Posted By: Disciple (Marathon Runer) on 'CZreligion'
Title:     Ucitel duchovnosti
Date:      Tue May 20 08:31:15 1997

  Kazda duse je urcena k dokonalosti a kazda bytost k tomuto stavu nakonec 
dospeje. At uz jsme nyni cimkoli, je to vysledek toho, cim jsme byli v 
minulosti; a at uz v budoucnosti, bude to vysledek toho, cim jsme, nebo jak 
myslime nyni. To vsak nevylucuje nase prijimani pomoci zvenci; moznosti duse 
jsou jakoukoli pomoci zvenci vzdy urychleny a to natolik, ze v drtive vetsine 
pripadu ve svete je pomoc z venci temer naprosto nezbytna. Urychlujici vliv 
prichazi zvenci a pak pusobi na nase moznosti, potenciality; pak nastava 
rust, nadchazi duchovni zivot a nakonec se clovek stane svatym a dokonalym. 
Tento urychlujici podnet, prichazejici zvenci, nemuze byt prijat z knih; duse 
muze prijmout podnet jedine od jine duse a od niceho jineho. Knihy muzeme 
studovat treba po cely zivot, muzeme se stat velmi intelektualnimi, nakonec 
vsak zjistime, ze duchovne jsme se vubec nerozvinuli. Z vysokeho stupne 
intelektualniho vyvoje nelze v zadnem pripade usuzovat na podobny vyvoj 
duchovni stranky cloveka; na druhe strane se temer kazdy den setkavame s 
pripady, kdy se rozum velmi vyvinul na ukor duchovnosti.
  Pri rozvijeni intelektu, rozumu, muzeme z knih nacerpat mnohou pomoc, pri 
duchovnim rozvoji temer zadnou. Pri studiu knih jsme obcas vlakani do 
predstavy, ze ctenim si duchovne pomahame, kdyz vsak sami sebe analyzujeme, 
shledame, ze pomozeno bylo jen nasemu rozumu a nikoli duchu. To je duvod, 
proc temer kazdy z nas umi o duchovnu co nejobdivuhodneji  r o z p r a v e t, 
kdyz vsak nadejde cas k cinu, zjistime, jak hanebne jsme nedostatecni. To 
proto, ze knihy nam nemohou dat onen podnet zvenci. Aby doslo k urychleni 
ducha, musi tento podnet vyjit od jine duse.
  Ona duse, od ktere podnet vychazi, se jmenuje Guru, ucitel; a duse, jiz je 
podnet predan, se jmenuje zak, student. Pro prredani tohoto podnetu je v prve 
rade treba, aby duse, od niz ma podnet vyjit, mela moc, schopnost jeho 
preneseni na nekoho jineho; a za druhe objekt, jemuz je podnet predavan, musi 
byt pripraven jej prijmout. Semeno musi byt zive semeno a pole musi byt 
zorana; a kdyz jsou obe tyto podminky splneny, nastane bajecny rust 
nabozenstvi. "Mluvci nabozenstvi musi byt uzasny a taktez i naslouchajici"; a 
pokud jsou oba dva ohromni, mimoradni, jedine potom dojde ke skvostnemu 
duchovnimu rustu, jinak nikoli. Tito jsou skutecni ucitele a tamti jsou 
skutecni zaci. Vedle techto si ostatni s duchovnosti jen pohravaji - bud pro 
maly intelektualni zapas, bud pro uspokojeni male zvedavosti - takovi vsak 
stoji jen na vnejsim okraji nabozenskeho horizontu. I v tom je jista hodnota; 
muze tak byt probuzeno opravdove prahnuti po nabozenstvi; behem casu se vse 
projevi. Je tajemnym zakonem prirody, ze jakmile je pole pripraveno, zrno se 
objevit  m u s i, jakmile duse nabozenstvi  p o t r e b u j e, prenasec 
nabozenske sily prijit  m u s i. "Hledajici hrisnik potka hledajiciho 
Spasitele." Jakmile moc, jez v dusi prijimajiciho pritahuje, je plna a 
vyzrala, pak moc, jez na toto pritahovni odpovida, prijit musi.
  Cestou se vsak vyskytuji velika nebezpeci. Pro dusi prijimajici je tu 
nebezpeci mylneho povazovani vlastnich chvilkovych citu za opravdovou 
nabozenskou tuzbu. Poznavame to sami na sobe. Castokrat behem naseho zivota 
zemre nekdo nam drahy; jsme tim zasazeni, na cas se nam zda, ze svet se nam 
vymyka a ze chceme neco vyssiho z ze se stavame zboznymi. Po nekolika dnech 
tato vlna pomine a my jsme ponechani na pospas sve bezradnosti. Takoveto 
podnety si casto pleteme se skutecnym prahnutim po nabozenstvi; po dobu 
takoveho naseho omylu se ona opravdova, stala potreba duse nevynori a my 
"prenasece" nenalezneme.
  Stezujeme-li si tedy, ze se nam nedostalo pravdy, prestoze po ni tolik 
touzime, nasi prvni povinnosti by misto narikani melo byt nahlednuti do 
vlastni duse a zjistit, zdali ji  o p r a v d u  potrebujeme. V drtive vetsine 
pripadu shledame, ze nejsme pripraveni; my nechceme; zadna touha po duchovnim 
tu nebyla.
  Jeste vice uskali je tu pro "prenasece". Je mnoho takovych, kdoz ackoli jsou 
sami ponoreni do nevedomosti, prece v pyse sveho srdce si mysli, ze znaji 
vse; to jim vsak nestaci, nabizeji se, ze ostatni vyzdvihnou na sva ramena, a 
tak "slepec spolu s ostatnimi, jez ho nasleduji, uvizne na prvni prekazce". 
Podobnymi lidmi je svet preplnen; kazdy chce byt ucitelem, lecjaky zebrak 
chce obdarovavat milionovymi sumami. Jako je smesny takovy zebrak, tak smesni 
jsou i tito ucitele.
  Jak tedy mame poznat ucitele? V prve rade - na slunce neni treba svitit 
pochodni. Abychom videli slunce, k tomu nepotrebujeme zazehnout svici. Kdyz 
vychazi slunce, jsme si toho instinktivne vedomi; a kdyz prijde ucitel lidi, 
aby nam pomohl, pozna duse instinktivne, ze nalezla pravdu. Pravda stoji na 
svych vlastnich dukazech; zadneho dalsiho svedectvi, jez by ji overovalo, si 
nevyzaduje; je v jeji moci ozrejmit sebe samotnou. Pronika do nejvnitrnejsich 
zahybu nasi povahy a cely vesmir se vztyci a stvrdi: "Toto je pravda"...

