Posted By: bivoy (Bivoj the Boarhunter) on 'CZdungeon'
Title:     Re: Jeste herni systemy
Date:      Tue Sep 30 12:36:45 1997

> Prvni vec je "ekonomicka vyvazenost", tedy neco, cemu napr. autori DrD (aniz
> by ovsem vedeli o co jde) rikaji vyvazenost systemu.
Podle mne je lepsi termin vyvazenost systemu, ekonomicka vyvazenost by se mela
tykat subsystemu "ekonomika".
> Konkretne se jedna o to, aby postava, ktera je v necem zvyhodnena, byla v 
> ostatnich vecech patricne znevyhodnena.
> U class/level systemu to neni az zase takovy problem, protoze se to da 
> regulovat (valecnik nekouzli, kouzelnik nevalci), presto se i treba v ADaD 
> vyskytuji problematicke momenty (mit vysokou vlastnost se vzdy vyplati, neni
> to spojeno s zadnou nevyhodou).
> Problemy nastavaji u skill-systemu, kdy nemuzete jen tak neco zakazat.
Podle mne muzes zakazat kombinaci nekterych skillu, nebo jejich uplatnovani.
Trivialni a nepresne priklady:
i.pripada mi zcela logicke, aby postava nemohla znat zaroven "hranicarskou" a 
 "kouzelnickou" magii 
ii.pripada mi obdobne logicke, aby se postava nemohla do neceho metamorfovat, 
  pokud ma na sobe platove brneni (to neni striktne vzato schopnost, ale snad 
  chapete) 
> Problem je v tom, jak zabranit hraci, aby si jen kvuli bodum vzal prilis
> mnoho nevyhod (ruzne alergie, nepratele, spatna povest atd).
Jednoduse: ze ty nevyhody postavu skutecne handicapuji. Kdyz kazdy nepritel 
navic znamena, ze po postave permanentne nekdo pujde (prehanim), tak si to 
hrac asi trochu rozmysli. 
> (Stalo se mi, ze dokonce v ADaD si jeden hrac vzal elfa s Charismou 3, aby 
> mohl mit Silu 18 :(
To je dosti nestastne, i kdyz moje predstava elfa neimplikuje nutne vysokou 
autoritu (pokud vim, tak charisma je spis autorita, nez krasa a snad uznate, 
ze nektere typy libovych frajeru nebo unylych blondynek by neposlouchal vubec 
nikdo) 
> Druha vec je vyvoj postav.
> Maji se postavy vyvijet rychle, pomalu, maji se vubec vyvijet?
> Prilis rychly vyvoj je videt napriklad v ADaD nebo DrD, napr. v DrD je 
> postava na 5. urovni nechutne tvrda. Velmi pomaly vyvoj je napr. ve hrach 
> Shadowrun a Vampire:the Masquerade, kde se postavy temer nevyvijeji. 
> Stanovit optimalni rychlost vyvoje postav je velky problem, ktery se da 
> castecne resit (je zapotrebi zkuseny GM), ale na urovni pravidel neni 
> uspokojive vyresen snad nikde.
Podle mne je lepsi pomaly vyvoj postavy ve schopnostech, protoze ten nuti 
hrace, aby se snazili rozvijet i jine veci, nez jenom osobni schopnosti 
postavy (kontakty, znalosti, financni zdroje, vybaveni etc.etc.). Mozna se 
pletu, ale mne vzdycky jeko hraci pripadalo, ze hranicar na druhe urovni 
(v DrD) je postava natolik silna, ze uz prilis rust nepotrebuje. Proste 
nmirne nadprumerne osobni schopnosti by dobremu hraci s dobrym PJ mely stcit.  
> Richi

                                   Bivoj the Boarhunter
                                   mail: slanina@ff.cuni.cz
Some things DO work - crime does NOT pay (at least I believe so)

Search the boards