Posted By: Lumo (* LIGHT in ESPERANTO *) on 'CZphilosophy'
Title:     Re: krestanstvi a jina nabozenstvi
Date:      Fri Mar 14 20:06:51 1997

Ahoj Kiwi! ;-)

>   No, Lumo, posledni dobou se hodne zajimam o hinduismus. Z pohledu nekoho, 
> kdo vyrost v krestanstvi od plynek je to "jiny nabozenstvi" se vsemi 
> predpoklady.

Myslim ale, ze tusis, ze jsem nemluvil o narozenych krestanech, ale naopak o 
relativne nove konvertitce, Jiz vdecim nejmene za tretinu mych zazitku s 
krestanstvim. Divce desitek tvari, bilych i cernych. Ja mam spise naopak 
pocit, ze konvertite si vice zakladaji na tom, ze jedine jejich nabozenstvi je 
tim pravym vztahem s Bohem. 

>   Jak tak premyslim na tema "nabozenstvi", prisla jsem na to, ze bude dobre,
> kdyz pojmy "nabozenstvi" a "ideologie" nebudu ztotoznovat. Myslim, ze 
> "ideologie" je myslenkova soustava. 

To mne pripada pouze jako trosku ucelova snaha zamlcet, ze nabozenstvi 
ideologii je. Kazda ideologie ma nejake sve pilire, nejakou analogii Boha. 
Take bych mohl rici, ze marxismus neni ideologii, protoze zde nehraje roli 
soustava myslenek, ale pracujici lid. :-) Kdyz navrhuji tento slovnik, ver mi, 
ze sam budu svoji ideologii take vzdy nazyvat ideologii a nebudu se snazit 
predstirat, ze neni ideologii. 

> tak se svym "moralnim kodexem", spise okrajove. Obe se zameruji na "Boha". 

S tim souhlasim. Kazdy krestan nebo jiny verici, ktery byl realne pokrten a 
obrady praktikuje, by tohle asi potvrdil. Moralni kodex je neco, co vysavaji 
z krestanstvi hlavne lide, kteri stoji jiz trochu opodal. 

> Nevim, jak zrovna Ramakrsna vazi krestanstvi. Ale to, co pise Disciple (sam 
> za sebe) o krestanstvi proste neni pravda. Ani to nikterak nepatri k

Disciple neco psal sam za sebe? ;-) K certu, to jsem ale nepozorny, uniklo mne 
to, omlouvam se. ;-) 

>   Ale Bhagavadgita je mi mila stejne jako Bible a byla bych sama proti svym 
> zkusenostem, kdybych dala Lumovi zapravdu, ze hinduismus je ideologie, ktera
> se potrebuje podpirat demagogickymi vyroky za ucelem vyvyseni sebe sama na 
> ukor jine tradice. 

To jsi rekla vedecky, sam bych to tak nerekl, ale opravdu jsem chtel 
vyjadrit, ze obsahove toto je nazorem krestanu, na ktere jsem prave myslel 
(LH). 

>   Rada bych vedela, co je to vysoce postavenej krestan. Ale rozumim ti. I
> kdyz je to obskurni formulace v ramci krestanstvi, kde je zakladnim kamenem

Vysoce postaveny krestan je kazatel, ktery ma pravo a zvyk promlouvat k 
stovkam vericim, disponovat pred nimi autoritou (kvuli ktere treba musi 
vsichni zacit poskakovat) - a tim formovat jejich nazory. Vysoce postavenym 
krestanem minim Tomase Halika, Dana Drapala, ale (z toho temnejsiho okraje) 
take Daniela Fajfra nebo Evalda Ruckeho. :-) A nakonec, vysoce postavenym 
krestanem take minim kazdeho karieristu, ktery se procpe za pomoci ne zcela 
korektnich postupu do spravni rady koleji nebo spolecnosti... :-) ale to jiz 
je moc osobni otazka; viz CZflames.

> je vas Mistr, vy vsichni jste pak bratri". Ale rozumim, co myslis. Mozna by 
> stalo za to jmenovat. Dost pochybuji, ze by ti to rek nekdo u katoliku.

Mas pravdu, 0% katoliku mne nekdy reklo neco podobneho. Take si ode me hned 
vzapeti museli vyslechnout, jak jsou jejich nazory roztristene a 
nekonzistentni. Vzdy jsem zminil, ze nazory fanatickych krestanu jsou sice 
uplne mimo, ale zato jsou konzistentni. :-) 

> - ale v tom smyslu, ze ve vztahu clovek-clovek dava duraz na vzajemne 
> ovlivnovani lidi v duchu lasky, chape vztah clovek-clovek i v nabozenske 
> rovine ve sve realizaci aktivneji, nezli hinduismus. Ovsem, v polozeni
> durazu je asi zakopanej pes, proc krestanstvi ulitava do agresivity a 
> hinduismus do pasivity.

To mne pripada jako rozumne vysvetleni. Nic to nemeni na rozsirenem nazoru, 
podle nehoz si ateista predstavi pod slovem "krestan" take vetsinou neco jako 
"sucha pasivni vystrasena nula". 

>   Nedavno jsem si pripravovala program na mladez o mezinabozenstkym 
> ekumenismu (btw. bylo to do CB Soukenicka a napric vsem rozpakum vuci 
> protestantskym cirkvim (co se tyce jejich pristupu ekumenismu) Luma a
> dalsich (a mne samotne) to melo tak pozitivni ohlas, ze je zadano dalsi
> pokracovani).

Gratuluji. ;-) Ale k tem rozpakum: ja ziskal pocit, ze protestante nakonec 
maji radost z uplne kazdeho programu, ktery se stavi pozitivne k Bohu, at je 
jeho obsahem nakonec cokoliv. Tohle je mne v jistem smyslu sympaticke.

> > krestane apod., mohu se jen pousmat. To jsou ti krestane, kteri maji dost 
> > sebevedomi a arogance, aby ovladly postupne vsechny ostatni krestany.
> 
>    Ale ale... Tezko ovladnes svobodnyho cloveka. Maximalne ho to donuti 
> opustit cirkev a najit si jinou. 

Svobodnyho cloveka tezko. :-) Ale krestana asi ano, abych to rekl naplno. A 
pokud chceme mluvit o svobodnych krestanech, mluvme v jednotnem cisle. :-) 
Nebo znas nekoho dalsiho? 

> Mozna jsem to nerikala, ale moje vira zacala 
> velmi demagogickym a neradostnym zacatkem. Sla jsem za tim ale uplne 
> doopravdy a uprimne. Ale jaksi jsem nevedela "kudy". A moje pochopeni Bible
> a viry se zmenilo behem te doby strasne moc. Ne prestupem do jiny cirkve, 

Tohle vypraveni zni strhujicim zpusobem. Ze by to tak mohlo byt u dalsich? ;-)

> hleda Boha, ho nenasel. To nejde. On ten Buh totiz fakt je. A ja sem toho 
> jeden z dukazu. 

Tos mne pripomnela moc romanticke chvile rekneme z brezna 1995. :-) Take tehdy 
hrala roli idea, ze jakasi divka je dukazem Boha... :-)

      /////  Superstring/M-theory is the language in which God wrote the world.
    /// O __        Your Lumidek.  mailto:lmot2220@menza.mff.cuni.cz
   ///           ---------------------------------------------------
  ///_______/             http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lumo/
The most incomprehensible thing about the world is that it's comprehensible. AE
-------------------------------------------------------------------------------

Search the boards