Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon'
Title:     Jeste herni systemy
Date:      Tue Sep 30 12:10:53 1997

Ahoj!
Bezely tu v minulosti urcite debaty o hernich systemech, ale soucasti dobreho 
herniho systemu musi byt (krome jinych) dve veci, ktere se tak casto 
nezminuji.

Prvni vec je "ekonomicka vyvazenost", tedy neco, cemu napr. autori DrD (aniz 
by ovsem vedeli o co jde) rikaji vyvazenost systemu.

Konkretne se jedna o to, aby postava, ktera je v necem zvyhodnena, byla v 
ostatnich vecech patricne znevyhodnena.
U class/level systemu to neni az zase takovy problem, protoze se to da 
regulovat (valecnik nekouzli, kouzelnik nevalci), presto se i treba v ADaD 
vyskytuji problematicke momenty (mit vysokou vlastnost se vzdy vyplati, neni 
to spojeno s zadnou nevyhodou).
Problemy nastavaji u skill-systemu, kdy nemuzete jen tak neco zakazat.
Problem je v tom, jak zabranit hraci, aby si jen kvuli bodum vzal prilis mnoho 
nevyhod (ruzne alergie, nepratele, spatna povest atd).
(Stalo se mi, ze dokonce v ADaD si jeden hrac vzal elfa s Charismou 3, aby 
mohl mit Silu 18 :(
Tento problem resi do urcite miry treba Ars Magica, ovsem na muj vkus prilis 
direktivnim zpusobem (postava muze mit nevyhody maximalne za urceny pocet 
bodu). 

Druha vec je vyvoj postav.
Maji se postavy vyvijet rychle, pomalu, maji se vubec vyvijet?
Prilis rychly vyvoj je videt napriklad v ADaD nebo DrD, napr. v DrD je 
postava na 5. urovni nechutne tvrda. Velmi pomaly vyvoj je napr. ve hrach 
Shadowrun a Vampire:the Masquerade, kde se postavy temer nevyvijeji. 
Stanovit optimalni rychlost vyvoje postav je velky problem, ktery se da 
castecne resit (je zapotrebi zkuseny GM), ale na urovni pravidel neni 
uspokojive vyresen snad nikde.

Richi

Search the boards