Posted By: uz_zas (blazen? pocitac?) on 'CZrailway' Title: Re: ICE3 - technika Date: Tue Apr 27 21:13:46 1999 Hola, poznamka k tomu, cemu jsem pri prvnim cteni nevenoval pozornost: > > Mozna nevite, ze nemecke rychlostni naklapeci spupravy ICE3 jiz nemaji > > klasickou lokomotivu a vozy, ale maji v kazdem (mimo transformatoroveho) > > voze polovinu naprav hnanych. > > Vysledek: Vysoka cena, ale vyssi vyuziti adheznich moznosti a maximalni > > rychlost dle elektrickeho systemu stridavy 330 Km/h stejnosmerny 230 km/h. > > > Urcite. Ale myslim ze vysledkem neni vysoka cena, uridit X mensich motoru > na polovine naprav jde urcite lepe (a usporneji) nez 8 motoru jako krava > (nebo kolik ma takova masina hnanych naprav) v lokomotivach. Koneckoncu Tak to neni. Uridit elektricky motor v lokomotive o libovolnem vykonu je podstatne jednodussi, nez uridit (pocitacove, jak jinak) dieselovy motor s rizenym katalyzatorem. Ad vysoka cena: Pravdepodobne budou pozivat asynchronni elektromotory, ktere jsou prakticky bezudrzbove (zadne prevody, zadne komutatory). Vyhoda mensi velikosti je predevsim snadnejsi chlazeni i pri vysokych vykonech. A pak samozrejme lepsi trakcni charakteristika - tady v Nemecku se uz stalo, ze pri ledovce uvizl na kolejich ICE - proste zastavil na stuj a uz se nerozjel, jak to klouzalo, tak ho museli odtahnout normalni lokomotivou. Nevyhoda nizsi velikosti je vyssi pracnost na jednotku vykonu pri vyrobe => vyssi vyr. naklady na jednotku vykonu. > koncepce > tazna lokomotiva + vagony (tusim puvodne britska, ne?) je obecne u Univerzalnost teto koncepce spociva v tom, ze lokomotiva muze vest "tam" rychlik a "zpet" treba nakladni vlak. Ovsem v soucasne dobe uz zeleznice dopravuje jen velke naklady, ktere prepravovat po silnici by bylo obtizne realizovatelne (vozte 300 tun uhli denne do elektrarny nakladakama). A osobni doprava, ktera ma byt konkurenceschopna individualni automobilove doprave, musi nabizet taky neco vic - rychlost, komfort. Pochopitelne se dva takto odlisne pozadavky na nakladni lokomotivu (tezka a silna, max. 120 km/hod) a osobni jednotky (lehke a rychle, aby mohly casto zastavovat a rozjizdet se a pritom byl provoz levny; v principu pro dosazeni vysokych rychlosti s rozumnou spotrebou energie MUSEJI byt lehke, at uz jezdi na kratke, ci dlouhe trate) nedaji splnit koncepci lokomotiva + vagony. (I kdyz ve Francii maji i lokomotivy s prevodovkou v kazdem podvozku -radit jen za klidu- , ktera je pri nizsim stupni silna a vytahne 120 km/h, zatimco pri vyssim "udela" 200 (?) km/h). Sorry, mam rozkecano, Honza