Posted By: Haribolo (Wothan Magnus Haribolo) on 'CZreligion'
Title:     Re: Kdo je Buh: uporna otazka
Date:      Thu Oct  2 08:23:53 1997

> ze existuje neco jako princip sveta, neco jako "skryta spojitost", coz pokus

- to celkem koresponduje s moji vizi sveta...ale nema tam pro mne misto zadna
  vyhranena osobni existence zasahujici do techto zakonitosti. Tedy mam blize
  asi k pantheismu a vize osobniho boha se mi jevi znacne archaickou a 
  poplatnou dobe sveho vzniku.
 
>    Ty duvody jsou asi dva: ani jeden neni zadny dukaz, ale spis 'nahozeni', 
> ktery dava ale rozumny smysl. 1) Je touha srdce, aby takovy Buh byl; je to 
> takova 'selska logika', ze 'neco je'.

- to nejen ze neni primy dukaz, ale ani nutny predpoklad. Neni vlastnosti
  cloveka verit v to ze "neco je". Spis je to pozustatek toho, kdyz si dost
  veci nedokazal zodpovedet a dnes je to vice nez logicka rozumova uvaha
  spis jen zboznym pranim "aby neco radsi bylo" :-)

> pozitivni veci. Je to vyvozeni dusledku z viry v pozitivni veci, treba ve 
> smysl zivota, ve spravedlnost, v umysl, v to, ze zivot neni pouha nahoda, v 
> to, ze dobro vitezi. Je to touha srdce, vysvetlit svet na zaklade
> pozitivniho principu.

- nepoprse ale ze lze svet vylozit i na zaklade principu negativniho a ze
  svet neni cerny a bily....tudis bych rekl ze ten vyssi princip jak jej
  chapu ja je dualisticky - pozitiva i negativa v jednom. Vydelovat jen to
  pozitivni a priclenovat to k bohu a vse ostatni nechat mimo nej mi prijde
  ponekud hloupe, kdyz mluvime o necem co ja rozumim jako vseobjimajici
  princip....nicmene je to cesta presne opacna - cesta jakou se dle theurgie
  bohove vytvareji - buh je takovy, jakeho si jej lide vytvori (ted ale 
  nemluvim o vyssim principu, ale o nizkych lidskych bozich) a vytvori jej
  takoveho jaky se jim zda idealni a o jakem predpokladaji ze takovy byt
  musi - kde je ale ta jistota ze se touhle ranou na slepo trefi?
 
> a spolecne nazory na mnoho veci. Porad si hodne rozumime - a muzeme si i 
> rozumet s uplne jinymi kulturami, i kdyz ne ve vsech detailech.

- napadla mne rejpava otazka - co si takhle poklabosit s kanibalem?
    
> individualni, ze si ho musi kazdy resit sam. A s touto individualitou se 
> rozchazi cela predchozi definice na mnoho moznych stran. Proto nema cenu 
> diskutovat tady o tom, jestli ujistovani o lasce je dokonalost, anebo naopak
> nedokonalost. To si kazdy musi prebrat sam. Na to nemam vecnou odpoved.

- prijde mi nedokonaly system, ktery ac bezpecne vi, ze se miluje, musi se
  sam o teto sebelasce neustale presvedcovat.....ale budis, mozna ze je to jen
  umele vyvolany stav aby system nezanikl z nicnenedalni - z nudy :-)

>    Tradice je, ze to dokonalost je (v clovecim i bozim ohledu). Fakt je ten,
> ze pokud se najde premyslec, jemuz to fakt jako dokonalost nesedi, takovy 
> premyslec muze k uvaze o krestanskem uceni o trojjedinosti dojit jen tak, ze
> se vzije do toho, jak uvazuje ten, kdo ma v tomhle tradicni predstavu o 
> dokonalosti (o tom, jak to ma byt, jak je to hezky).

- pozor - tradicny, jeste nemusi znamenat spravny a stejne jako onen premyslec
  (to my zni skoro jako premyslovec :-, ) i vy se muzete (notabene chcete-li
  to po nem) oprostit od vasi tradice a snazit se podivat jeho ocima ne?

>   mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska

Nejde ti to?....vem si vetsi kladivo!   .             .  WWWW    .   /  |<<
     Vas posledni pohan z usvitu veku      .       .     [##] ..  .  II  | .
   .          .     Wothan z Haribola                   #-#-#-#-#-#-#-##-#-#
      .                                .      .         [##|#II/II#|#####|]
E-Mail:ladislav.tomic@vslib.cz                        . [##|#II  II#|#####|]
Hpege:http://mirage.kky.vslib.cz/~tomic/valhalla.htm    [##|#II  II#|#####|]

Search the boards