Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZphilosophy'
Title:     Re: Krestanstvi a marxismus
Date:      Mon Mar 17 19:45:42 1997

>Ideologie muze byt postavena na jakemkoliv stredu zivota. Ale monetarismus 
>muze stat jedine na stredu zivota, jimz je uctivani penez a zlata. 

---

 Jeste jsem zopakla tuto tvou namitku.

 Ja proti ni nic nenamitam - jestli uz si pochopil, ja nestavim nabozenstvi 
jako opak ideologie (ale pochybuju, ze bys to pochopil, podle tvych vyroku).

 opacne kategorie a jejich podmnoziny:

  nabozenstvi  X  zbytek
  |                |
  + ideologie      + ideologie
  |                |
  + city           + city
  |                |
  + ....           + ....

 
 Nabozenstvi se stara o to Nejvyssi (anebo to o sobe tvrdi). Zbytek se stara 
o nic, anebo o to, co nejvyssi neni. Zbytek ma stejne svou ideologii, jako i 
nabozenstvi. Ty mas, jak rikas, taky nakou svou ideologii. Ideologie je 
podmnozinou nabozenstvi, anebo nenabozenskych pristupu. 
 Proto nemozenstvi <> ideologie, ale smerovani k Nejvyssimu, a marxismus v 
praxi se taky <> ideologie, ale smerovani k blahobytu lidu, a lumismus v 
praxi taky neni ideologie, ale smerovani k (hele dopln si to sam, jestli 
chces, ani bych se moc nedivila, kdyby tam participovalo rejpani do kiwi).

 Nabozenstvi bych zaradila do jiny kategorie nez nektery jiny lidsky 
smerovani, tim nechci rict, ze zbytek nemuze bejt clenitejsi. Ale hlavne bych 
nabozenstvi nazvala spis "druhem smerovani", nezli ideologii, ktera je az 
podmnozinou tohoto smerovani, spolu s dalsim lidskym projevem, jako cit,...

 Mezi zbytek muze klidne patrit blazniva touha mit penize, bejt skvelej vedec, 
to vsechno je vic nez ideologie, ale nepari to mezi "nabozenstvi", protoze 
stredem toho neni Nejvyssi, ale stvoreni.

 Polozil jsi krucialni otazku: co je to Nejvyssi, kdyz jsi se zeptal, kde je 
rozdil mezi uctivanim hospodina a treba penez. Ten rozdil je treba v tom, ze 
uctivani Boha jde casto proti prirozenosti cloveka. Prirozene se mi chtelo
kdysi jit s davem, ale Buh mi naridil se ztrapnit pravdou. Prirozene se mi
chtelo bejt super jedna, ale Buh me naucil to nechtit. Prirozene se mi chtelo
od Boha dostavat a dostavat, takze sem vymejslela zpusoby dokonce jak se
modlit, jaky formulky rikat, ale Buh mi po letech dal vedet, ze on je pan a ja 
bych mela zemrit svym touham ovladat Boha, apod. Uctivani treba prace, 
workoholismus, coz neni problem mne neznamy, je jednoduche: delas, co se ti 
chce, dokud nepadnes do depky a prepracovanosti. Ozeru svoji svevoli, az je 
tak prazdno okolo, ze by jeden zvracel. Uctivani toho, co neni nejvyssi, je 
jednoduchy: delas, co chces. Trochu blby je, ze je to tak prazdny. Nekdy to 
clovek pochopi az zadlouho.
 

 Mozna zase vyrukujes s tim marxismem, ze to taky nebylo dycky jednoduchy pro 
ty, co tomu patrili telem a dusi. Mozna mas pravdu. Mozna, ze nekteri, kteri 
to mysleli uprimne, tim skutecne uctivali Nejvyssiho, pokud to delali pro 
nezistnou lasku. Nejvyssi a Nezistna laska je myslim totez. Je otazka, zda 
ale marxismus zaradit mezi nabozenstvi. Je otazka, zda tato slepa cesta 
lidstva byla hledanim Nejvyssiho, toho, jehoz hledani stoji umirani sam sobe. 
Je otazka, jestli marxismus vede k umirani sobestrednosti cloveka, anebo ji
jen omezuje na kolektivni sobestrednost, jiz je soustredenost na lidstvo. 
Obavam se, ze marxismus pouze dava do stredu kolektivni sobestrednost, ale 
nema v sobe ochotu vzdat se naroku lidstva pro Nepoznatelneho, nema v sobe 
ochotu prijmout od Neho jakekoli reseni, ale jen to, ktere da blahobyt vsem 
lidem. Ale Nepoznatelny je pro nabozenstvi tim, kdo ma pravo zahubit, pred 
nimz lidstvo nema zadne pravo, nebot jim lidstvo a vesmir cely stoji.

 Kiwi.
 ------------------------------------------------------------------------------
  mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska 
 ------------------------------------------------------------------------------

Search the boards