Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon' Title: Ozivovani Date: Tue Oct 14 10:19:21 1997 Ahoj. K tomu ozivovani mrtvych: Jsou RPG, kde lze ozivit mrtveho pomerne velmi snadno, dokonce se na to da najmout "lecitel". Odstrasujicim prikladem je ADaD, kde i lehce nadprumerne zdatny knez je schopen ozivit kolik chce mrtvol. Ja jsem proti temto praktikam ze dvou duvodu: 1/ jsem priznivcem "realisticke" magie ktera ma podklad v mytologii. Tam se (pokud si dobre vzpominam) odehralo oziveni mrtveho pouze jednou: kdyz Kristus ozivil Lazara. Orfeuv pokus o oziveni mrtve zeny byl neuspesny. 2/ jenou ze zakladnich poucek pro GM je "Je mrtvy, tak do nej prestan kopat", tedy pokud uz postava zemre, mel by hrac zacit hrat jinou postavu a k mrtve se nevracet. To je samozrejme podmineno tim, ze GM musi i smrt postavy "vytvorit". Postava ktera zemre pri prvnim vylete za humna rodne vesnice napriklad na zapal plic neni spravne zabita postava - hrac si poradne nezahral a ani to nepomuze rozvoji herniho sveta. Postava by mela dostat prilezitost ukazat svuj charakter a nejak se zaclenit do herniho prostredi. Zemrit muze ve chvili, kdy hrac dsotal postavu tam kam ji dostat chtel (to se pozna tak, ze "ztraci inspiraci" a hraje nezajimave) a to pokud mozno smrti, ktera postavu nejak charakterizuje. Klasickym prikladem je valecnik, ktery padne kdyz kryje ustup ostatnich postav. Jednou z dulezitych, ale casto opomijenych funkci postavy je vytvareni herniho sveta, postava svet obohacuje o to, co vytvori nebo k cemu da podnet. Po mrtve postave zustanou pribehy, majetek, potomci, pratele, sluhove atd. Z toho se pak daji odvozovat dalsi dobrodruzstvi a svet zacina byt pro postavy mnohem zajimavejsi nez kdyby ho vytvarel pouze GM. Richi