Posted By: myself (myself) on 'CZrailway' Title: Re: 230 km/h Date: Wed Dec 12 14:52:42 2001 Zdarek, > Tak tomu si neodpustim si dve poznamky (jednu kratkou a jednu dlouhou). > 1. Vystavba dalnic stoji strasne moc. Dalnice D3 z Prahy do Ceskych > Budejovic, > druha nejzbytecnejsi stavba tohoto statu, bude stat 63 miliard Kc. To jsou 1. Kterapak je ta prvni? 2. Proc zbytecna? Vzdyt tim smerem zatim vedou jen mizerne dvouproude silnice, misty se moc nelisici od okresek. A je to cely jeden, ne zas tak maly, region - jizni Cechy. Nevim, mozna jsem fanatik betonove lobby, ale prijde mi, ze ten plan, co je "vyhledovy plan dalnic" - tj. (hodne receno) pavouk spojujici krajska mesta s Prahou plus par "radial" je rozumny. Stavet dalnici na miste kdejake okresky jako to maji Nemci nebo Holandani je pitomost, ale zrovna tak je pitomost nemit dalnice zadne, protoze kdyz uz nekdo jede dal, tak spali min paliva a vygeneruje min svinstva kdyz pojede 130 po dalnici nez kdyz se bude hrkosit 70kou po silnici, pro velky uspech zpestrenou 40kou v obcich a kolonami. Muj (trosku mensi, nejde o dalnici) priklad: Jsem z Klasterce, Chomutovsko. Do Prahy jezdivam uz cca 15 let, a za tu dob se puvodne desiva stara silnice (prubezne) zmenila ne sice v dalnici ale ve slusnou sirokou silnice prvni tridy, ktera (a to je IMHO to hlavni) vede obchvaty kolem vsech mest a (az na dve vyjimky) i vesnic. Predtim se zajizdelo snad do vsech, vcetne relativne velkych mest (Postoloprty, Louny, Slany). Vysledkem je jednak zkraceni doby jizdy tak na dve tretiny az polovinu, zkraceni i vzdalenosti, byt jen tak o 10-15%, a snizeni spotreby paliva (=exhalaci) na danou cestu odhadem tak o 25%. > dotace pro zeleznici na radove 10 - 12 let. O dalsich dalnicich, ktere se > planuji stavet, ani nemluvim, stav D1 po 20 - 25 letech provozu take > nekomentuji. Ze to staveji mizerne jeste neni duvod pro to nedelat to vubec. > 2. Dalnice vcetne sveho "prislusenstvi" (naspy, mosty, tunely, > odpocivadla, benzinky aj.) zaberou velkou cast krajiny. To psal uz Lap, ja > jenom k tomu dodam par cisel: > Sirka bezneho koridoru pro dalnici (tj. pozemku, ktery se musi vyclenit ze > zemedelskeho ci lesniho pudniho fondu, kdyz chci dalnici stavet), cini 25 m > bez vyse zmineneho prislusenstvi. > Sirka koridoru pro zeleznici je 9 m pro dvoukolejnou trat. To je relevantni argument. Ale ja nejsem proti zeleznicnim koridorum - jejich sit by mela byt podobna resp. doplnkova k te dalnicni. Zkratka je potreba oboje - silnicni sit i zeleznicni... > Dvoukolejna trat muze prepravit cca 30 vlaku za hodinu v obou smerech. Kdyby > > 15 z nich bylo osobnich, v prumeru s 200 lidmi (rychliky vic a osobaky > mene), > prepravi celkem 3.000 lidi za hodinu. > Provoz na dalnici D1 ve "spicce" je cca rovnez 3.000 lidi za hodinu. Fajn - cili je to srovnatelne. > Zabor vsech dalnic a rychlostnich komunikaci (tentokrat vcetne > "prislusenstvi"), ktere stoji ci se planuji vystavet v CR, cini asi 40 > ctverecnich kilometru. Na teto plose by mohly rust rostliny a asimilovat Hm, tj. asi pul promile. Ne ze