Posted By: Radecek (I Buh ma sve chyby) on 'CZrailway'
Title:     Re: auta
Date:      Sun Sep 13 18:14:15 2015

>   ok. nesu si z minulosti tu myslenku, ze hromadna doprava je mnohem 
> ekologictejsi, nez individualni, nebot na jeden clovekokilometr vyjde v 
> prumeru daleko min skodlivin do vzduchu a taky se (v prumeru) spotrebuje (na
> jeden clkm) min (neobnovitelne) ropy. Mas chut tomu oponovat? 

Ano, mam chut oponovat.
Samozrejme souhlasim s tim, ze kdyz jede plne nalozeny Citi Elefant, ze na 
stejne trase mu v "ekologicnosti" nedokaze auto nebo autobus konkurovat.
Ale zrovnatak plati, ze kdyz jede z Horni Dolni motoracek s 5 lidma, z cehoz 
je jeden strojvudce a jeden pruvodci, tak se spotrebou nejakych 30 litru na 
100 km nedokaze konkurovat ani situaci, kdy kazdy z tech 3 lidi jede vlastnim 
autem, natoz, kdyz jedou spolecne.
A pak jsou tu jeste jine aspekty, proc uz ta zeleznice nevychazi moc 
ekologicky v porovnani s dobou pred nejakymi 5O lety.
1) Vlaky se moc nemodernizuji, zatimco automobilova doprava udelala obrovsky 
skok, at uz ve spotrebe nebo v emisich.
2) Silnicni doprava se vyrazne zrychlila a je plynulejsi, zatimco zeleznice ne 
- viz letity rekord Slovenske strely na trase Praha-Bratislava, ktery byl 
prekonan po nejakych 70-80 letech a to jen o par minut.
3) Do ekologicke zateze zeleznice by mely byt pocitany i emise automobilu 
stojich za zavorami a cekajici na to, az vlak projede.
4) Individualni doprava je vyrazne primocarejsi, tedy hromadnou dopravou 
clovek najede vyrazne vice km, takze srovnavat jen ekologicnost 
cloveko-kilometru je chybne.

Nechci se hadat, ale prijde mi, ze zeleznice je proste prekonana. Hodi se tak 
na urovni metra, ktere na kratke vzdalenosti prepravi hodne lidi v tezko 
sjizdnem terenu - centra mest a nebo na nejake rychlovlaky v koridorech, 
ktere opet nejkratsi moznou trasou prepravi kvanta lidi. Zbytek zeleznice je 
ekonomicky i ekologicky nesmysl.
Hanet automobilovou dopravu je samozrejme mozne, ale chce to zasadit do 
soucasnych realii. Rocne projedeme s manzelkou dvema auty cca 1000 litru 
benzinu, coz je asi 750 kg uhlovodiku, ktere se spali s minimem skodlivych 
emisi. Naproti tomu soused protopi 4000 kg uhli, ktere v emisich skodlivin 
predci tu nasi individualni dopravu minimalne 100x, spise jeste o rad vic.
Nevim jak to vypada dnes s podilem emisi automobilove dopravy, ale vzhledem k 
tomu, ze se ekologove poslednich par let vozi jen na emisich CO2 a snazi se 
donutit vyrobce, aby byly co nejmensi, myslim, ze ostatni jsou celkem 
zanedbatelne. A urcite se shodneme, ze CO2 se moc za emisi povazovat neda, 
ekologum navzdory.
 
                                                                 Radecek

Search the boards