Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon'
Title:     Re: Logika hry
Date:      Tue Feb 24 12:00:23 1998

> i. neni mozne delat pribeh zcela kolem postav. proste obycejny valecnik  
> (zejmena v DrD apod.) z logiky veci nemuze zachranovat svet apod. a jeho
> chyby ten svet nemuzou znicit.

To  je samozrejme. Postavy by se IMHO nikdy nemely dostat do situace kdy budou 
zachranovat svet - co kdyby se jim to nepovedlo :)
Ale v nekterych situacich si muzou myslet ze zachranuji svet. 

> naopak podle mne by postavy alespon zpocatku mely  byt 
> ponekud mimo hlavni dej a postupne se do neho dostavat. 

Vetsinou to tak je - neco se deje a postavy netusi co se vlastne deje - k tomu 
se propracuji. Ovsem GM musi nechavat "stopy" - letme naznaky obvykle hraci 
pehlednou nebot maji o situaci ruzne (vetsinou nespravne) teorie. 

> podle mne musi dobrodruhove vyvijet nejakou iniciativu a PJ by jim mel pouze
> umoznit na neco narazit, ne jim naservirovat dobrodruzstvi az pod nos (mam 
> maslo na hlave, sam to casto delam). kdyz aktivne nehledaji, PJ by nemel mit
> skrupule je nechat bez medaku v kapse trcet ve meste, po zastavarnach 
> rozprodavat vybaveni, ktere maj (pokud nejake maj) atd. 

Je dobre kdyz dobrodruzi nemaji penize, ale ne vzdy je to rozhoupe k 
"dobrodruhovani" - casto se stava ze postava proste jde vydelavat penize 
praci (Brr), protoze vi ze dobrodruzstvi znamena problemy ktere by nemusela 
rozchodit.

> ii. logika by nemela chranit postavy v tom smyslu, ze vzdy dostanou nejake 
> 'upozorneni' - kdyz neco opomenou (ve smyslu 'non facere' tedy ne-konani)
> tak muzou byt nasledky stejne jako kdyz neco zblbnou (ve smyslu 'facere' 
> tedy konani).
> proste kdyz se utabori blizko osamele studny v lese, kde se to hemzi skrety,
> kteri je maji vsechny duvody zabit (a z duvodu nerovnosti sil si to 
> nelajsnou), tak by kazdy primerene opatrny dobrodruh tu studnu hlidal nebo 
> spis nejak proveril -nebo by z ni pak nepil- a kdyz to neudelaji, tak se 
> nemuzou divit, ze se pak otravej. 

To zalezi na tom jak se k te studne dostali. Pokud videli skrety nebo slyseli 
ze se jimi les hemzi, dostali varovani a pokud se napiji ze studny, muzou se 
klidne otravit. Ovsem pokud postavy dorazi po celodenni ceste bez vody k te 
same studni, aniz by kohokoli potkali, nemaji duvod si myslet ze je studna 
otravena a klidne se z ni napiji. Chyba je na strane GM - mel jim nechat 
nejakou napovedu (mrtvola nedaleko studny, skreti stopy ap.) ale jeste ma 
moznost chybu odstranit - proste stanovi ze voda otravena neni. 
Pocitac, pokud by takovouto chybu udelal tak nepozna ze jde o chybu a postavy 
se otravi. Proto si myslim ze pocitacovy GM je nesmysl - ani clovek, ktery je 
mnohem dokonalejsi a inteligentnejsi se nevyhne chybam, jak by se jim mohl 
vyhnout pocitac? 

>                                    Bivoj (the Boarhunter ?)

Richi

Search the boards