Posted By: Lumo (* LIGHT in ESPERANTO *) on 'CZphilosophy'
Title:     (Ne)vlastni podmnozina
Date:      Thu Feb 13 22:28:10 1997

Cau kolesi, ahoj klimesi...

Koles:
> > Obavam se, ze pojem "vlastni podmnozina" znamena neco jineho, nez se
> > domnivas.
(Jiste, pravdu dis, kolesi.) ;-)

Klimes:
> Myslim, e A je vlastni podmnozinou B, jestliz plati implikace - Jestlize 
> x je prvkem A pak je prvkem B.
> Nevlastni, pokud navic exstuje takove y, ktere je prvkem B a ne A
> To sand je spravne?

Lumo:
Neni spravne ani jedno z toho, co rikas. Prvni implikace "Jestlize x je prvkem 
A, pak je prvkem B" znamena "A je podmnozinou B" (a nikoliv vlastni ani 
nevlastni). V druhem pripade: pokud navic existuje prvek mnoziny B, ktery neni 
prvkem A, a zaroven A neni prazdna (to se take obvykle pridava jako podminka), 
pak je A VLASTNI podmnozinou mnoziny B, a nikoliv "nevlastni", jak pises. 
Nevlastni ja takova podmnozina, ktera neni vlastni. ;-)

Chyba ve skolstvi
^^^^^^^^^^^^^^^^^
Rikam si, jak je to mozne, ze nekdo (ci dokonce vetsina lidi) je schopen rici 
100% vyroku v postu spatne, pokud to nedela umyslne. Klimes urcite neni 
nejhloupejsi clovek na BBS po matematicke strance, a tak se ptam, kde je 
chyba? Chyba musi byt uz nekde v hloubi zakladnich skol, kde se deti poustely 
a pousteji na spatnou cestu. Asi si pamatujeme na nektere neduhy vyuky na 
nizsich stupnich skol - ale jak to zmenit...? Ucitele, kteri jdou ucit na 
skoly, jsou poskozeni nejen svoji pripadnou nekompetentnosti, ale i trochu 
porusenym prostredim pedagogickych skol, kde byli vyuceni. ;-) Kde ale zacit 
s napravou a jak?

Asi urcite se uci prilis odbornych i zbytecnych veci - male deti jsou 
zatezovany vykonstruovanym rozdilem mezi "kapalinou" a "kapalnym telesem", 
pripadne nuceni misto "hladina" rikat "volny povrch kapaliny" nebo jak je to 
dnes nuti. Jsou do nich husteny prilis komplikovane veci o prevodech z jedne 
ciselne soustavy do druhe atp., aniz by se jim vysvetlila podstata sveta 
aspon do te miry, aby chapaly, proc telekineze odporuje poznatkum o svete. 
V biologii se uci plno nesmyslu o chemicke strukture aminokyselin, aniz by 
byly vedeni k pochopeni, ze jazykova pamet je ulozena ve strukture mozkovych 
zavitu a nikoliv v genetickem kodu nebo dokonce reinkarnovane zdedene dusi. 

Uplne zakladni veci tedy nevedi, ackoliv travi plno casu nesmyslnymi detaily 
ruznych teorii. Travi cely rok detailni systematikou zivocichu a rok 
rostlinami, aniz by se jim dala moznost pochopit, v jakem smyslu jsou ruzne 
druhy pribuzne - diky cemuz navzdory celorocnim vyukam drobnosti nechapou, 
proc se druhy vyvijely a mely spolecne predky. Pritom je zrejme, ze kdyz 
clovek vubec neveri, ze druhy jsou ve vzajemnem "pribuzenskem" vztahu, jsou 
roky vyuky systematiky z poloviny ztracene. Cela vyuka je postavena na 
precenenem predpokladu, ze zakladni teze deti jsou schopny vytusit a 
abstrahovat z mnozstvi dat. Ale neni to tak, jak ukazuje zkusenost. 

Cely rok se v prirodopisu uci nesmyslne podrobnosti o horninach (gabro), aniz 
by je nekdo informoval o zakladnich dokladech pro tvrzeni, ze stari Zeme je 
plus minus 4.7 miliard let. Pritom musi byt kazdemu jasne, ze cela vyuka 
geologie apod. je absolutne nanic pro cloveka, ktereho nekde "premluvi", aby 
"vek Zeme byl 6000 let". ;-)

Uci se i o astronomii apod., ale presto si mnoho lidi mysli, ze rocni obdobi 
se stridaji diky vzdalovani a priblizovani ke Slunci... Lide, kteri opousteji 
skolu, take vubec nemaji predstavu o tom, co lidstvo vi celkem jiste a kde 
naopak velmi tape. 

      /////  Superstring/M-theory is the language in which God wrote the world.
    /// O __        Your Lumidek.  mailto:lmot2220@menza.mff.cuni.cz
   ///           ---------------------------------------------------
  ///_______/             http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lumo/
The most incomprehensible thing about the world is that it's comprehensible. AE
-------------------------------------------------------------------------------

Search the boards