Posted By: Bohousek (Bohousek) on 'CZflying' Title: Havrie letadel ACR Date: Fri Jan 24 11:21:25 1997 Nazdar ve spolek, v ATM cislo 1/97 vysla zprava o nehodach letadel ACR v roce 1996. Pro informaci uvadim strucny vytah: Havarie letounu L-39C: 1. unora: pozar titanoveho labyrintu leteckeho motoru AI-25TL a jeho nasledne vysazeni. Letoun nastoupal vysku 1500m, nasmerovani mymo obydlene oblasti a katapultaz. Stroj dopadl do rybnika na okraji lesa. Za profesionalni reseni situace byly osadce predan vecny dar (pplk.Ing. V. Adamek a npor. J. Sochr) Havarie letounu MiG-21MF 2. zari: naraz pri rychlosti 460 km/h v primocarem letu do tereni prekazky. Letoun vytvotil prusek o sirce 6-7m a delce 100m koncici na opacne strane kopce (vyska 721m),zacal horet, pokracoval vsak v doprednem letu podel strany kopce az dopadl. Pilot se katapultoval v dobe, kdy vyska a rychlost letounu nezarucovaly bezpecny prubeh. Dopadl oddelen od sedacky upoutan v padakovem postroji v blizkosti letadla a byl tezce zranen (mjr.Ing. I. Zachara). Pilot se rozhodl provest planovany let, aniz by zhodnotil realne podminky letu v kopcovytem terenu, letel pod oblaky ve vysce mensi, nez ktera byla planovana. Havarie letounu Su-22M4 1. listopadu: planovany let vyssi technmiky pilotaze. Na konci nedokoncil vykrut a s velkym uhlem naklonu i podelneho sklonu presel do ve snaze vybrat letoun do strme spiraly pri zvysujici se rychlosti letu nad 1000km/h. Bezprostrednim projevem havarijni situace byl prechod letounu do sestupne trajektorie s naklonem blyzkym 90 stupnu, pri maximalni rychlosti. Pilot pritahoval ridici paku ve snaze vybrat klesani az doslo k pretazeni letounu ori velke rychlosti. Orientace byla pravdepodobne stizena oblacnosti. Pricinou letecke nehody bylo preceneni vlastnich schopnosti pilotovat letoun a bezchybne zvladnout orientaci pri meznich rezimech. Jako spolupricinou byl nedostatek pilotnich zkusenostiz pilotaze ve slozitych situacich, dannych nizkym poctem naletanych hodin. Havarie letounu MiG-23UB 19. listopadu: Osadka provadela let podle zdvojenych pristroju v prostoru pro nacvik pilotaze. V zaveru letu provadela prvky vyssi pilotaze. Pri provadeni ostre zatazky za male rychlosti 420km/h doslo k prekroceni mezniho uhlu nabehu. Letoun reagoval padem a rychlim prechodem do vyvrtky. Posadka se snazila vyvrtku vybrat i pod minimalni vysku pro takoveto nebezpecne dituace, ktera je pro tento typ 4000m. Letoun vletl do oblacnisti ve vysce 1800m. Posadka se rozhodla pro katapultaz v podminkach, ktere neumoznovali bezpecne opusteni letounu. Pricinou havarie bylo znacne prekroceni nezniho uhlu nabehu a rychli prechod z padu do vyvrtky. Osadka se nespravne rozhodla a pokusila se vyvrtku vybrat. Jedna se o vytah ze clanku z ATM 1/97, autor Pavel Lang. Neni to doslovny prepis, urcite jsem tam neco duleziteho vynechal, ale kdo neveri, at si to najde sam. Zijte blaze, pijte stridme.. Bohousek