Posted By: Waeland (Waeland) on 'CZdungeon' Title: Smutek nad Temnou Vezi Date: Sun Dec 13 20:46:27 1998 Budu zde mluvit o svych pripominkach k RPG Temna Vez. At uz budou poznamky meho kousaveho jazyka jakekoli, povazuji napsani TV za velky pocin. Predpolkadam, ze tvurci tak komplexniho materialu maji dost sebevedomi, aby se mnou nenechali vyvest z miry. Vse co pisu jsou zcela a jen me subjektivni nazory, nektere pripominky mohou vyplyvat z vzajemne odlisneho pojeti RPG. Take srovnavam TV s temi nejlepsimi, leta ladenymi systemy, ktere znam, ne jen s DrD. Kazdopadne je TV v teto chvili i pro cloveka tak (nemistne?) kritickeho jako jsem ja velmi rozsahly material se spoustou zajimavych mist a s velmi slusnym (na nekomercni system vybornym !) zazemim pro Vypravece - viz treba obsahly bestiar. Pripominky k cele hre: 1) Je to prilis slozite. Spousta "zbytecnych" pravidel. Moje skusenost pravi jakakoli pravidla zavadet, az kdyz jsou treba. Tedy nezatezovat se rychlosti pohybu postav, kolik toho unesou atd., dokud nenastane situace, kde z nejakeho duvodu je pravidlo nezbytne. Tyto pravidla by mely byt a) co nejjednodussi b) vetsinu z nich uvadet mimo zakladni texty pravidel pro hrace c) u kazdeho se zamyslit, zda by to stejne dobre bez pravidel nevyresila uvaha Vypravece. 2) Pres podstane vylepseni vuci DrD a spol. to vytvari "pocitacovy" charakter hry. Tedy pravidel je tolik, ze by dokazala (temer) presne popsat, jak by se system implementoval na pocitaci. To je podle mne priznak prebujelosti pravidel. 3) Chtelo by to lip popsat tvorbu postavy z pohledu hrace. Doporucoval bych vzor ze Shadowrunu : knihovnu pripravenych postav a postup jak tvorit postavy nove. Chybi vedeni hrace k tomu, aby mimo "kostry" postavy (ciselne atd. reprezentace) vytvoril uplnou postavu se vztahy, historii, psychologii, handicapy a zvlastnimi dovednostmi. Aby jeho motivaci bylo vytvorit spis zajimavou postavu, nez prelevanim cisel vykoumat nejsilnejsiho maga/valecnika atd. V tomto ohledu je Shadowrun mezi vyspelymi systemi spise minimalisticky (jde taky o hodne akcni RPG), dobre je to zpracovano treba v GURPSu. samozrejme : da se odpovedet, ze vytvareni "cele" postavy, ne jen kostricky z cisel je samozrejme. Jo - dobry Vypravec/Hrac muze i v DrD (v mezich nepruzneho systemu) vytvorit uplnou postavu. Ale nikdy se tohle neda zduraznovat dost. Dukazem je nizka prumerna uroven hracu DrD, ktere toto dostatecne nezduraznuje. Pripominky k jednotlivym pravidlum : 4) MAGIE : Dal bych prednost magii, kde se kouzla sesilaji s ruznou intenzitou (a la Shadowrun) a tedy ne spevne dannym mnoztvim potrebne energie. Na druhou stranu tento sustem je jednodussi, coz je velka vyhoda. Nemam osobne rad kouzla, ktera vytavreji/povolavaji nejakou bytost, pokud nejde o duchy, astralnu bytosti ap. nebo o vytvareni nemrtvych. Jsou pomerne hodne zavisle na konkretni podobe sveta a pak (spise filosoficka namitka) : vytvorit zivou bytost pripadne priteleportovat a zaroven ovladnout ziveho tvora mi prijde jako moc presahuji moznosti, ktere by mela mit bezna magie hracu. Svou podstatou (ne ucinky) se to blizi zazraku. Nic proti kouzlum, ktera z okoli maga prilakaji do jeho sluzby lsesni zver ap. Jinak je magie navrzen velmi zajimave, hlavne napad se selhavanim kouzel. Jak