Posted By: Hugo (Heavy metal's my religion) on 'CZdungeon' Title: Re: Mistrovstvi CR v DrD Date: Tue Aug 31 16:44:20 1999 > Zdar! > Divim se, ze tu nikdo nepsal o mistrovstvi. Nemam moc cas, takze napisu jen > par postrehu. Konalo se to v Olomouci 8.-11.7. Bylo tam asi 40 osmiclenych > druzin (co se DrD tyce, jinak tam byly jeste jine turnaje). Organizace byla > podle me dost dobra, ubytovani zajisteno na koleji, po tehle strance si > nemuzu stezovat. Jinak dobrodruzstvi v prvnim kole (pro vsechy stejne) jsme > docela dost kritizovali. Mysleli jsme, ze to bude vice vyjednavani a tak, > ale > ono to spise byla mlaticka, coz jsme necekali. No nic, o tom se rozepisu > mozna > nekdy priste. > > > Cau > Jeffrey (jefff) Tak par postrehu. Co se tyka mistrovstvi v necem jako je DrD, tak to povazuju za dost zhovadile. Jak se totiz neco takoveho da objektivne zmerit. A to vim o cem mluvim, protoze znam autora turnajovych dobrodruystvi, ktereho mimochodem nepovazuji za nejak extrovniho specialistu a zkuseneho hrace. A jak jsem slysel yakulisni informace, tak ani pristup jednotlivych PJ nebyl zdaleka stejny, coz se ostatne da cekat. Potom kdyz neni spickove dobrodruzstvi a neda se spolehnout na objektivitu, tak nepovazuji soutez za korektni. A to hraju DrD od jeho vzniku a mimo to jsem hral a hraju i dalsi RPG. Muzu tedy posoudit, nakolik je DrD hratelny system a jake problemy skyta realny system. Proto pokud hrac neni zacatecnik, tak se radeji poohledne po nejakem lepsim a soucasne i slozitejsim systemu, ktery ma uz vychytane mouchy (treba yminene Ad&D). Jedine velmi pozitivni na DrD jsou totiz fakty, ze je cesky a pak i jeho cena, ktera je vzhledem k malemu poctu nutnych (nebo spis vydanych) publikaci pomerne nizka (rad bych vedel za kolik US$ by bylo kompletni AD&D, 100000?). Jsem taky zvedav co vypadne z drive avizovaneho DrD+. Jinak DrD ma spoustu nesrovnalosti, ktere se autori snazi v novych verzich odstranovat, ale obcas jenom dalsi i kdyz mensi chybou. Prece jenom jejich moznosti jsou v oblasti financnich i lidskych zdroju podstatne mensi nez treba kolosu jako TSR. Sam sice jeste porad DrD hraju, ale s prece jenom nekteryma upravama a obcasnym ohybanim pravidel, bez ktereho by to dost dobre neslo. A to i pres to, ze doslo k znacnemu omezeni nutnosti sahat k pravidlum a cim dal vic se prosazuje role-play a PJova improvizace. Ostatne cilem hrani je hlavne zabava hracu a ne zapas s pravidly. Proto muzu vsem hracum doporucit system, ktery uz dlouhodobe pouzivame a velmi se osvedcil. Jedna se o modifikaci prodelovani zkusenosti. Podle pravidel se ma zkusenost pridelovat na zaklade zabitych nestvur a banusy za dobrou hru (jsem rad ze uz nefunguje system pridelovani zkusenosti na zaklade ziskaneho pokladu, ktery dovedl dracak jiz na prvnich urovnich k naproste inflaci meny a pokladum v hodnotach statisicu zlatych [podle tabulek bylo vubec nejlepsim povolanim byt skolitelem dobrodruhu na vyssi urovne]; penize a ceny vubec povazuji za dost nedoresenou cast, stejne jako fakt, ze v jednom zlataku je pouze 1/10 zlata - realnost upada ale lip se s tim pocita; ostatne kdyz se cast cen pri reforme zmenila a cast zustala, tak treba rozdil mezi cenou ohnive hliny v zakldkach a expertech svete je propastny). U nas funguje system pridelovani tak, ze vzdycky za urcitou dobu dostane kazdy clen druziny pausalne nejakou sumu zkusenosti. Obcas pak byvaji i bonusy, ale jejich vyse nebyva signifikantni. Hlavnim dopadem zmeny je fakt, ze se jiz jednotlivi hraci nesnazi utlouct daneho chudaka priseru jako prvni (pripadne usmazit kouzlem, ...). Podle