Posted By: Lumo (* LIGHT in ESPERANTO *) on 'CZphilosophy' Title: (Ne)vlastni podmnozina Date: Thu Feb 13 22:28:10 1997 Cau kolesi, ahoj klimesi... Koles: > > Obavam se, ze pojem "vlastni podmnozina" znamena neco jineho, nez se > > domnivas. (Jiste, pravdu dis, kolesi.) ;-) Klimes: > Myslim, e A je vlastni podmnozinou B, jestliz plati implikace - Jestlize > x je prvkem A pak je prvkem B. > Nevlastni, pokud navic exstuje takove y, ktere je prvkem B a ne A > To sand je spravne? Lumo: Neni spravne ani jedno z toho, co rikas. Prvni implikace "Jestlize x je prvkem A, pak je prvkem B" znamena "A je podmnozinou B" (a nikoliv vlastni ani nevlastni). V druhem pripade: pokud navic existuje prvek mnoziny B, ktery neni prvkem A, a zaroven A neni prazdna (to se take obvykle pridava jako podminka), pak je A VLASTNI podmnozinou mnoziny B, a nikoliv "nevlastni", jak pises. Nevlastni ja takova podmnozina, ktera neni vlastni. ;-) Chyba ve skolstvi ^^^^^^^^^^^^^^^^^ Rikam si, jak je to mozne, ze nekdo (ci dokonce vetsina lidi) je schopen rici 100% vyroku v postu spatne, pokud to nedela umyslne. Klimes urcite neni nejhloupejsi clovek na BBS po matematicke strance, a tak se ptam, kde je chyba? Chyba musi byt uz nekde v hloubi zakladnich skol, kde se deti poustely a pousteji na spatnou cestu. Asi si pamatujeme na nektere neduhy vyuky na nizsich stupnich skol - ale jak to zmenit...? Ucitele, kteri jdou ucit na skoly, jsou poskozeni nejen svoji pripadnou nekompetentnosti, ale i trochu porusenym prostredim pedagogickych skol, kde byli vyuceni. ;-) Kde ale zacit s napravou a jak? Asi urcite se uci prilis odbornych i zbytecnych veci - male deti jsou zatezovany vykonstruovanym rozdilem mezi "kapalinou" a "kapalnym telesem", pripadne nuceni misto "hladina" rikat "volny povrch kapaliny" nebo jak je to dnes nuti. Jsou do nich husteny prilis komplikovane veci o prevodech z jedne ciselne soustavy do druhe atp., aniz by se jim vysvetlila podstata sveta aspon do te miry, aby chapaly, proc telekineze odporuje poznatkum o svete. V biologii se uci plno nesmyslu o chemicke strukture aminokyselin, aniz by byly vedeni k pochopeni, ze jazykova pamet je ulozena ve strukture mozkovych zavitu a nikoliv v genetickem kodu nebo dokonce reinkarnovane zdedene dusi. Uplne zakladni veci tedy nevedi, ackoliv travi plno casu nesmyslnymi detaily ruznych teorii. Travi cely rok detailni systematikou zivocichu a rok rostlinami, aniz by se jim dala moznost pochopit, v jakem smyslu jsou ruzne druhy pribuzne - diky cemuz navzdory celorocnim vyukam drobnosti nechapou, proc se druhy vyvijely a mely spolecne predky. Pritom je zrejme, ze kdyz clovek vubec neveri, ze druhy jsou ve vzajemnem "pribuzenskem" vztahu, jsou roky vyuky systematiky z poloviny ztracene. Cela vyuka je postavena na precenenem predpokladu, ze zakladni teze deti jsou schopny vytusit a abstrahovat z mnozstvi dat. Ale neni to tak, jak ukazuje zkusenost. Cely rok se v prirodopisu uci nesmyslne podrobnosti o horninach (gabro), aniz by je nekdo informoval o zakladnich dokladech pro tvrzeni, ze stari Zeme je plus minus 4.7 miliard let. Pritom musi byt kazdemu jasne, ze cela vyuka geologie apod. je absolutne nanic pro cloveka, ktereho nekde "premluvi", aby "vek Zeme byl 6000 let". ;-) Uci se i o astronomii apod., ale presto si mnoho lidi mysli, ze rocni obdobi se stridaji diky vzdalovani a priblizovani ke Slunci... Lide, kteri opousteji skolu, take vubec nemaji predstavu o tom, co lidstvo vi celkem jiste a kde naopak velmi tape. ///// Superstring/M-theory is the language in which God wrote the world. /// O __ Your Lumidek. mailto:lmot2220@menza.mff.cuni.cz /// --------------------------------------------------- ///_______/ http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lumo/ The most incomprehensible thing about the world is that it's comprehensible. AE -------------------------------------------------------------------------------