Posted By: mah (amorfni hmota .... :)) on 'CZmilitary' Title: F-117 Date: Thu Oct 22 13:36:41 1998 dlouho jsem tu nebyl ...(hodne dlouho)..tak na to reaguji az ted.... 1. proc F a ne A nebo B uz tady nekdo popisoval rozdeleni letadel, tak jak to psali v L+K. Je to celkem presne ..v praxi to bojove urceni vypada asi takhle: A - jsou bitevni letadla , tedy letadla pro primou podporu (hlavne pozemnich) vojsk (CAS - close air support). Cili tyto letadla maji zakladnu blizko fronty (klidne i polni letiste), litaji velmi nizko nad zemi, vetsinou pomalu a pomahaji v pojich pozemni armade. Kvuli tomuto urceni musi mit dobrou manevrovatelnost, velmi velkou odolnost proti zasahum, jednoduchou opravu atd... B - jsou bombardery, v dnesni dobe pouze strategicke - cili velke letadlo jehoiz hlavnim ukolem je zastrasit protivnika, popripade i bombardovat a to i jadernymi zbranemi. F - jsou bojove letadla, drivve to bylo opravdu mysleno spise jako stihaci, ale dneska je to vlastne viceucelove letadlo (vetsinou). Nekdy se tomu rika takticky bojovy letoun. No a vylucovacim zpusobem clovek dojde k tomu ze nejvhodnejsi kategorie pro F-117 je to F (pro No a vylucovacim zpusobem dojde clovek k tomu, ze nejvhodnejsi kategorie pro F-117 je prave to F (prozatim jsem nikde neslysel o tom, ze F-117 byla puvodne planovana jako stihaci nebo viceucelova...) Co se tyka F-111: tak ta je F protoze mela byt i stihaci verze (F-111B namorni), ale nakonec zjistili ze je to moc tezke, a tak nakonec vymysleli F-14 . 2. proc 117? - to je jednoduche ... melo to byt nove letadlo, uplne nove kategorie , tak chteli cislem vyjadrit ze je proste nejlespi, tak vzali nejvyssi cislo ktere bylo uz obsazene a pricetli 1 :) 3. Letove vlastnosti a pristavani F-117. V tehle oblasti je na tom opravdu spatne (kdyz jsem kdysi ukazal fotku colevkovi co vidi do aerodynamiky mi rekl "to popira veskere zakony aerodynamiky"), ale tyhle necnosti vyvazuje pocitac (bez neho by to spadlo), a pry se s tim lita celkem dobre. Ty podivne tvary jsou kvuli mensimu radarovemu odrazu (ale to je asi zname). Co se tyka pristavani, potrebuje opravdu delsi drahu (jestli se nepletu tak je to opravdu kolem tech 3 km), protoze diky tech tvaru ma vyssi pristavaci rychlost (pres 300km/h - presnou nazpamet nevim). 4. Mnozstvi vyzbroje nesene F-117. F-117 ma JEDNU pumovnici se dvema zavesniky, kde vetsinou (prozatim asi vzdy) nese laserem navadene pumy (ty jeste musely byt zkraceny aby se tam vsly). Vzhledem k urceni letounu je to celkem postacujici (velmi dulezite cile ..jako jsou komunikacni centra, velitelstvi, popr. Sadam Husajn). Poznamka pro ty co kdysi hrali simulator F-117: tam byli opravdu ctyri oddily pumovnice ..ale ten simulator je cely vymysl autoru. 