Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon' Title: Re: dialogy v RPG Date: Fri Jan 30 16:44:31 1998 > hi all (zejmena DMs/GMs/Storytellers/etc.), > jak dalece v RPG trvate na tom, aby hraci presne formulovali, co jejich > postavy rikaji apod. - > (a) povazujete za prijatelnou formulaci typu 'muj zlodej se snazi vemluvit > do > prizne veliteli strazi' nebo > (b) chcete, aby priblizne rekl, na zaklade ceho se vemlouva do prizne, nebo > (c) trvate na 'hrani' (roleplaying) celeho dialogu? > a jak se vam to osvedcuje? To je podle situace. Obecne plati, ze na zacatku kampane, kdyz se jeste hraci porade neorientuji v prostredi je konverzace mene, prevazuje varianta a). Jakmile se postavy znaji a znaji i hafo cizich postav, zacina se vice uplatnovat varianta b) a c). Prime vedeni dialogu je dobre ve vypjatych situacich (rozhovor s velitelem strazi, ktery chce postavy zatknout), mezi postavami v druzine nebo kdyz s tim hrac sam zacne (obvykle tim nekam miri, vetsinou chce nekoho nejak ukecat nebo si z nej utahuje, pripadne z nej chce nenapadne tahat informace). Rozhodne bych trval na presne formulaci v akcnich mistech, kde neni cas nic vysvetlovat. V podstate se da rici, ze formulace rozhovoru je tim presnejsi, cim pomaleji heri cas plyne. Pokud plyne rychle, muze hrac rici "jd po trzisti a kazdem koho potkam vypravim ze kral ma osli usi. Ovsem ve chvili kdy to uslysi mestska hlidka, musi uz hrac formulovat presneji : "Vykriknu na velitele hlidlky: Kral ma osli usi a ty jsi trouba", hodim po nem tykev a snazim se utect. Pokd jde o roleplaying, je to problematicke, nebot hraci "roeplayou" neradi. Spise poisou vlastnimi slovy jake xichty dela postava nez by to delali sami. Ale to myslim neni jednoznacne na zavadu, me osobne to vubec nevadi. > nedavno jsem vedl hru na zaklade pravidel Vampire, ale bez vampyru a jedna > postava (on) se snazila v baru sbalit jistou slecnu a hrac k memu zdeseni > nebyl schopen (nebo ochoten?) formulovat, co ji rika atd. > *pozn. Vampire the Masquerade ma v pravidlech pasaz popisujici, jak provadet > hody, kdyz se vampyr snazi 'svest'(seduce) smrtelnika, aby pak mohl pit > krev. Jee, to jsem si chtel vzdycky zahrat, nemate v parte jeste jedno volne mistecko? > a tim se dostavam k dalsi otazce: jak z hlediska GM resite situaci, kdyz se > schyluje k nejakym intimnostem? > mym zvyklostem by sedelo vyresit hodem (nebo podle potreb zapletky), zda k > necemu skutecne dojde nebo ne a pak nechat na predstavivosti hracu, co se > delo > v posteli a preskocit k udalostem pote (pokud partner v posteli nevypravi > neco klicoveho pro zapletku, prirozene). Jiste, pokud to neni pro dej dulezite, neni treba to hrat (Umberto Eco dokonce tvrdi, ze pokud je scena nepodstatna pro dej nepreskoci jde o pornografii). Vampire dokonce umoznuje celou scenu vyhledani obeti, svedeni a nasyceni vyresit jedinym overovacim hodem. > Bivoj the Boarhunter Richi