Posted By: lap (fakt Lap) on 'CZrailway'
Title:     Novy jizdni rad!
Date:      Mon Mar 29 09:34:21 1999


Novy jizdni rad vyjde ve zmenene podobe, ktera byla priblizne predstavena jiz 
v dalkovych spojich v minulem jizdnim radu.

Co si myslite, jakym prinosem bude nova podoba? 
Myslite si, ze system jen jeden vlak v jednom sloupci nebude u dlouhych trati 
zbytecnym mrhanim mistem a navic na ukor prehlednosti (napr. pokud na sebe 
vlaky primo navazuji...)? 
Myslite si, ze se lide nauci radne vyuzivat dalkovou cast J.r.? 



ZDE UVADIM CLANEK ze zeleznicare c. 9.
-----------------------------------------------------------------------------


Zmeny v novem kniznim jizdnim radu
----------------------------------
IVO STECHA

K datu 30. kvetna nas uz zase ceka zeleznicarsky novy rok: zacne platit novy 
grafikon vlakove dopravy 1999/2000 a
vyjde novy uredni jizdni rad podle zakona c. 266/94 Sb., 22. S cim novym se 
tam uzivatel setka, v cem se zmeni? 

JEN JEDNA KNIHA

Podle informaci pracovniku odboru 11 DOP to bude zmen hned nekolik. Predevsim 
jizdni rad uz nebude dvoudilny a vsechno
bude opet v jednom svazku, tak jako predloni a radu let predtim. 
Pro maly zajem cestujicich nevyjde samostatny jizdni rad mezistatnich spoju. 
Ty budou, tak jako pred tremi lety, v rozsahu 60
stran, opet soucasti velkeho JR. Dalkova cast jizdniho radu bude rozsirena o 
nekolik trati, napr. Brno - Olomouc - Jesenik.
Usporadani ostatnich casti (mapa, vysvetlivky, seznam stanic a textova cast) 
zustava beze zmeny. 
K nejvetsim zmenam dochazi v oblasti tratovych tabulek. Nova uprava byla 
vyzkousena jiz v soucasne platnem jizdnim radu u
dalkovych spoju (cervenofialovy tisk). Letos bude u vsech trati a graficka 
podoba tabulek je podobna usporadani jinych zeleznic.
System usporadani tabulek nevymyslely Ceske drahy, ten se jiz dlouho 
osvedcuje u jinych evropskych zeleznic, napr. v
Rakousku, SRN, Italii. Koneckoncu, kdo obcas listuje zahranicnimi jizdnimi 
rady, nebude prekvapen. 

NAZVY VLAKU

Do sloupce vlaku se po letech opet vraceji nazvy vlaku. To urychli orientaci 
cestujiciho a odpadnou tak odkazy na vysvetlivky.
Jedine vyjimecne, pokud se nazev do sloupce nevejde, bude vysvetlen pod 
tabulkou. Nove se zavadi v tratovych tabulkach radky
Ze stanice a Do stanice. U vlaku, ktere prijizdeji nebo odjizdeji ze/do 
stanic mimo tratovou tabulku, bude v techto radcich
uvedena vychozi nebo cilova stanice vlaku. Tak napriklad na ukazce z navrhu 
jizdniho radu trate 230 (Praha) - Kolin -
Havlickuv Brod najdeme u vlaku EC 171 HUNGARIA v radku Ze stanice vychozi 
stanici Berlin a v radku Do stanice
cilovou stanici Budapest. Osobni vlak 5937, ktery jede jen z Kolina do 
Havlickova Brodu, bude mit tyto radky prazdne. 

