Posted By: termit (termit) on 'CZflying' Title: RE: Poznamky Date: Wed Dec 3 11:38:45 1997 Kamov Ka-50 (a i Ka-52 coz je dvoumistna verze), je vybavenej sedackou pro katapultaci pri v=0 h=0, cili je naprosto irelevantni v jake vysce se ve chvili zasahu nachazi (pokud ovsem nejsou prekroceny nektere kriticke parametry pro vystreleni - to je ovsem problem vsech katapultaznich zarizeni a u letadel je to daleko markantnejsi, protoze u vrtulniku se nepredpoklada extremne velky naklon, ci let na zadech. Ten interval mezi odstrelenim listu a odpalenim sedacky, je dostatecne maly na to, aby se Ka-50 nedostal do nejakeho nestabilniho stavu. Jinak revolucnost Kamova spociva v tom, ze jako prvni konstrukce na svete Ka-50 sve zasazeni palbou predpoklada a je velmi dobre dimenzovan a promyslene pancerovan, coz se neda rici napriklad o AH-1, i Apache maji v porovnani s Kamovem malou odolnost, nejlepe jsou na tom pry Rooiwalk a Mi-28. Problem vsech techle konvencnich vrtulniku spociva v tom, ze jsou prilis velke (respektive jejich kriticke casti zabiraji prilis velkou plochu), nejdulezitejsi z techle casti je ocasni rotor, jehoz mechanizmy jsou zdaleka nejcitlivejsi. Ta Kamovova koncepce ma taky vyhodu v tom, ze v podstate zadny vykon neni promrhan na vyrovnavani momentu hlavniho rotoru (to znamena minimalne 10% rezervu ve vykonu oproti konvencimu vrtulniku s motory o stejnem vykonu), dale je to vyssi maximalni rychlost (ty dva triliste rotory maji mensi polomer nez jeden rotor s podobnymi vlastnostmi, takze relativni rychlost kupredu jdoucich koncu listu hlavniho rotoru je o neco mensi, coz umoznuje zvysit rychlost vrtulniku vuci prostredi, dale je take dulezite, ze ten 'nadzvukovy efekt' - to znamena, ze list postupujici kupredu presahne rychlost zvuku a ztrati vztlak a naopak ustupujici list se vuci prostredi temer nepohybuje, nehlede na dalsi neprijemne efekty - vznika soumerne na obou stranach rotorove soustavy - konvencni vrtulnik se pri dosazeni kriticke rychlosti preklopi - takze je jednodussi se s nim vyporadat. Nemalou vyhodou je i vyssi manevrovatelnost (pribrzdeni jednoho z rotoru ma vetsi efekt nez pouziti vyrovnavaciho rotoru) a diky malym rozmerum a absenci ditliveho vyrovnavaciho rotoru je mozny let v blizkosti vegetace a jinych objektu mnohem bezpecneji nez u konvenci sestavy (Commanche ma sice kryty zadni rotor - respektive dmychadlo, ale jeho nahon je stale mechanicky, koncepce Notar je na tom sice o neco lepe, ale poskozeni vyrovnavaciho systemu je take nebezpecne). |OOOOO|_ | ~| | PIVO NICIM NENAHRADIS | | | (a ani se nesnazis) | |/ ___/ Termit... email:petak@hermes.zcu.cz