Posted By: CePal () on 'CZcars' Title: postrehy z UK Date: Wed Jul 13 11:14:59 2011 Hola hou, vrele doporucuju do UK letet a zde si pujcit auto - a to v pujcovne "enterprise" - nejlepsi ceny, celkem dobry sluzby, auto privezou na nadrazi, nebo si vas vyzvednou doma (pokud to spada do jejich spadove oblasti - ja si pujcoval ve vzdalenejsi pobocce, kde to bylo asi o 15% levnejsi, takze jsem si tam musel dojet vlakem, kde si me uz vyzvedli). Provoz auta, vyjma centra Londyna, je totiz vyrazne levnejsi nez cestovani vlakem, a to uz v jednom clovekovi. Ve vice o to vic. A to i auto z pujcovny - pokud jste dva a staci vam napr. Ford Ka, tak ten je uz za 14 liber na den, coz je diky padu kurzu libry v CZk celkem smesna cena (ve srovnani s cenami pujcoven v CR). Jizda vlevo je zcela v pohode, je treba pouze dve veci: 1) pri rozjezdu po usednuti do auta se soustredit na to, ze mam jet vlevo, a to pri kazdem rozjezdu, ne jen poprve 2) na kruhaci koukat VPRAVO a davat prednost ZPRAVA (jinak je prednost zleva) - ono je to sice kazdymu jasny, ale na kruhaci je to skutecne velkej nezvyk a nedat prednost docela ostre projizdejicimu autu na kruhaci nemusi dopadnout dobre, prestoze anglani jsou celkem dobri ridici a umeji bleskove reagovat na voly zpoza "za/kanalem" nedavajici jim prednost, ale testovat je nedoporucuji. Dalsi drobnosti: - troubit nedoporucuju; anglani jsou velice slusni, a troubeni je tady uz tak nejak trochu povazovano za agresi, probliknuti by melo stacit; navic mi bylo porazeno netroubit jeste proto, ze sem tam nejakej anglan za volantem muze mit dost horkou krev, a dostat pres drzku od nejakyho hoolicana neni nic prijemnyho (asi); muzu jen potvrdit, ze jeden zatroubenec zatim se mnou velmi zretelne komunikoval z auta do auta a fakt jsem se bal, jestli me nezablokuje a nebude si to chtit vyrikat, tak jsem delal, ze ho nevidim a dupnul na plyn (zablokoval me na kruhaci prejetim do meho - vnitrniho - pruhu a ja na nej kratounce tutnul) - nikdo tu nesviti a kdyz budete svitit vy, budou na vas blikat, abyste si zhasli zapomenuta svetla; ve spojeni se zaparkovanymi auty predevsim v nedeli (kdy se muze stat i na dvojite zlute) uplne vsude je to pro evropana trochu neprehledne... - na dalnici je limit 70 mil, kamery nastavene na 80-85, nicmene policajt s bradavici na Volvu, Opelu nebo BMW, kdyz se blbe vyspi, muze dat flastr i za 74 mil, ale pokud je clovek slusnej, tak do 80ti mil se vzdy domluvi na dohodu. jakmile je omezena rychlost treba kvuli dopravni stavbe, rozhodne rychlost neprekracujte; pokud mate pocit, ze ostatni prekracuji, je to proto, ze maji navigaci, a rychlost udrzuji presne 30/50/... mil podle te GPS, zatimco vas tachometr muze slusne kecat - nikdo vam hlavu neutrhne, kdyz zastavite u kraje silnici, protoze nevite, jak dal na pristi krizovatce, nebo kdyz vjedete do krizovatky nejiste; je to lepsi, nez do nekoho bouchnout, nebo si zajet 20 km (na dalnici velice snadno pri blbem odboceni, klidne i 40km); jsou na to ostatne celkem zvykli - kvalita silnic je tu dost mizerna; sice maji hruby asfalt (a dost hlucny), takze akvaplaning je celkem eliminovanej, ale ty dzuzny a houpavy vlny a skokanky na dalnici, to je docela maso (nemluve o nedalnicnich silnicich); nejvetsi nezvyk asi je sirka pruhu, a to i na dalnicich - vetsina misnich silnic je uzka z historickych duvodu, a to plati i o dalnicich, takze se tu jezdi velmi natesno, a to ne jen v Londyne - autobus, zejmena Londynsky, ma nikoliv absolutni, nybrz TOTALNI prednost; pokud se mu nelze vyhnout jizdou vpred (objizdite prilis dlouhou kolonu zaparkovanych aut napr.), radsi couvejte, ten autobus nezastavi ani se vam nevyhne (jednou jsem bral jednim zrcatkem o zaparkovane auto a druhym o autobus, ne proto, ze bych to spatne odhadl, ale protoze me vybrzdilo auto prede mnou a ja uz proste nemel sanci stihnout se zaradit pred posledni zaparkovane auto); ostatni ridici jsou pravy opak, navzajem se ve slalomu kolem zparkovanych aut pousteji a davaji si bliknutim signal, protoze Indky v BMW nevyjedou, pokud jim nedate zcela JASNY signal (pokynuti rukou, ktere ona vidi, nestaci) - skoro vsude jsou parkovaci hodiny, zejmena v okruzich nadrazi, a take u obchodaku; vetsinou se musi platit mezi 8:30-18:30, cim blize centru nebo cim zalidnenenejsi ctvrt, tim prisnejsi podminky (24/7 v centru Brightonu napr.). U Sainsbury's v Kingstonu musi clovek zaplatit, ale kdyz utrati nad asi 20 liber, tak mu tu libru oproti listecku z automatu daji (primo minci, ne ze by mu to strhli z nakupu, zvlastni)... - vyhrazene pruhy: jsou pro BUS/kolo/motorku/taxi (obcas neco z toho ne, ale to je vyjimecne); vetsinou je to vyhrazeni pouze v urcite dny a hodiny, nicmene bacha na to, pokud do toho pruhu vjedete, protoze momentalne neni vyhrazeny, na dalsi krizovatce se ty dny/hodiny mohou zmenit a muzete mit problem; proto tam vetsina lidi nejezdi ani v hodiny, kdy je to povolene, coz ja povazuji za hloupost a tyto pruhy vesele pouzivam (mluvim o aute - s motorkou tam muze clovek vzdy); je tu jeste jedna neprijemnost - v hodinach, kdy pruh neni vyhrazeny a neni tam zakaz zastaveni, parkujou auta, takze jeho pouziti muze byt velmi kontraproduktivni :-) - chodci jsou otravny hmyz, oni to vedi, anglani to vedi, takze je zcela ignorujte, oni uskoci; vyjimkou jsou prechody, kterych tu je velmi pomalu... - pozor na cyklisty!!! tesi se velikemu respektu a sem tam ho trochu zneuzivaji (nebo vyuzivaji), sem tam jedou na cervenou a sem tam si nevsimnou, ze primo nekomu pod kola... a sem tam jsou zcela neosvetleni, byt vetsinou maji aspon dve silna predni a 3-5 ruzne blikajicich zadnich svetel - taktez pozor na motorky - sice vetsinou jezdi pomaleji nez auta (zejmena po dalnici), ale NESVITI, takze jsou dost neviditelne, a pokud to neni vytunenej supersport, tak i neslysitelne (jak si pobublavaji pomalou rychlosti). CePal