Posted By: velimsky (velimsky) on 'CZhistory'
Title:     Sovetska letadla
Date:      Thu Jun 11 19:15:45 1998

> Jeden z prispevatelu (MONDU)  uvedl skoro presna cisla, ktera se tykala
> dodane vyzbroje-bylo skutecne dodano pres 15,000 letounu - v te dobe nemeli
> Rusove prakticky nic, co by mohli postavit nemecke Luftwaffe,

Omyl. Rusove, kteri se dost mozna sami pripravovali na utok proti Nemecku, 
meli letadel na pocatku valky dost, presna cisla nemam pri ruce, ale urcite 
vice, nez proti nim nasadila Luftwaffe. Kvalita stihaciho letectva byla 
ruznoroda, protoze bylo prave ve stadiu prezbrojovani. Nektere utvary byly 
jeste vyzbrojeny zastaralymi dvouplosniky I-153 Cajka. Polikarpovy I-16 (Isak, 
Rata) se mohly postavit prvnim verzim Messerschmittu Bf 109 ve Spanelsku, 
ale v roce '41 uz take zaostavaly. Nejnovejsimi stroji, ktere se 
dostavaly k jednotkam prave v lete '41 byly stihacky Jak-1 a MiG-3, letouny 
celkem moderni konstrukce, ktere uz nebyly o mnoho horsi, nez nemecke Bf 109. 
Problem byl v tom, ze sovetsti piloti nemeli tolik zkusenosti jako 
nemecti veterani Bitvy o Anglii, jeste dobre nezvladali nove stroje a hlavne 
v tom, ze prekvapive udery na sovetska letiste behem prvnich dnu valky 
zpusobily Sovetum tezke ztraty. 

> pouzivali
> dokonce jeste Polikarpov PO-2 (NATO nomenklatur MULE) z r. 1927 (to neni
> preklep!) Behem valky ruske pilotky jej s uspechem pouzivaly jako pozemni
> utocny stroj (ground attack)

Po-2 byl pouzivan predevsim jako sanitni a stabni letoun, diky maluym narokum 
na startovaci a pristavaci drahu, patri tedy do kategorie letounu Piper, 
Lysander, nebo Storch. Pouziti Po-2 jako bombarderu bylo spise nouzovym a 
vyjimecnym resenim, Kukuruzniky utocily zasadne v noci, diky tichemu motoru se 
nenapadne dostaly nad nemecke jednotky, kterym potom zpestrovaly nocni klid 
malymi bombami. 

> Lavockin-5,
> LA-5, uvadeny zminenym prispevatelem, byl jeste staven jen ze dreva,

To jeste neznamena, ze La-5 byla spatna stihacka, naopak, La-5 a La-7 byly 
velmi kvalitni stihaci letouny pro mensi vysky. Mimochodem, proc se asi 
veleuspesnemu britskemu Mosquitu prezdivalo "dreveny zazrak"? 

> teprve
> posdejsi verse,LA-9 (NATO "Fritz") a LA-11(NATO "Fang") byly uplne kovove
> konstrukce.

Ovsem az povalecne. Poslednim Lavockinovym valecnym typem (ktery se pouzival 
na fronte) byl La-7.

> Jedine letouny, ktere se jakz-takz vyrovnaly tem dodanym v ramci
> L&L byly Yakovlev Yak-9 (NATO "Frank"). Krome uvedenych P-39 (Bell
> Aircobra-skoro 5,000 kusu) bylo dodano take 2,500 P-63C Kingcobras, a maly
> pocet Thunderbolts (cca 200), dale transportery C-47 (of the Dakota-fame),
> ktere Rusove zacali vyrabet pod licenci jako Lisunov LI-2, bombardery
> Mitchel
> a Boston a smes ruznych letounu v malych cislech. Fakt je, ze RA nemela na
> zacatku valky letouny jakekoliv kvality a bez dodavek L&L by proste byla
> vydana na pospas LUFTWAFFE.

Nechci snizovat vyznam dodavek, ale s takovou formulaci nelze souhlasit. 
Urcite by na tom byli Rusove hur, ale rozhodne ne uplne bezmocni.


------------------------------------------------------------------
|    Jakub VELIMSKY    |    velimsky@karel.troja.mff.cuni.cz     |
------------------------------------------------------------------
| http://karel.troja.mff.cuni.cz/students/velimsky/velimsky.html |
------------------------------------------------------------------

Search the boards