5. Moznosti zachyceni a setreleni F-117 Jak jiz tu bylo uvedeno, Tamara muze zachytit F-117 pouze kdyz vysila (at uz vysilackou nebo iff) - vysilat maji za letu PRISNE zakazano (pouze pri pristani nebo vzletu), iff uz tady nekdo vysvetlil ze je jim celkem na nic. Co se tyce zachyceni radaru F-117 je to jednoduche - zadny nema. Misto radaru pouziva dve infra cidla - jedno v predu (ta koule pod kabinou), jedno ma dole pro mapovani terenu.Novejsi letadla kategorie stealth (B-2, F-22) uz radary maji, ale jsou to radary obtizne zachytitelne (vysilaji uzky a slaby paprsek, impulsivne, mohou pri tom menit frekvence apod...rika se ze je vpodstate prozatim nezachytitelny). Co se tyka aktivnich radaru: vzhledem ke tvaru a antiradarovemu povrchu je radarovy odraz F-117 tak nizky ze vzdalenost ze ktere lze zachytit je neprakticka (presny udaj neznam) - nestaci k odpaleni raket nebo ke sledovani. Je pravda snizeni radaroveho odrazu bylo optimalizovano pro ozarovani zepredu (nejcastejsi smer), ale to nic nemeni na tom ze je velmi maly i z jinych stran. Jedina moznost jak ji zachytit radarem je ta, ze mate oddeleny vysilac a prijimac radaru (napr. dve letadla, pozemni radar a letadlo, nebo druzice), nebo radar ktery vyuziva orazu vln v atmosfere (ted si nemuzu vzpomenout jak se ta sfera jemnuje) :). Co se tyka letadel jsou asi jedine letounu pracjici v tomhle rezimu Mig-31, pozemni radary taky nejake existuji - velka nevyhoda je ze to letadlo musi byt mezi temi letadly nebo nad tim radarem (pohlti radarove vlny a uz se o nem vi) - cili taky celkem neprakticke. Dalsi moznost jak zachytit letadlo je podle infracerveneho zareni - to u F-117 rovnez nepripada v uvahu: motory jsou hluboko v trupu, proudi kolem nich chladny vzduch, ktery se misi s tim teplym za vytokovou tryskou, takze ven jde zase temer studeny vzduch. Navic vstupni otvoru k motorum jsou zakryty mrizkou, vystupy jsou take udelany tak aby nesla videt tryska. Co se tyka nabezne hrany kridla (taky se zahriva) - je pry chlazena. Cely letoun tedy nema dostatecny tepelny kontrast proti okoli. (nikdo nerika ze v budou senzory co uz to rozlist dovedou). Dalsi zareni, podle ktereho by se F-117 dala chytnout je ultrafialove. Je oficialne znamo ze tohleto zareni vyzaruje celkem vesele a neni u F-117 nijak utlumeno (zajimave co?). Duvod je jednoduchy - prozatim neexistuje (aspon mi to neni znamu) nejaky senzor, ktery by dokazal najit a sledovat letadlo v tomhle spektru. Malem bych zapomel na viditelne spektrum - to uz tady nekdo zminil - je to uplne jednoduche - je cely cerny a lita v noci, samozdrejme ma vypnute pozicni svetla, skla kabiny jsou matna, a maji tlumit svetlo tak, aby nevychazelo ven (od pristroju na palubni desce). Takze vzdalenost na kteru by se musel ten, kdo by jej chtel sledovat, priblizit je radove desitky metru, coz je u letadel celkem nerealne. A sestreleni? Jsou tri moznosti: kanon, raketa navadena na teplo, raketa navadena radarem. Proc nejde pouzit ty rakety je snad jasne z predchoziho, kanon by sel pouzit opravdu jen v pripade ze by nekdo to letadlo nasel (ostatne ty rakety taky) :) 6. Navigace za letu F-117. Jak jiz nekdo zminil ..je pasivni a jde hlavne o GPS, dale o laserove gyroskopy (pry maji takovou presnost, zeza cely let se odchyli od skutecne polohy max o 1m), a dale pry ma na palube nejaky navigacni system schopny urcovat polohou podle hvezd (nevim co je na tom pravdy). To by tak mohlo byt o F-117 vse. Omlouvam se jestli je text nejak podivne sformatovany ...jedu s nejakeho windowsackeho telnetu co dost blbne.... vzdy spolehlive informace ze zahrobi... .---. / | mah | | | | | \\\\\\\\////////////////