Posted By: Radecek (I Buh ma sve chyby) on 'CZrailway' Title: Re: auta Date: Sun Sep 13 18:14:15 2015 > ok. nesu si z minulosti tu myslenku, ze hromadna doprava je mnohem > ekologictejsi, nez individualni, nebot na jeden clovekokilometr vyjde v > prumeru daleko min skodlivin do vzduchu a taky se (v prumeru) spotrebuje (na > jeden clkm) min (neobnovitelne) ropy. Mas chut tomu oponovat? Ano, mam chut oponovat. Samozrejme souhlasim s tim, ze kdyz jede plne nalozeny Citi Elefant, ze na stejne trase mu v "ekologicnosti" nedokaze auto nebo autobus konkurovat. Ale zrovnatak plati, ze kdyz jede z Horni Dolni motoracek s 5 lidma, z cehoz je jeden strojvudce a jeden pruvodci, tak se spotrebou nejakych 30 litru na 100 km nedokaze konkurovat ani situaci, kdy kazdy z tech 3 lidi jede vlastnim autem, natoz, kdyz jedou spolecne. A pak jsou tu jeste jine aspekty, proc uz ta zeleznice nevychazi moc ekologicky v porovnani s dobou pred nejakymi 5O lety. 1) Vlaky se moc nemodernizuji, zatimco automobilova doprava udelala obrovsky skok, at uz ve spotrebe nebo v emisich. 2) Silnicni doprava se vyrazne zrychlila a je plynulejsi, zatimco zeleznice ne - viz letity rekord Slovenske strely na trase Praha-Bratislava, ktery byl prekonan po nejakych 70-80 letech a to jen o par minut. 3) Do ekologicke zateze zeleznice by mely byt pocitany i emise automobilu stojich za zavorami a cekajici na to, az vlak projede. 4) Individualni doprava je vyrazne primocarejsi, tedy hromadnou dopravou clovek najede vyrazne vice km, takze srovnavat jen ekologicnost cloveko-kilometru je chybne. Nechci se hadat, ale prijde mi, ze zeleznice je proste prekonana. Hodi se tak na urovni metra, ktere na kratke vzdalenosti prepravi hodne lidi v tezko sjizdnem terenu - centra mest a nebo na nejake rychlovlaky v koridorech, ktere opet nejkratsi moznou trasou prepravi kvanta lidi. Zbytek zeleznice je ekonomicky i ekologicky nesmysl. Hanet automobilovou dopravu je samozrejme mozne, ale chce to zasadit do soucasnych realii. Rocne projedeme s manzelkou dvema auty cca 1000 litru benzinu, coz je asi 750 kg uhlovodiku, ktere se spali s minimem skodlivych emisi. Naproti tomu soused protopi 4000 kg uhli, ktere v emisich skodlivin predci tu nasi individualni dopravu minimalne 100x, spise jeste o rad vic. Nevim jak to vypada dnes s podilem emisi automobilove dopravy, ale vzhledem k tomu, ze se ekologove poslednich par let vozi jen na emisich CO2 a snazi se donutit vyrobce, aby byly co nejmensi, myslim, ze ostatni jsou celkem zanedbatelne. A urcite se shodneme, ze CO2 se moc za emisi povazovat neda, ekologum navzdory. Radecek