Posted By: termit (termit) on 'CZflying'
Title:     RE: Poznamky
Date:      Wed Dec  3 11:38:45 1997

Kamov Ka-50 (a i Ka-52 coz je dvoumistna verze), je vybavenej sedackou pro 
katapultaci pri v=0 h=0, cili je naprosto irelevantni v jake vysce se ve 
chvili zasahu nachazi (pokud ovsem nejsou prekroceny nektere kriticke 
parametry pro vystreleni - to je ovsem problem vsech katapultaznich zarizeni 
a u letadel je to daleko markantnejsi, protoze u vrtulniku se nepredpoklada 
extremne velky naklon, ci let na zadech. Ten interval mezi odstrelenim listu 
a odpalenim sedacky, je dostatecne maly na to, aby se Ka-50 nedostal do 
nejakeho nestabilniho stavu.
Jinak revolucnost Kamova spociva v tom, ze jako prvni konstrukce na svete 
Ka-50 sve zasazeni palbou predpoklada a je velmi dobre dimenzovan a 
promyslene pancerovan, coz se neda rici napriklad o AH-1, i Apache maji v 
porovnani s Kamovem malou odolnost, nejlepe jsou na tom pry Rooiwalk a Mi-28.
Problem vsech techle konvencnich vrtulniku spociva v tom, ze jsou prilis 
velke (respektive jejich kriticke casti zabiraji prilis velkou plochu), 
nejdulezitejsi z techle casti je ocasni rotor, jehoz mechanizmy jsou zdaleka 
nejcitlivejsi. Ta Kamovova koncepce ma taky vyhodu v tom, ze v podstate zadny 
vykon neni promrhan na vyrovnavani momentu hlavniho rotoru (to znamena 
minimalne 10% rezervu ve vykonu oproti konvencimu vrtulniku s motory o 
stejnem vykonu), dale je to vyssi maximalni rychlost (ty dva triliste rotory 
maji mensi polomer nez jeden rotor s podobnymi vlastnostmi, takze relativni 
rychlost kupredu jdoucich koncu listu hlavniho rotoru je o neco mensi, coz 
umoznuje zvysit rychlost vrtulniku vuci prostredi, dale je take dulezite, ze 
ten 'nadzvukovy efekt' - to znamena, ze list postupujici kupredu presahne 
rychlost zvuku a ztrati vztlak a naopak ustupujici list se vuci prostredi 
temer nepohybuje, nehlede na dalsi neprijemne efekty - vznika soumerne na obou 
stranach rotorove soustavy - konvencni vrtulnik se pri dosazeni kriticke 
rychlosti preklopi - takze je jednodussi se s nim vyporadat.
Nemalou vyhodou je i vyssi manevrovatelnost (pribrzdeni jednoho z rotoru ma 
vetsi efekt nez pouziti vyrovnavaciho rotoru) a diky malym rozmerum a absenci 
ditliveho vyrovnavaciho rotoru je mozny let v blizkosti vegetace a jinych 
objektu mnohem bezpecneji nez u konvenci sestavy (Commanche ma sice kryty 
zadni rotor - respektive dmychadlo, ale jeho nahon je stale mechanicky, 
koncepce Notar je na tom sice o neco lepe, ale poskozeni vyrovnavaciho systemu 
je take nebezpecne).

|OOOOO|_          
|    ~| |         PIVO NICIM NENAHRADIS
|     | |          (a ani se nesnazis)     
|     |/                
 ___/            Termit... email:petak@hermes.zcu.cz

Search the boards