Posted By: warthog (warthog) on 'CZrailway' Title: Re: Spravdlive dane (was: Dalnice jsou potreba) Date: Mon Dec 3 17:05:36 2001 > Upozorneni - tento clanek je psan s vedomim, ze je trosku utopicky :-) Ani bych nerekl :-) > Ta intenzita, ale (bohuzel) temer jiste poroste... Zalezi na tom, jak bude treba draha reagovat ted, dokud ma jeste cas. Taky na celkovem vyvoji. Treba na tom, jak se lidi nauci ocenovat nefinancni polozky. Klid ve vlaku vs. starosti pri cestovani autem apod... > Jo, to je mozne, ale po ekonomicke analyze, zda se to takto delat vyplati, > nebo je lepsi to udelat rovnou.. Pochybuju. Tady v NL se to bezne dela a neverim tomu, ze by si to dopredu nespocitali. Ale je mozne, ze v CR se toho na dvou malych stavbach rozkrade vic, nez na jedne velke, nebo tak neco ;-)) > Velke koncerny si to delaji uz ted, ale kazdy casto jiny system. Nejake > normovani (vyvazene podporou) a podobne zasahy statu jsou v tomto IMHO > vhodne, aby tyto izolovaane systyemy mohly casem prerust v sit. Nevim. AFAIK specifikace TCP/IP taky nikdo danove nepodporuje a Internet existuje. Do vetsiny aut das standardni zarovky a taky nevim, ze by to nekdo dotoval. Netvrdim, ze neexistuji i opacne priklady, ale jde o to ze nejaka danova podpora neni nezbytne nutna a standardy se daji delat bez ni. > Priklad pro auta: > V zakoupeni auta predem zaplatit poplatek za recyklaci U nas uz tam je od roku 1999. Krome toho i elektrospotrebicu a kdo vi, ceho vseho jeste. Verwijderingsbijdrage se to jmenuje a asi to bude i v jinych statech EU. > V povinnem ruceni dan na poskozeni aut a ZDRAVI sebe i druhych. To je pojisteni, ne dan. Trzni prostredi, pojistovny plati za zpusobene skody. Tady bych problem nevidel... Jen nevim, jestli lecebne vydaje nekryje bezne zdravotni pojisteni poskozenho. To by mozna stalo za zmenu, mel by to platit ten, kdo to zpusobil (resp. jeho pojistovna). > V cene benzinu platit naklady na stavbu silnic, parkovist, poplatek za > znecisteni vzduchu (da se zhruba vyjadrit, i kdyz vam ted nereknu jak), za > hluk apod. Toto byu byla asi nejvyysi polozka. Na pokryti techto polozek by mel byt urcen vynos spotrebni dane z paliv. Problem bude spise ve zpusobu financovani, pri kterem se vse propere pres statni rozpocet a pouzije kdo vi na co. Dan z PHM mi prijde relativne rozumne reseni. Tady ted ministryne dopravy navrhuje dan z ujetych kilometru, ale asi ji to neprojde. Tezko muzou danit kilometry ujete mimo vlastni uzemi a navic jak podotkl jeden poslanec, realne najezdene km si nedokazou ohlidat ani u tisice amsterdamskych taxikaru :-)) > Dan za zabor prostoru (treba rocne dle mesta, jako komunalni polatek). To funguje taky. Dan z auta se rozlisuje podle provincie a tusim i velikosti mesta, kde bydlim. Ve vetsich mestech se plati i za rezidentske parkovaci karty. > A nejlepe vubec na vsech produktech. > V cene limonady v PETce by byl nejaky poplatek na recyklaci. Kdyz das vyrobci povinnost neznecistovat, je jeho problem jak se zaridi. Nekdo si do ceny PET flasky da neco na recyklaci, nekdo zacne pouzivat sklenene vratne lahve. To je jeho problem, je zbytecne tu zavadet nejakou dan nebo tak neco... > A tohle, co jsem napsal je opravdu teorie... ..i kdyz par kroku z ni by se > ttreba realizovat dalo.. Jak kde... IMHO to vyzaduje urcitou miru vyspelosti a materialni urovne spolecnosti. Ukaz mi treba kolik lidi v CR by bylo ochotno platit o tretinu vic za energii z obnovitelnych zdroju... O takovychto vecech zacnou lidi premyslet budto pod vlivem nejakeho osviceni (nepravdepodobne), nebo po uspokojeni svych dnesnich, mnohem bezprostrednejsich, potreb. warthog