Posted By: PG (to je logicky, ne?) on 'CZc64' Title: Re: Date: Tue Jan 28 13:59:31 1997 > Hezkyyyyy PG, konecne nejaky solidni srovnani. Takze se pokusim vypotit > nejaky > poznamky... Diiky :) > C64 ma spritu 8. Kolik jich proboha teda ma Atari? Atari ma vpodstate 5 spritu kazdy ma rozliseni ekvivalentni multi (1 bod=2x1 pixel hires) a ma sirku 8 pixelu, takze 2 kurzory. kazdej sprite muze mit 1 barvu, pricemz je tu jedna pomucka jak pocet barev zvysit. Da se totiz dosahnout toho, ze pokud se 2 sprity prekryvaj, muze se na prekryty plose objevit 3. barva, ktera vznikne tusim vyORovanim 2 prekryvajicich se barev. Co se tyce VYSKY spritu, je neomezena - muze byt v rozmezi 1 - 255 pixelu hires, navic vysku pixelu si muzete nastavit hardwarove na dvojitou, a softwarove na libovolnou. Neni proto problem rozrastrovat si obrazovku a mit POD SEBOU treba 10 spritu, vzniklejch z jednoho, z nichz kazdej muze mit jinou Xovou souradnici a barvu. problem je prave v tom ze ten sprite nemuze bejt nak moc barevnej, pokud ho slozite ze 2, tak bude 3barevnej+pozadi a zbejvaj vam uz jenom 3 sprity, pricemz ten slozenej bude sirokej prave jenom 2 kurzory (pokud nepocitam moznost 2x a 4x rozsireni (pixel pak ma sirku az 1 kurzoru, coz je ve hre nepouzitelny a jediny vyuziti je pro demo efekty). Navic je tu jeste moznost rozdeleni 1 (toho patyho) spritu na 4 maly, siroky 2 pixely, coz se da pouzit na strely, coz je taky implicitne nastaveny. Proto se na ATARI spritova grafika nejmenuje spritova grafika, ale Player-Missile Graphics. > Tak trochu s obojim souvisi moje spis otazka nez nejake doplneni. Kdysi jsem > nekde cetl a asi je to i pravda (je to uz davno, co jsem prodal vse, co jsem > k C64 mel a vetsina informaci se mi uz malinko vytratila nadobro z hlavy), > ze VIC (grafickej chip) u C64 bezi na 17 MHz, coz je hezkej vykon, ze? Jak > je na tom v tomhle smeru Atari? > (BTW. domnivam se, ze prave rychlost toho VICu umoznuje takovy veci jako > efekt vice nez 8 spritu, deleni obrazovky na ruzny textovy a graficky > oblasti... nepletu se, ze ne?) Ackoliv sem se to snazil zjistit, nedozvedel sem se to. Pokud budu vychazet z holyho vypoctu maximalniho rozliseni x 50Hz, vyjde mi frekvence okolo 5 MHz, coz je tim padem nejnizzsi mozna hodnota. Co se tyce tvy domnenky ze moznost zvyseni poctu spritu je diky tem 17ti MHz, neni to uplne pravda. Pro zvyseni poctu spritu je potreba pracovat s prerusenim, coz je spis prace procesoru nez VICu. Btw. ATARI napriklad vpodstate NEMA border. on tam sice je, ale da se programovat. Muzeme si udelat jakykoli rozliseni, az do max. 384x240. Navic atari je multiprocesorovej system, pokud procesor chapeme jako obvod, kterej je rizenej programem v pameti. nas grafickej cip (ANTIC) ma totiz vlastni instrukcni sadu, obsahujici instrukce pro zapnuti ruznejch gr. modu, povoleni skrollingu, preruseni a ukazatele adresy VRAM, to vsechno pro kazdej radek obrazovky zvlast. Tim se stava ovladani grafiky na atari strasne pruzny. Nevyhoda je napriklad to, ze ATARI nema atributy, takze do multi proste nedostane vic jak 4 barvy, pri trose snahy 5 barev s vyuzitim textovyho rezimu, ve kterym se inverzni znaky zobrazujou s jinou barevnou kombinaci (trochu slozitejsi na vysvetleni). Je to hlavne kvuli palete, ktera ma jak sem rikal onech 256 barev. zatimco na c64 1 atribut podava informaci pro 2 barvy, na atari by to bylo jenom pro jednu a atributy by zabiraly 2x tolik co na c64. > Taky by me zajmalo porovnani disketovych mechanik pro obe platformy. Dalsi > zajmava vec na porovnani by byla asi RAMka, co ja vim tak z 64kB C64 lze > vytahnout az 50kB volnyho mista pro kod a data, co ATARI? (Jo a pristupova > doba?) Na atari sem videl vsehovsudy 4 typy diskaren, vsechny pro 5.25" diskety. 1) ATARI810 - nejstarsi, jednostranna, asi 19200Bd, kapacita kolem 90kB, na vlastni oci sem ji videl jenom na Inetu na obrazku 2) ATARI1050 - jednostrana, 19200Bd, kapacita kolem 125kB 3) ATARI XF551 - posledni diskarna pro ATARI 800XE, oboustranna, 38400Bd, kapacita kolem 360kB 4) U nas vyrabena, myslim ze se jmenovala VD40, nebo tak nejak. Oboustranna, rychlost tusim az 55500Bd, kapacita 360kB Diskarna na atari nema procesor a pamet ma jenom na 1 sektor (tusim ze max. 256 Bytu). Proto se neda udelat zadny TURBO, coz je vyvazeny tim, ze rychlost je celkem dostatecna. CO se tyce pameti, mylis se s tema 50kB. Z C64 se da pro program uvolnit asi 63kB, z ATARI se da vymacknout asi 61kB, protoze nemuzeme vypnout hardwarovy registry (2kB). ATARI by melo mit pamet rychlejsi, protoze zatimco C64 pouziva DRAM, ATARI pouziva SRAM, ktera je rychlejsi. Jinak maximalni rozsirena pamet, kterou sem videl byla 576kB, ale teoretickou hranici nevim. > Bye > Daniel Mise Bye, PG!