Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon' Title: Re: Logika hry Date: Tue Feb 24 12:00:23 1998 > i. neni mozne delat pribeh zcela kolem postav. proste obycejny valecnik > (zejmena v DrD apod.) z logiky veci nemuze zachranovat svet apod. a jeho > chyby ten svet nemuzou znicit. To je samozrejme. Postavy by se IMHO nikdy nemely dostat do situace kdy budou zachranovat svet - co kdyby se jim to nepovedlo :) Ale v nekterych situacich si muzou myslet ze zachranuji svet. > naopak podle mne by postavy alespon zpocatku mely byt > ponekud mimo hlavni dej a postupne se do neho dostavat. Vetsinou to tak je - neco se deje a postavy netusi co se vlastne deje - k tomu se propracuji. Ovsem GM musi nechavat "stopy" - letme naznaky obvykle hraci pehlednou nebot maji o situaci ruzne (vetsinou nespravne) teorie. > podle mne musi dobrodruhove vyvijet nejakou iniciativu a PJ by jim mel pouze > umoznit na neco narazit, ne jim naservirovat dobrodruzstvi az pod nos (mam > maslo na hlave, sam to casto delam). kdyz aktivne nehledaji, PJ by nemel mit > skrupule je nechat bez medaku v kapse trcet ve meste, po zastavarnach > rozprodavat vybaveni, ktere maj (pokud nejake maj) atd. Je dobre kdyz dobrodruzi nemaji penize, ale ne vzdy je to rozhoupe k "dobrodruhovani" - casto se stava ze postava proste jde vydelavat penize praci (Brr), protoze vi ze dobrodruzstvi znamena problemy ktere by nemusela rozchodit. > ii. logika by nemela chranit postavy v tom smyslu, ze vzdy dostanou nejake > 'upozorneni' - kdyz neco opomenou (ve smyslu 'non facere' tedy ne-konani) > tak muzou byt nasledky stejne jako kdyz neco zblbnou (ve smyslu 'facere' > tedy konani). > proste kdyz se utabori blizko osamele studny v lese, kde se to hemzi skrety, > kteri je maji vsechny duvody zabit (a z duvodu nerovnosti sil si to > nelajsnou), tak by kazdy primerene opatrny dobrodruh tu studnu hlidal nebo > spis nejak proveril -nebo by z ni pak nepil- a kdyz to neudelaji, tak se > nemuzou divit, ze se pak otravej. To zalezi na tom jak se k te studne dostali. Pokud videli skrety nebo slyseli ze se jimi les hemzi, dostali varovani a pokud se napiji ze studny, muzou se klidne otravit. Ovsem pokud postavy dorazi po celodenni ceste bez vody k te same studni, aniz by kohokoli potkali, nemaji duvod si myslet ze je studna otravena a klidne se z ni napiji. Chyba je na strane GM - mel jim nechat nejakou napovedu (mrtvola nedaleko studny, skreti stopy ap.) ale jeste ma moznost chybu odstranit - proste stanovi ze voda otravena neni. Pocitac, pokud by takovouto chybu udelal tak nepozna ze jde o chybu a postavy se otravi. Proto si myslim ze pocitacovy GM je nesmysl - ani clovek, ktery je mnohem dokonalejsi a inteligentnejsi se nevyhne chybam, jak by se jim mohl vyhnout pocitac? > Bivoj (the Boarhunter ?) Richi