Posted By: lap (fakt Lap) on 'CZrailway' Title: Novy jizdni rad! Date: Mon Mar 29 09:34:21 1999 Novy jizdni rad vyjde ve zmenene podobe, ktera byla priblizne predstavena jiz v dalkovych spojich v minulem jizdnim radu. Co si myslite, jakym prinosem bude nova podoba? Myslite si, ze system jen jeden vlak v jednom sloupci nebude u dlouhych trati zbytecnym mrhanim mistem a navic na ukor prehlednosti (napr. pokud na sebe vlaky primo navazuji...)? Myslite si, ze se lide nauci radne vyuzivat dalkovou cast J.r.? ZDE UVADIM CLANEK ze zeleznicare c. 9. ----------------------------------------------------------------------------- Zmeny v novem kniznim jizdnim radu ---------------------------------- IVO STECHA K datu 30. kvetna nas uz zase ceka zeleznicarsky novy rok: zacne platit novy grafikon vlakove dopravy 1999/2000 a vyjde novy uredni jizdni rad podle zakona c. 266/94 Sb., 22. S cim novym se tam uzivatel setka, v cem se zmeni? JEN JEDNA KNIHA Podle informaci pracovniku odboru 11 DOP to bude zmen hned nekolik. Predevsim jizdni rad uz nebude dvoudilny a vsechno bude opet v jednom svazku, tak jako predloni a radu let predtim. Pro maly zajem cestujicich nevyjde samostatny jizdni rad mezistatnich spoju. Ty budou, tak jako pred tremi lety, v rozsahu 60 stran, opet soucasti velkeho JR. Dalkova cast jizdniho radu bude rozsirena o nekolik trati, napr. Brno - Olomouc - Jesenik. Usporadani ostatnich casti (mapa, vysvetlivky, seznam stanic a textova cast) zustava beze zmeny. K nejvetsim zmenam dochazi v oblasti tratovych tabulek. Nova uprava byla vyzkousena jiz v soucasne platnem jizdnim radu u dalkovych spoju (cervenofialovy tisk). Letos bude u vsech trati a graficka podoba tabulek je podobna usporadani jinych zeleznic. System usporadani tabulek nevymyslely Ceske drahy, ten se jiz dlouho osvedcuje u jinych evropskych zeleznic, napr. v Rakousku, SRN, Italii. Koneckoncu, kdo obcas listuje zahranicnimi jizdnimi rady, nebude prekvapen. NAZVY VLAKU Do sloupce vlaku se po letech opet vraceji nazvy vlaku. To urychli orientaci cestujiciho a odpadnou tak odkazy na vysvetlivky. Jedine vyjimecne, pokud se nazev do sloupce nevejde, bude vysvetlen pod tabulkou. Nove se zavadi v tratovych tabulkach radky Ze stanice a Do stanice. U vlaku, ktere prijizdeji nebo odjizdeji ze/do stanic mimo tratovou tabulku, bude v techto radcich uvedena vychozi nebo cilova stanice vlaku. Tak napriklad na ukazce z navrhu jizdniho radu trate 230 (Praha) - Kolin - Havlickuv Brod najdeme u vlaku EC 171 HUNGARIA v radku Ze stanice vychozi stanici Berlin a v radku Do stanice cilovou stanici Budapest. Osobni vlak 5937, ktery jede jen z Kolina do Havlickova Brodu, bude mit tyto radky prazdne. VE SLOUPCI VSECHNO Vetsinu udaju o vlaku najde uzivatel primo ve sloupci vlaku: druh a cislo vlaku, sluzby (jidelni vuz, preprava kol, zavazadel apod.), nazev vlaku, odkud a kam vlak jede, omezeni jizdy. Tak jako doposud se pod tabulkou vysvetluji omezeni jizdy (z toho jsou omezeni v intervalu 10 az 39 pouzivana jednotne v celem jizdnim radu), prime vozy u osobnich vlaku a pripadne dalsi sdeleni. Ubyva poznamek, coz je dobre. Nektere okolnosti, souvisejici s novym pojetim "kurzbuchu" cili "cedoku", ovlivnily i jiste zmeny v cislovani trati. Nektere trate se rozdelily na kratsi useky, jine byly precislovany pro prehlednost a podle jejich geografickeho umisteni v siti CD do jineho intervalu. Jako priklad muze poslouzit trat Praha - Rudna u Prahy - Beroun, ktera mela doposud cislo 167, ackoliv logicky patri do ciselneho intervalu 170 - 179. V novem jizdnim radu ponese cislo 173. ZMENY CISEL TRATI Zmena cislovani se tyka jen nekolika skupin trati. Uvedeme jen nejzajimavejsi zmeny: V tratove skupine 01x dostava trat Kolin - Ledecko nove cislo 014 (drive 234), ke skupine 07x pribude nova trat 071 Mlada Boleslav - Nymburk (drive 080). Ve skupine 08x dochazi i k dalsim zmenam - stavajici trate 081 a 082 se spojuji v novou trat 081 Decin - Benesov n. Pl.- Rumburk s vlozenou trati do Ceske Lipy. V jiz zminene skupine 17x se nove objevi trat 174 Beroun - Rakovnik (drive 166), ve skupine 20x se ocitla trat Tabor - Bechyne 202 (224). Trate z intervalu 200 - 208, ktere vsak logicky patri do intervalu 22x, budou mit tato cisla: 224 Tabor - Horni Cerekev (drive 202), 225 Veseli n. L. - Jihlava (drive 204) a 228, 229 Obratan - Jindrichuv Hradec - Nova Bystrice (drive 205/206). Cislovani nekterych trati se posouva i ve skupine 29x a 30x, napr. Sumperk - Kouty nad Desnou a Sobotin 293 (294). Hlavni trat 331 Brno - Prerov - (Bohumin) ma nove cislo 300, tj. s nulou na konci, stejne jako ostatni dulezite trate. Puvodni trat 300 Kojetin - Valasske Mezirici - Ostrava je rozdelena na trate 303 a 323. Zmeny najdeme i ve skupinach 33x a 34x. PRIPOJOVE RADKY Podle vzoru sousednich zeleznic bude v pripojovych radcich nyni nove rozlisen pripoj s prestupem (casovy udaj je vytisten kurzivou) nebo pripoj je bez prestupu a jedna se o pokracovani vlaku. Pak je casovy udaj vytisten stejne jako ve sloupci vlaku. Pripoje osobnim vlakem jsou vytisteny slabe, pripoje ostatnimi vlaky jsou tisteny tucne. PRISTE BEZE ZMEN Zmeny nejsou nikdy prilis prijemne, ale tady byly jednak zpusobeny novou technologii vyroby jizdniho radu, jednak k nim doslo z racionalnich pohnutek. Lze ocekavat, ze krome prevedeni dalkove dopravy na koridor a pripojeni useku Brno - Breclav k trati z Ceske Trebove nedojde v dohledne dobe k dalsimu precislovani. Puvodni predpoklady, ze bude nutne v jizdnim radu rozdelit nektere "zabehnute" trati (170, 270, 250 a dalsi), byly vyreseny a tyto "paterove" trati zustavaji ve stejne podobe, jak jsme na ne byli zvykli, jen snad s tim rozdilem, ze na kazdem listu bude zahlavi. ************************************************************************** O o /|/| Lap / /| e-mail: matous@student.upce.cz Zbytecne casti replikovanych postu mazte! Ctrl-K pro smazani cele radky.