VE SLOUPCI VSECHNO

Vetsinu udaju o vlaku najde uzivatel primo ve sloupci vlaku: druh a cislo 
vlaku, sluzby (jidelni vuz, preprava kol, zavazadel apod.),
nazev vlaku, odkud a kam vlak jede, omezeni jizdy. Tak jako doposud se pod 
tabulkou vysvetluji omezeni jizdy (z toho jsou
omezeni v intervalu 10 az 39 pouzivana jednotne v celem jizdnim radu), prime 
vozy u osobnich vlaku a pripadne dalsi sdeleni.
Ubyva poznamek, coz je dobre. 
Nektere okolnosti, souvisejici s novym pojetim "kurzbuchu" cili "cedoku", 
ovlivnily i jiste zmeny v cislovani trati. Nektere trate se
rozdelily na kratsi useky, jine byly precislovany pro prehlednost a podle 
jejich geografickeho umisteni v siti CD do jineho
intervalu. Jako priklad muze poslouzit trat Praha - Rudna u Prahy - Beroun, 
ktera mela doposud cislo 167, ackoliv logicky
patri do ciselneho intervalu 170 - 179. V novem jizdnim radu ponese cislo 
173. 

ZMENY CISEL TRATI

Zmena cislovani se tyka jen nekolika skupin trati. Uvedeme jen nejzajimavejsi 
zmeny: 
V tratove skupine 01x dostava trat Kolin - Ledecko nove cislo 014 (drive 
234), ke skupine 07x pribude nova trat 071 Mlada
Boleslav - Nymburk (drive 080). 
Ve skupine 08x dochazi i k dalsim zmenam - stavajici trate 081 a 082 se 
spojuji v novou trat 081 Decin - Benesov n. Pl.-
Rumburk s vlozenou trati do Ceske Lipy. V jiz zminene skupine 17x se nove 
objevi trat 174 Beroun - Rakovnik (drive 166),
ve skupine 20x se ocitla trat Tabor - Bechyne 202 (224). 
Trate z intervalu 200 - 208, ktere vsak logicky patri do intervalu 22x, budou 
mit tato cisla: 224 Tabor - Horni Cerekev (drive
202), 225 Veseli n. L. - Jihlava (drive 204) a 228, 229 Obratan - Jindrichuv 
Hradec - Nova Bystrice (drive 205/206).
Cislovani nekterych trati se posouva i ve skupine 29x a 30x, napr. Sumperk - 
Kouty nad Desnou a Sobotin 293 (294). Hlavni
trat 331 Brno - Prerov - (Bohumin) ma nove cislo 300, tj. s nulou na konci, 
stejne jako ostatni dulezite trate. Puvodni trat 300
Kojetin - Valasske Mezirici - Ostrava je rozdelena na trate 303 a 323. Zmeny 
najdeme i ve skupinach 33x a 34x. 

PRIPOJOVE RADKY

Podle vzoru sousednich zeleznic bude v pripojovych radcich nyni nove rozlisen 
pripoj s prestupem (casovy udaj je vytisten
kurzivou) nebo pripoj je bez prestupu a jedna se o pokracovani vlaku. Pak je 
casovy udaj vytisten stejne jako ve sloupci vlaku.
Pripoje osobnim vlakem jsou vytisteny slabe, pripoje ostatnimi vlaky jsou 
tisteny tucne. 

PRISTE BEZE ZMEN

Zmeny nejsou nikdy prilis prijemne, ale tady byly jednak zpusobeny novou 
technologii vyroby jizdniho radu, jednak k nim doslo z
racionalnich pohnutek. Lze ocekavat, ze krome prevedeni dalkove dopravy na 
koridor a pripojeni useku Brno - Breclav k trati z
Ceske Trebove nedojde v dohledne dobe k dalsimu precislovani. Puvodni 
predpoklady, ze bude nutne v jizdnim radu rozdelit
nektere "zabehnute" trati (170, 270, 250 a dalsi), byly vyreseny a tyto 
"paterove" trati zustavaji ve stejne podobe, jak jsme na ne
byli zvykli, jen snad s tim rozdilem, ze na kazdem listu bude zahlavi.  




**************************************************************************

       O  o                                           
      /|/|                                           Lap
      / /|                             e-mail: matous@student.upce.cz
 Zbytecne casti replikovanych postu mazte! Ctrl-K pro smazani cele radky.

Search the boards