Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZphilosophy' Title: Re: Zapad a pravda Date: Tue Feb 11 12:23:24 1997 > trosku bych prece jen polemizoval :) Ale jo, aspon se poucim :) > Nejsem si jistej, jestli ti dobre rozumim. Soustredeni a meditace jsou ve > vychodni tradici (pokud vim) zakladnimi prostredky na ceste k Bohu. > Zduraznuje se, ze stejne to nakonec neni usili cloveka, diky nemuz se > 'nekam' dostane, ale na druhou stranu neni IMHO meditace jen nejakym > 'symbolem', ale proste praci na sobe. Hmm. ale mozna jsi to myslela podobne > :) Jo, tohle jsem myslela presne stejne. Akorat mi prijde, ze tenhle postoj neni obecne prijimany vsema skolama hinduismu - anebo vetsinou. Ale jsem rada, jestli se pletu, aspon si sme s Vychodem bliz :) Ale co ja mam na mysli jsou treba ty mantry, soustredeni se na to, aby Ti stoupala zivotni energie z trupu k hlave - to mi pripada a) jako psychologicka zalezitost, telesna, hmotna, ne duchovni, b) mela jsem dojem, ze pomoci techto ukonu se clovek prave dostava sam o sve sile k vysvobozeni. Coz je v protikladu k tomu, ze snaha sama o sobe nic nezmuze, co neco zmuze, je zasah zvenci, Bozi zasah. No, ale nebavila jsem se s temito joginy:), takze mozna ze jejich pristup je jiny, nezli "vlastni moci se vysvobodit". > V mantrach se prilis nevyznam, ale pokud se opakuje nejaka 'kvalitni > formulka' tak to IMHO muze uzasne sugestivne pusobit .. a sugesce je mocny > nastroj pri formovani sveho vedomi a podvedomi. Mantry se (pod jinym nazvem) > prece pouzivaji i v krestanske tradici. Cetl jsem o (myslim, > pravoslavne) motlitbe (presne si to nepamatuju) 'Jezisi, Synu Bozi, smiluj > se > nad nami' .. ktera se neustale opakuje a zkracuje az na 'Jezisi'. To je > uplne > totez jako mantra. A nemusi se chodit ani takhle daleko a staci si uvedomit, > ze motlitba ruzence je IMHO opet totez. Opakovani neceho 'kvalitniho' za > ucelem zklidneni mysli, coz je IMHO ona cesta k vlastni podstate, kterou je > Buh. :-)). No, ja nejsem proti opakovani formulek, dokonce ani formulek, kde clovek nevi, co znamenaji. Coz ony mantry na posuny energii asi budou. V krestanstvi je taky dar jazyku, kde clovek treba vubec nevi, co to znamena, presto se takto sam u sebe modli. Jde mi o postoj: ja si treba nekdy v krusnych chvilich kreslim Pana na krizi. Anebo placu a modlim se 3 slova porad do kolecka. A nejen v krusnych chvilich. Ale postoj krestanstvi je, ze toto delam Bohu pro radost, z Bozi vule, ale vysvobozeni mi to neprinese. Vysvobozeni je neco zvenci. Tento postoj na me jasne zari treba z ty bhakti. Ale u nekterych skol uz tolik ne. > > Jinymi slovy, Evropa ma jasno v tom, ze > > vnejsi veci nemohou "soupnout cloveka zpet do Bozi naruce", snad vetsi > > jasno, nezli mnohe tradice Vychodu. > Ja mam prave pocit (ale jen laicky a dostatecne neinformovany), ze prave v > tomhle Evropa prilis jasno nema. Mysticka tradice, ktera jde nejvic k jadru > veci byla v Evrope vzdy jen na okraji a casto dokonce postihovana, na rozdil > od Vychodu, kde tvorila 'uhelny kamen' veskereho nabozenstvi. Nechci vubec > znevazovat evropskou mystiku, ale jeji vliv na hlavni nabozensky proud byl > IMHO pomerne maly a mam pocit, ze je to znat. No, nevim. mozna jsme si s Vychodem kvit, protoze tam jako tady je skutecne zboznosti "jako safranu". Nase pady maji ruznou povahu: na Zapade si krestanstvi hralo na vojaky, na velkou vladni instituci, na moralistu, na Vychode se zase zakonzervovalo do kastovniho systemu, usychalo na milionech predpisu, a jeho lidova podoba se projevovala suti a detskymi snatky. Tam jako tady se zboznost uzavirala do klasteru. Tady ji muzeme najit v klasterech stejne jako tam. > Krome bhaktijogy existuje, pokud vim, jeste nekolik dalsich zakladnich > 'jog', a vysledny pristup by mel byt kombinaci vsech. Hlavne je to > dz~nanajoga, tedy cesta moudrosti a racionalnich uvah a karmajoga, cesta > nesobecke cinnosti. Ono je toho vic, ale tohle je myslim zaklad. Bez lasky > (nebo v budhismu bez soucitu) to samozrejme nejde, to se vseobecne tvrdi, > ale > vetsinou laska samotna nestaci (ale mam pocit, ze krestanstvi se v tomhle > moc > nelisi). Jo, mas pravdu :-). Dzn~anajoga je asi ale jeste neco jinyho, nezli jen racionalni uvahy, alespon tak matne tapu v tom, co jsem cetla v Ramagite. Ale jsem pako, no, urcite je vic jog, co s nasi tradici koresponduji. :-) > Omlouvam se, ze porad oponuju, ale mam pocit, ze to je zase omyl. Onen > dualismus, rozdil mezi 'vecmi tohoto sveta' a 'vecmi mimo tento svet' je > IMHO > klamny i kdyz tvori zaklad evropskeho mysleni. Mam pocit ze to je opet > vysledkem slabeho pusobeni krestanske mystiky na krestansky pohled na svet. Hm, to je pravda, mas pravdu. Ja jsem spis mela na mysli vic rozmeru tehoz, nezli dualismus. Proc jsem to vlastne psala.... Jo, uz vim, to souviselo s tim nedavanim dohromady veci, co spolu nesouviseji. Nebudu se branit, napsala jsem to blbe :-), mas pravdu, v zasade neni rozdil v podstate exaktniho Poznani a Zivotniho Poznani. Oboji je Moudrost, o ktere mluvi Prislovi, oboji je Kristus. Salomounova Moudrost mimo jine byla i "znalosti kazdeho stromu na Libanu". Ale - mozna se mylim - nezda se Ti, ze exaktni poznani muze byt "akademicke", zatimco Zivotni Poznani v cele siri akademicke byt nemuze? Neni pak Zivotni Poznani o rozmer vys, nezli exaktni? Mozna ne, rada bych slysela Tvou odpoved a poucila se. > Nabozenska tradice vychodu neni zdaleka jen Indie a hinduismus. Je to taky > budhismus, taoismus a zen (a jiste spousta dalsich). A 'ziva realizace Boha' > je (jak to chapu) naprostym zakladem nebo spis vrcholem, ke kteremu vse > smeruje. Hm, no to u hinduismu taky - a pokud to prelozim do krestanskych terminu, tak u krestanstvi taky. Nojo, :-), zatim o buddhismu, taoismu i zenu nevim vubec nic, casem, ted je na rade ten hinduismus. Kiwi. ------------------------------------------------------------------------------ mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska ------------------------------------------------------------------------------