Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon' Title: Jeste herni systemy Date: Tue Sep 30 12:10:53 1997 Ahoj! Bezely tu v minulosti urcite debaty o hernich systemech, ale soucasti dobreho herniho systemu musi byt (krome jinych) dve veci, ktere se tak casto nezminuji. Prvni vec je "ekonomicka vyvazenost", tedy neco, cemu napr. autori DrD (aniz by ovsem vedeli o co jde) rikaji vyvazenost systemu. Konkretne se jedna o to, aby postava, ktera je v necem zvyhodnena, byla v ostatnich vecech patricne znevyhodnena. U class/level systemu to neni az zase takovy problem, protoze se to da regulovat (valecnik nekouzli, kouzelnik nevalci), presto se i treba v ADaD vyskytuji problematicke momenty (mit vysokou vlastnost se vzdy vyplati, neni to spojeno s zadnou nevyhodou). Problemy nastavaji u skill-systemu, kdy nemuzete jen tak neco zakazat. Problem je v tom, jak zabranit hraci, aby si jen kvuli bodum vzal prilis mnoho nevyhod (ruzne alergie, nepratele, spatna povest atd). (Stalo se mi, ze dokonce v ADaD si jeden hrac vzal elfa s Charismou 3, aby mohl mit Silu 18 :( Tento problem resi do urcite miry treba Ars Magica, ovsem na muj vkus prilis direktivnim zpusobem (postava muze mit nevyhody maximalne za urceny pocet bodu). Druha vec je vyvoj postav. Maji se postavy vyvijet rychle, pomalu, maji se vubec vyvijet? Prilis rychly vyvoj je videt napriklad v ADaD nebo DrD, napr. v DrD je postava na 5. urovni nechutne tvrda. Velmi pomaly vyvoj je napr. ve hrach Shadowrun a Vampire:the Masquerade, kde se postavy temer nevyvijeji. Stanovit optimalni rychlost vyvoje postav je velky problem, ktery se da castecne resit (je zapotrebi zkuseny GM), ale na urovni pravidel neni uspokojive vyresen snad nikde. Richi