Posted By: Kelar (A hotovo!) on 'CZpolitics'
Title:     Re: Tibet
Date:      Mon Mar 31 23:02:24 2008

>   Hned ten prvni odstavecek je takovej usmevnej - pise se v nem ze tibet
> jsou predevsim kocovni nomadi a pak hned ze slo o feudalni stat. Ja jsem
> mel za to, ze feudalismus je celej o vlastnictvi pudy. Trochu mi pripomnel
> komunisticke ucebnice dejepisu a nejsem si jisty, zda marxisticka 
> periodizace dejin spravne vystihuje realitu Tibetu.

Marxismus bych do toho nepletl, feudalismus existoval uz davno pred nim ;-)

Jednak ten termin feudalismus je primarne evropsky, takze nemusi zcela
presne popisoval pomery treba v Asii.

A dale bych rekl, ze tou zakladni podstatou feudalismu je pyramida osobnich
vztahu lenni pan-vazalove. Vazal se zavazuje ke sluzbe a pripadne k hmotnym
platbam, pan slibuje ochranu a poskytuje prostredky k obzive. No a tim 
prostredkem obzivy nemusi byt jenom puda. Muze to byt i zamestnani u pana
nebo treba propujceni vysady provozovat nejakou ekonomickou cinnost, 
kterou ma pan vyhrazenou. No a i na te pude se nemusi jen sedet, muze se
i kocovat ...

> > V narodnosti to neni.
> 
>   Rekneme, ze by Tibet nemel zadne objektivni pravo se osamostatnit,
> pak by se dalo mluvit o tom, ze si delaji poradek na svym uzemi, ne?

Ja si myslim, ze primarnim pro 'pravo na samostatnost' neni narodnost
odlisna od vetsinove narodnosti, ale predchozi samostatna existence
dane entity. Konkretne Tibet AFAIK nebyl nikdy integralni soucasti
Ciny, maximalne byl k Cine ve vazalskem pomeru. To, ze Cina _okupuje_
Tibet se nezaklada na odlisne narodnosti, ale na nasili, kterym je
soucasny stav udrzovan.

A i kdyby Tibet nikdy predtim samostatny nebyl, myslim ze pro nej plati
nasledujici citat:

...
Pokladame za samozrejme pravdy, ze vsichni lide jsou stvoreni sobe rovni a 
jsou nadani jistymi nezcizitelnymi pravy, mezi nez patri pravo na zivot, 
svobodu a budovani osobniho stesti. Ze k zajisteni techto prav se ustavuji 
mezi lidmi vlady, odvozujici svou opravnenou moc ze souhlasu tech, jimz 
vladnou. Ze kdykoli pocne byt nektera vlada temto cilum na prekazku, ma lid 
pravo ji zmenit nebo zrusit a ustavit vladu novou, ktera by byla zalozena na 
takovych zasadach a mela svou pravomoc upravenu takovym zpusobem, jak uzna 
lid za vhodne pro zajisteni sve bezpecnosti a sveho stesti. Je pravda, ze 
proziravost veli, aby se vlady jiz ustanovene nemenily z pricin nepatrnych 
ani prechodnych, a i vsechna zkusenost ukazala, ze lide, je-li zlo 
snesitelne, jsou spise nakloneni je snaset, nez aby se domohli svych prav 
tim, ze zrusi zivotni formy, na nez si zvykli. Avsak, kdyz dlouha rada 
pripadu zneuziti moci a skutku bezpravi, sledujicich neustale tentyz cil, 
svedci o umyslu podrobit je naprostou krutovladou, pak je jejich pravem, a 
primo povinnosti, takovou vladu svrhnout a postarat se o nove strazce sve 
pristi bezpecnosti. ... 


Cao
           kelar

+---
  Nastal cas poridit si signaturu:
  http://portal.justice.cz/soud/soud.aspx?j=19&o=9&k=249&d=212370

Search the boards