by to bylo uplne zanedbatelne, ale prijde mi to na preziti. Navic je tam "schovane" to prislusenstvi, ktere asi (nevim) nebude kompletne zaasfaltovane, cili neco tam prece jen poroste... > oxid > uhlicity, ktery se uvolnuje ze spalovacich motoru. Na teto plose bude > dochazet > k prehrivani krajiny (sli jste nekdy v lete po asfaltu?), ktere negativne > ovlivnuje vodni rezim a zpusobuje narust frekvence privalovych destu a ... > svete, div se ... povodni viz Morava '97. Souhlas - tohle bude problem. I kdyz netusim, jestli az tak zavazny, jestli ta 20metrova linie dokaze ovlivnit pocasi az tak "globalne". > Mam jeste pokracovat dal? Nehlede na to, ze jeden clovek prepraveny > automobilem vypusti do ovzdusi radove 10x vice skodlivych latek, nez jeden > clovek prepraveny vlakem. Spotrebuje vice neobnovitelnych zdroju energie > (ropa, uhli). Ale, coz je zrejme nejdulezitejsi, bude na miste o 10 minut > rychleji. Nekdy i o dvacet. Az sem jsem to cetl, obcas souhlasil, obcas ne. Ale tohle mne, coby cloveka co cestuje domu vlakem 100 km (byt na jizdence je pak 140, protoze na te trati by si zlomila pater i zizala kdyby ji mela) 2.5-3.5 hodiny, nepocitaje cestu na nadrazi a z nadrazi (po pricteni to vyleze ke ctyrem a vys) docela nadzvedlo. Za soucasneho stavu je to neporovnatelne, autem bych byl doma tak za 1.5 hodiny i pri prisnem dodrzovani dopravnich predpisu. A i kdybych prijal maximalni "optimalizaci" obou tech zpusobu, tj. rekneme ze by z Prahy do Chomutova (nejblizsi velke mesto memu bydlisti) vedla dalnice a koridor, pak by se auto zkratilo na cca 1:00-1:15 (uz by se zas tolik nezmenilo) a vlak sice vic, ale porad by to bylo minimalne 1:30 (cesta na nadrazi a z nej minimalne pul hodiny - ale typicky mnohem vic - pro mne napr. celkem pres hodinu; "koridorovych" 100 km pul hodiny ; beznotratovych 20 km 20 min ; prestup 10 min) a to jsem vlakum fandil, spis by to byly dve hodiny. Kde je tech 10-20 minut navic? Nejsem fanda aut, nemam auto a mam celkem rad vlaky, kdyz mne zrovna nevytoci CD nejakou specialitkou jako je rocni pausal za to, ze "zdrazi jen trosku" nebo zpozdeni bez sluvka omluvy nebo vysvetleni, proc jsme zpozdeni (i to vysvetleni je zatim hodne ridkou vyjimkou, i kdyz uznavam, ze ted uz castejsi - a pritom to nic nestoji). Zaleznici fakt fandim, ale rychlost neni (a myslim ani nebude) jeji prednost. S vyjimkou tras rekneme 500-2000 km mezi velkymi mesty (aby to bylo bez prestupu), ale tech si v CR moc neuzijem... > Koncim, stejne mne asi smetete jako radikalniho ekologa (jimz se opravdu > obcas citim, kdyz vidim lhostejnost nekterych spoluobcanu). Radikalni ekolog - to jsem jeste nevidel. Vedci vetsinou nebyvaji radikalni. Radikalni ekologisty rad nemam, vetsinou. Aspon ne ty, co si porad jen zvani svoje beze spetky argumentu nebo schopnosti prijmout protiargument. Ale mam dojem, ze to neni tvuj pripad - a tak necham smetak zatim v koute. :-) > Kotec (aspon doufam, smazala se mi signatura) myself Who is myself? No prece Ja! :-) Na pamatku jedne z mych nejoblibenejsich pohadkovych postav, krale Ja I.