ofocialnich pravidel totiz zdaleka nejlepe jsou na tom na prvnich urovnich valecnici a pozdeji kouzelnici (takovej bledej blesk usmazi cokoli). Naopak treba takovej zlodej nebo alchymista se v boji ano neskrtnou (na prvnich urovnich, teda s vyjimkou strelby nebo krollu alchymistu) a dorovnavat to treba otviranim zamcenych dveri je pro PJe slusny orisek. Takhle hraje kazdy podle svych schopnosti a za spatnou hru muze byt penalizovan nebo pro fatalni chybu i zabit. Schopnosti jednotlivych povolani jsou natolik rozdilne, ze treba bez lecitelskych kouzel hranicare se druzina neobejde, takovej alchymistickej svitek ochrana pred kouzly proti carodejum silne pomuze a zlodejovo hledani pasti a jednani s lidma je obcas naprosto nepostradatelne. A kdo ma porad propocitavat, kolik za ne pridelit bodu zkusenosti, aby se to kouzelnikem a valecnikem dorovnalo nehlede na umele pridavani veci do dobrodruzstvi, aby si taky vydelali i kdyz se to treba prave ani nehodi. A kdyz uz jsme u tech zmen, tak bych doporucoval zamyslet se nad charakteristikami rucnich zbrani. Napriklad vaha bourucnich tezkych je natolik brutalni a neodpovida historii a praxi, ze by s nima dokazal mavat snad jenom kroll se silou 21/+5. Stejne tak i cisla obran zbrani jsou postavena na hlavu a dosahy neodpovidaji skutecnosti (jako treba za kovanou holi by se diky dosahu 2 mlatilo za konec a na nekoho na vedlejsich hexu bych nemohl, protoze je moc blizko a kdo to kdy slysel vzit hul uprostred nebo treba minimalni obrana zbrane u valecne sekery, kdyz takovym trojzubcem se brani naprosto dokonale - chtel bych videt nekoho kdo nechyta ranu toporem ale snazi se je chytit do zubu a pak treba zlomit ...). A at mi nikdo nerika ze tohle je svet DrD a ne nas svet!). O zbranich se ostatne asi zminim jeste nekdy priste, protoze pred sebou pravidla nemam a na tabulky fotografickou pamet taky ne. A kdyz uz jsem se tak rozepsal, tak se pokusim tlumocit nazor onoho jiz vyse zminovaneho autora turnajoveho dobrodruzstvi na delku zivota jednotlivych ras. Jako snad kazdy kdo cte fantasy me pripada prirozene, aby elfove a traslici byli dlouhovekejsi, nez napriklad lide nebo barbari (jak je tomu napriklad v AD&D). Naopak on si mysli, ze rasy musi zit stejne dlouho, protoze prece dobrodruh v mladi zacne na prvni urovni a postupne se propracuje daji-li bohove na 36. uroven. No a co by delal potom? Umre! Je totiz podle nej proti prirozenosti, aby mohl zit dal. Ostatne kolik se jich tam vlastne propracuje, a co demoni mladi (no s tim se snazi neco udelat) a nekde zminene hledani nesmrtelnosti. Co kdyz ji najde? No dopracovavat dalsi urovne je blbost, ale proc nevzit v uvahu podobnou vec jako v AD&D, kde napriklad elfove casem (mnohem pomaleji nez lide) dospeji a zjisti, ze byt dobrodruhem neni jejich poslani a usadi se. Stejne tak i ostatni se mohou realizovat jinak a vymyslet se nic nemusi. Ale aby to bylo jednodussi, tak holt vsichni musi starnout stejne, protoze je to proste svet DrD a ten musi mit asi neco extra. No uf to snad stacilo. I kdyz temat a problemu je porad dost. Ale nebudu se snazit delat konkurenta Michalu "Hobitovi" Rehackovi a jeho serialu v Dechu draka ani se snazit delat dracackou "kucharku pro blbce". Kdyz je totiz nekdo schopen poslat Altaru dotaz jako: "Pokud druzinak ulovi bizona, kolikrat ho muze snist?" tak no comment. I Zdravi Vam a predevsim sobe preje I OOIOO Hugo - Sird kusostrelec OOIOO O O OIO O O Sird@post.cz O O OIO O O O OIO O O OIO O OOO Great Spirit, we only wish to live long enough OOO OOO to Piss on graves of our enemies. - Manowar OOO