...

  Nic neni vznesenejsiho a posvatnejsiho, nez vedeni, jehoz se dusi dostava 
prenosem od duchovniho ucitele. Kdyz se clovek stane dokonalym joginem, 
prichazi to vedeni samo od sebe, z knih ho vsak dobyt nelze. Muzete jit a 
otloukat si hlavu o ctyri svetove konciny, patrat v Himalajich, Alpach, na 
Kavkaze, na pousti Gobi, nebo na Sahare ci na morskem dne, dokud vsak 
nenajdete ucitele, ono se neobjevi. Vyhledejte ucitele, sluzte mu jako dite, 
sve srdce otevrete jeho vlivu, mejte ho za projeveni Bozi; a tak, jak se v 
tomto smeru soustredi schopnost pozornosti, obraz ucitele jako cloveka se 
rozplyne; stavba zmizi a zustane tu jen skutecny Buh. Ti, kdo k pravde 
pristupuji v takovemto duchu ucty a lasky - k takovym Pan pravdy pronasi ta 
nejuzasnejsi slova. "Sejmi boty ze svych nohou, nebot misto, na nemz stojis, 
je svata puda." Kdekoli je Jeho jmeno vysloveno, je to misto svate. O co vic 
pak onen clovek, jenz Jeho jmeno vyslovi; s jakou uctou bychom meli 
pristupovat k onomu cloveku, od nehoz duchovni pravdy vychazeji! Takovy je 
duch, v jakem mame byt uceni. Takovi ucitele jsou na tomto svete bezpochyby 
poctem nepatrni, svet jich vsak nikdy neni zcela prost. V okamziku, kdy jich 
bude zcela zbaven, prestane svet existovat, stane se z nej ohavne peklo. Tito 
ucitele jsou cistym vykvetem lidskeho zivota, udrzujicim svet v chodu; je to 
sila, jez se objevuje z techto srdci zivota, jez zachovava spolecenske vazby 
nedotcene.

                                                    - Swami Vivekananda



           |/             ____  ____  ____  ___  ____  ____  _    ___
          --O--           /   /   /   /___  /      /   /___/ /    /_
      /   /|           /___/ __/_  ___ / /__  __/_  /     /__  /__
     /  /
       /  /_                  e-mail: skvrnem@feld.cvut.cz
      /  / 

Search the boards