je v TV dobrym zvyke, zaklinadel je habadej a jsou detailne popsana. Co mi chybi je "ritualni" magie (a la Shadowrun, taky by se tam daly radit theurgovy schopnosti z DrD). V mytech i historii magie tvori "rychla" zaklinadla PODSTATNE mensi cast nez magicke ritualy pusobici na dalku, ovlivnujici osud, umoznujici predvidat atd. 5) Seznam dovednosti by snesl doplneni o plavani, lekarstvi atd. a bylo by treba zduraznit, ze tento seznam je mozne (nutne) pri hre doplnovat. Postava povolanim kapitan bude potrebovat namorni navigaci atd. Uplne mi chybi socialni schopnosti - np. schopnost se pohybovat v urcite spolecvenske vrstve. 6) Pri vytvareni postavy bych dal prednost tomu, aby bylo detailneji rozpracovano investovani bodu napr. do dovednosti, vystroje, spolecenskeho postaveni, zvlastnich schopnosti nemovitosti ap. 7) Nezda se mi, ze postupove body jsou primo umerne inteligenci postavy. Nemyslim si, ze np. uceni se plizeni by na ni melotakto zaviset (byl Glum inteligetni ?). 8) Chybi mi pohled na rozvijeni postavy z pohledu pribehu. Vysvetleni hracum, jak muze vypadat vyvoj postavy, povzbuze ni k vytvareni "hlubokych" postav. Prvni partie nekdy zacina jen s o malo vic zazemi, nez ono povestne z DrD/AD&D "Sesli jste se v hospode, za mestem je zricenina hradu a kdyz tam spolecne nepujdete, tak si Vypravec sve dobrodruzstvi muze strcit ..."). Prvni hra se takhle snese (byt i ta se da udelat o neco lip), ale pokracovat timhle stylem znamena smrt hrani na hrdiny. 9) Soubor boj.rtf nejak nemuzu z archivu rozpakovat. Jen z toho co mam mi to ale prijde prilis slozit. neslo by zredukovat pocet potrebnych hodu, pocet cisel nutnych k popisu zbrane atd. ? Jinak je jasne, ze rozhodovani, ma-li pri kazdem (uspesnem) utoku hazet dvakrat kostkou utocnik i obrance je tezke a obe reseni maji sve vyhody a nedostatky. 10) Bylo by hezke casem mit obecny postup pro vytvareni novych ras. 11) Do podoby, ktera by mohla komercne vyjit jeste neco chybi (doplnit zakladni tipy na vytvareni dobrodruzstvi a vedeni hry ap.), ale asi to jsou vesmes veci neprilis zavisle na konkretnim systemu a snadno doplnitelne. Toz to jsou me poznmky. TV je nyni tak obsahly a podrobne zpracovany material, ze urcite by se dalo debatovat o spouste konkretnich veci (pripominky typu "toto kouzlo bych si predstavoval jinak" ap.). Ty prijdou od lidi k tomu kvalifikovanejsich nez sem ja - tech co TV budou hrat. Uz ted je TV lepe navrzeny a perspektivnejsi system nez DrD. Bylo by fajn, kdyby mohl casem po vyladeni vyjit i knizen (ne pred nim, jako Stiny Krece !). Presto bych vam doporucoval konfrontovat TV s vyspelymi skill-based systemy, aby byl dobrym systemem ne jen v meritku Cech. P.S.: Pokud to neni tajne - jak dlouho a kolik lidi to vytvarelo a jak dlouho je tenhle system testovany ? P.S.S.: Doporucoval bych k pravidlum pripojit licenci, ktera by zakazovala komercni vyuziti casti TV jinym clovek. Nejsem zastancem politiky prisvojovani si jednotlivych napadu v RPG (stejne kazdy opisuje od kazdeho), ale byla by skoda, kdyby to nejaky blbec jako celek vzal, mirne upravil, vydal a na Vas se vy$... V hluboke ucte k vykonane praci na TV Waeland email: skabele@iol.cz "By Oak, Ash and Thorn, I tell you, Waeland was a Smith of the Gods !" R. Kipling - Pook of Pook's Hill