Posted By: termit (termit) on 'CZhistory' Title: Re: Vstrikovani vody Date: Tue Jun 17 18:19:04 1997 > Nazdarek > > Takze to vstrikovani vody (jakoz i methylalkoholu) pouzivaly obe valcici > strany. Mam pocit, ze s tim zacali nemci, ale nejsem si jistej (kazdopadne > upraveny Bf-209 s timhle palivem dosahoval rychlosti pres 750 km/h a to > tusim > ve 43). > Takhle obohacena smes byla vybusnejsi, ale samozrejme to vice nicilo hlavy > valcu, takze se toho dalo vyuzivat pouze kratkodobe. Vetsinou musel jit > takovy motor potom na generalku, nebyl-li primo na odpis. > > Mej te se > Rommel Ne tak docela, zacali s tim opravdu Nemci, (o pouziti v typickych americkych letadlech nic nevim, kazdopadne Merlin ani Doublewasp tohle zarizeni nemeli), jako prvni se pouzivalo zarizeni MW50 (vstrikovani vody), ktere pracovalo uspokojive jak u BMW801 (Fw190) tak i DB601 a hlavne 605 pozdejsich provedeni. Nadrz na vodu byla pomerne mala a dala se v pouzit i jako pridavna palivova nadrz. Proncip byl v tom, ze se pri vstriku vody do spalovaciho prostoru snizila jeho teplota, tim se pomerne rapidne zvedla ucinost motoru (oddalil se okamzik klepani a bylo mozne horeni vetsiho mnozstvi smesi najednou), zarizeni mohlo pracovat kolem peti minut. GM1 bylo zarizeni pro vstrik methanolu (byla to ovsem nejaka smes bohuzel z hlavy to nevim), princip byl podobny, ocekavala se vetsi ucinost, ale se zarizenim byly problemy. Jinak to co nazivas boostem bylo trochu neco jineho, vtip byl v tom, ze se kratkodobe dal vyradit preplnovaci kontrolni ventil a tak kopresor pracoval opravdu naplno (tusim ze u Spitfire IX standardni verze to bylo 22 liber na ctverecni palec - to byl tlak, kterej kopresor bez omezeni boost capsule daval - tohle bylo uplny maximum, normalne se pouzivala slabsi forsaz). Pravda je, ze namahani motoru v tehle rezimech bylo enormni a zpravidla byla potrebna generalni oprava. Termit... |OOOOO|_ | ~| | PIVO NICIM NENAHRADIS | | | (a ani se nesnazis) | |/ ___/ Termit... email:petak4@students.zcu.cz