Posted By: demagog (saman) on 'CZrailway'
Title:     Re: Konkurenceschopnost drah - jiny pohled.
Date:      Wed Sep 19 08:35:09 2001

> > Vlak je ekologictejsi (fuj, to je slovo), to ano! Ale pouze, je-li alespon
> Pokud bych u zkousky z environmentalistiky (nebo kolokvia nebo cim jsem to 
> vlastne koncil) rekl ze vlak je ekologictejsi, tak bych mel asi vazne 
> problemy. Pokud budeme brat v potaz elektricke vlaky, pak ty jsou _lokalne_ 
> ekologictejsi (mysleno lokalne v miste provozu). A navic jsou i elektricke 
> lokomotivy podstatne vykonnejsi a tak dale.
> THvi

Byly by to ovsem jen tve problemy, za ktere by sis mohl sam.

Nejvetsi spotrebu energie a (tim padem) take nejvetsi skody na zivotnim 
prostredi zpusobuje rozjezd. Zatimco auto nebo autobus, nez vyjede z mesta, 
popojizdi v zacpach mezi krizovatkami a semafory, vlak se rozjede a jede.  
Diky prednosti provozu drahy pred silnici nemusi zastavovat, kde nechce.

Ale dobra, uznavam, ze na stoupajicich tratich je spotreba energie velice 
vyznamna. Nicmene i na techto usecich je ucinnost premeny energie nejmene tak 
dobra, jako u silnicnich dopravnich prostredku, opet diky tratovym profilum 
je jizda plynulejsi, ocekavam tedy nizsi energetickou narocnost.

Dokonce i stare motorove vozy, ktere sice vyprodukuji asi vice zplodin, nez 
by vyprodukoval stejne obsazeny autobus na stejne trati, mohou byt setrnejsi 
k zivotnimu prostredi, prave diky tomu, ze autobus nejede po stejne trati.

dema.
 

Search the boards