Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon'
Title:     Re: Hody kostkou a svatost ;)
Date:      Wed Mar 15 17:17:00 2000

>      Ted si nejsem jist, jestli to zni, ze s mym citatem souhlasis, ale asi 
> ano ;). Navic, tusim, ze nidke neni napsano, ze pravidla JSOU svatost bozi a
> ze PJ je pod nimi. Ja se snazim o pravy opak, tj. hlavni slovo ma mit PJ. 
> Najdou se situace (a v Dracaku je jich spousta), kdy proste postava (hrac)
> ma 
> napad a hraje aktivne, nebo je do dane situace vhozen, ale kdy pravidla mu 
> urcitou vec neumoznuji (napr. posledne se mi to stalo u omraceni zezadu - 
> pouze pro zlodeje ? (?? (??????) mno ;)).
> 
>      Farflame (zatoulany paladin ze zimniho lesa) 

To ze pravidla neco neumoznuji je zasadni chyba. Moderni pravidla se vyznacuji 
tim ze PJ umoznuji cokoliv, ale s nekterymi vecmi mu pomohou, coz je pristup 
zcela opacny nez napr. v DrD.

Ohledne pritomnosti kostek a nahody vubec:
Hry na hrdiny se nekdy nazyvaji take "vypravecske hry". Toto slovni spojeni 
vystihuje jednu dulezitou vec - hra na hrdiny obsahuje jak slozku vypraveni, 
ktera nepotrebuje kostky a pravidle potrebuje jen literarni, a slozku hry kde 
rozhoduji kostky, herni pravidla a nahoda.
Obe slozky by mely byt pritomny a dobry PJ je musi umet skloubit, musi vedet 
kdy pouzivat jen vypraveni a kdy pouzit herni pravidla.
Ja jsem zastancem "drsne skoly" - kdyz postava vedome podstupuje riziko - 
ucastni se boje, leze do ciziho domu nebo do diry v zemi atd. , musi pocitat 
s tim ze zemre a ze smrt muze prijit zcela neocekavane.
Naopak pokud postava spadne do prusvihu cizim pricinenim (vetsinou jde o 
pricineni me jakozto PJ) a situaci ne vlastni vinou nezvladne, mela by dostat 
alespon sanci zachranu zivota.

> > Hra hracu, kteri vidi za postavou pouze cisla (a mam SILNEJ DOJEM, ze
> > vetsina 
> > dnesnich mudistu za tim vidi skutecne jenom tohle) pak sklouznou v hrani
> ke 
> > stylu hack'n'slash. Tedy sekej dokud z toho padaj expy.

To je problem nekterych RPG, kde za "cisly" nejsou videt skutecne veci. V 
dobre RPG by melo kazde cislo byt popsatelne i jinak - napriklad v pripade 
zraneni je nesmysl rikat "zraneni za 15 zivotu", naopak smysl ma rikat "tezke 
zraneni". Vyraz tezke zraneni pak musi mit ve hre vzdy stejny vyznam, ne aby 
to jednou bylo 15 zivotu a jindy 50 zivotu jak je tomu treba v ADaD.
 
Prakticky v zadne hre krome tandemu AD&D-DrD jsem nevidel ze by byly postavy 
odmenovany za zabijeni. Dobry PJ by mel naopak zbytecne zabijeni hernimi 
prostredky postihovat (s psychopatickym vrahem se nikdo nebavi). 

>      skoda, ze jsi nehral s nami ve Fantasii, tak zadne expy nejsou, takze 
> jednak to technicky nehrozi, jednak to bylo cele o pribehu a charakteru 
> postav, asi by se ti to libilo ;).

Neco co se jmenovalo Fantasie jsem jednou hral, ale melo to jednu chybu. Bylo 
to cele o vypraveni, chybel tam jakykoli naznak hry. Netvrdim ze to je nutne 
spatne, jen mi prave RPG prijde zabavnejsi.

Richi

P.S. Ted asi budu vypadat jako propagator "roll-playingu". Opak je pravdou, u  
her jako DrD a Shadowrun mi rozsahla a zbytecne slozita pravidla vadi, ale 
jejich uplne zavrzeni s tim ze prekazi je IMHO hloupost, velice casto hru 
naopak urychli a pomuzou at uz PJ nebo hracum. 

Search the boards