene kolo, muze byt sedlo o neco tvrdsi, konkretne ti urcite poradi, rozhodne nesetrit... - 80 - zkusit si dat poradit v nekolika obchodechod prodavacu a z toho udelat taky nejaky zaver (hlavne co se kombinace ramu/vilice/kol/osazzeni tyce) - 1000 - jeden muj dobry znamy je sefem cykloprodejny... najdi si je na netu, je to ZPM SPort, nebo Sport ZPM, on se jmenuje Eda Pinkava, BTW jsem od nej koupil jeho "vyslouzilyho" horaka, na kterym jezdim dodnes... (osazeni STX/LX zadek/predek); omeli prodejnu na sidl. Repy (v tom nakupnim centru), ale nekam se prestehovali a navic Eda zmenil asi operatora, protoze na T/mobile jsem se mu uz nedovolal... kazdoadne kdyz tam zavolas a reknes, ze chces mluvit s Edou a ze te posila Pavel C~ervinka, urcite ti pomuze a zarucuji ti, ze je to hodnej kluk a nebude te lakovat, jen aby prodal nejakej bnneprodejnej kus... jo a samozrejme u nej muzes nakoupit i vybavu (od tachometru po spodni pradlo)... On je jen vedoucim, nikoliv majitelem, POZOR !!!, to je totiz rozdil... ufff... CePal