Posted By: Kotec (Nemam rad Sharku!) on 'CZpsychology'
Title:     Re: Metody vyuky v Ceskem skolstvi
Date:      Thu Jun 24 19:31:55 1999

> 1) Jesti ma vyznam pisemne a ustni zkouseni. (Ja tvrdim ze nekdy ano, rodice
> ze ne) 

Takze protoze nevim, nakolik obecne jsou to otazky, mozna budu odpovidat trochu
off-topic. 
Predmety bych rozdelil asi do 3 zhruba srovnatelne velkych casti:

"memorovaci" predmety (priklad = biochemie, linearni algebra)
praxe (priklad = urcovaci kurs na motyly, fyzikalni praktikum)
seminare (priklad = kurs komunikace, seminar o problemech zivotniho prostredi 
...)

Dle meho nazoru jsou tyto tri skupiny nedilnou soucasti vysokoskolske vyuky 
(tzn. bez zadne to nejde) a mely by byt asi rovnomerne zastoupeny.

Vyznam testovani vysledku kursu bych videl asi takto:
memorovaci: pisemka + ustni zkouska (idealne kombinovany pristup)
praxe: nejake zapisy o udelanych vecech, poznavacka, odprezentovani 
provedenych cinnosti ve stylu vedecke konference (jde-li to, prirozene)
seminare: vetsinou nejake formy prezentace praci, idealne ustne, je-li moc 
lidi ci nejde-li to, pak pisemne 

> 2) Ze _vsech_ predmetu by se mely delat semestralni projekty, se zaverecnou 
> ustni prezentaci. (Tvrdim ze ano, ale ustni prezentace je u nekterych 
> predmetu konina, rodice tvrdi, ze vsechno se ma prezentovat ustne, nejlepe 
> kazdou hodinu a pokud mozno nove poznatky)

Kazdou hodinu? To si nedovedu predstavit, napr. ze bych resil nejaky problem a 
kazdy tyden o nem mel referovat, jak postupuje - to se blizi spis 
stredoskolskemu pojeti v tom, ze tam se na kazdou hodinu musim pripravovat
Kazdopadne bych kombinoval prezentace pripravene (= predem ohlasene) s 
"prepadovkami" (obcas clovek musi mluvit o necem, treba o sve praci, aniz je 
na to pripraven) 

> Melo by byt soucasti nejakeho predmetu prace s pristroji urcenymi pro 
> prezentace (meotar, videoprojektor ... ) (Tvrdim ze ano - napriklad soucasti 
> vsech moznych "informacnich technologii", rodice tvrdi, ze studenti by se 
> klidne mohli naucit cmarat schemata do pisku a vsechno se naucit az v praxi)

U nas je v Seminari z aplikovane ekologie pravidelne kazdy semestr jiste tema, 
kdy studenti napisou seminarni praci, pak ji ustne za pomoci vyrazovych 
prostredku (tabule, nejakych "chartu", meotaru, prip. diaprojektoru) 
odprezentuji a posuzuje se potom:
1. kvalita prezentace (vyvazene a rozumne vyuziti vyr. protredku, slovni i 
neverbalni komunikace s ostatnimi, srozumitelnost projevu atd.)
2. kvalita prednasene prace (dostatecne, lec ne prehnane mnozstvi fakt, prinos 
pro ostatni, souslednost jednotlivych celku atd.)

Pak se vede diskuse, v niz se k bodum 1 a 2 vyjadruji vsichni posluchaci 
(vedouci seminare i studenti), na konci hodiny kazdy pritomny prace a 
prezentace pomoci tabulky anonymne oboduje.
Prace se pak prepracuje podle vecnych pripominek a po odevzdani opravene verze 
se da ziskat zapocet. Prace se pak stane soucasti sborniku. 

> tak co vy na to?
>                                                                 Zef

Asi toto. Nevim, zda je to odpoved na to, nac ses ptal, ale snad alespon 
trochu ano.
                                                    Kotec 
               Zivot je nakazliva a smrtelna choroba.
   Prenasi se pohlavnim stykem a jeste nikdo z ni nevyvazl zivy ...

                                       Z jiznich Cech vas zdravi Kotec  
                       LukasK@tix.bf.jcu.cz - http://www.bf.jcu.cz/tix/lukask

Search the boards