Posted By: Bohousek (Bohousek) on 'CZflying'
Title:     Havrie letadel ACR
Date:      Fri Jan 24 11:21:25 1997

Nazdar ve spolek,
 v ATM cislo 1/97 vysla zprava o nehodach letadel ACR v roce 1996. Pro 
informaci uvadim strucny vytah:

Havarie letounu L-39C:
   1. unora: pozar titanoveho labyrintu leteckeho motoru AI-25TL a jeho 
nasledne vysazeni. Letoun nastoupal vysku 1500m, nasmerovani mymo obydlene 
oblasti a katapultaz. Stroj dopadl do rybnika na okraji lesa. Za 
profesionalni reseni situace byly osadce predan vecny dar (pplk.Ing. V. 
Adamek a npor. J. Sochr)

Havarie letounu MiG-21MF
   2. zari: naraz pri rychlosti 460 km/h v primocarem letu do tereni 
prekazky. Letoun vytvotil prusek o sirce 6-7m a delce 100m koncici na opacne 
strane kopce (vyska 721m),zacal horet, pokracoval vsak v doprednem letu podel 
strany kopce az dopadl. Pilot se katapultoval v dobe, kdy vyska a rychlost 
letounu nezarucovaly bezpecny prubeh. Dopadl oddelen od sedacky upoutan v 
padakovem postroji v blizkosti letadla a byl tezce zranen (mjr.Ing. I. 
Zachara). Pilot se rozhodl provest planovany let, aniz by zhodnotil realne 
podminky letu v kopcovytem terenu, letel pod oblaky ve vysce mensi, nez ktera 
byla planovana.

Havarie letounu Su-22M4
   1. listopadu: planovany let vyssi technmiky pilotaze. Na konci nedokoncil 
vykrut a s velkym uhlem naklonu i podelneho sklonu presel do ve snaze vybrat 
letoun do strme spiraly pri zvysujici se rychlosti letu nad 1000km/h. 
Bezprostrednim projevem havarijni situace byl prechod letounu do sestupne 
trajektorie s naklonem blyzkym 90 stupnu, pri maximalni rychlosti. Pilot 
pritahoval ridici paku ve snaze vybrat klesani az doslo k pretazeni letounu 
ori velke rychlosti. Orientace byla pravdepodobne stizena oblacnosti. 
Pricinou letecke nehody bylo preceneni vlastnich schopnosti pilotovat letoun 
a bezchybne zvladnout orientaci pri meznich rezimech. Jako spolupricinou byl 
nedostatek pilotnich zkusenostiz pilotaze ve slozitych situacich, dannych 
nizkym poctem naletanych hodin.

Havarie letounu MiG-23UB
   19. listopadu: Osadka provadela let podle zdvojenych pristroju v prostoru 
pro nacvik pilotaze. V zaveru letu provadela prvky vyssi pilotaze. Pri 
provadeni ostre zatazky za male rychlosti 420km/h doslo k prekroceni mezniho 
uhlu nabehu. Letoun reagoval padem a rychlim prechodem do vyvrtky. Posadka se 
snazila vyvrtku vybrat i pod minimalni vysku pro takoveto nebezpecne dituace, 
ktera je pro tento typ 4000m. Letoun vletl do oblacnisti ve vysce 1800m. 
Posadka se rozhodla pro katapultaz v podminkach, ktere neumoznovali bezpecne 
opusteni letounu. Pricinou havarie bylo znacne prekroceni nezniho uhlu nabehu 
a rychli prechod z padu do vyvrtky. Osadka se nespravne rozhodla a pokusila 
se vyvrtku vybrat.


Jedna se o vytah ze clanku z ATM 1/97, autor Pavel Lang. Neni to doslovny 
prepis, urcite jsem tam neco duleziteho vynechal, ale kdo neveri, at si to 
najde sam.

    Zijte blaze, pijte stridme..
                                       Bohousek
 

Search the boards