Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion'
Title:     prirozene a prazdne touhy
Date:      Tue Nov  4 12:04:06 1997


   Ahoj Honzo a vsichni ostatni ctenari!

   Ja bych ted rada odpovedela na zaver Honzova postu, ve kterem se pta, jake 
naplneni nam davaji prirozene touhy; nebot na tom, ze prazdne touhy jako je 
zavist apod., nedavaji zadne. 

   Prirozene touhy jsou zivot. Cely zivot je z nich slozen, a kdyz je 
vyhodime, nezbudeme uz ani my sami. Proto jsou chut k jidlu a hlad v 
dobe jidla svate, touha po pratelstvi a sjednoceni, po potomstvu je svata, 
tvorivost a zvedavost je svata. Lpeni na nich nerovna se touha po jejich 
naplneni, ale, rekneme, lpeni je neuvedomovani si jich. Ted mi asi nerozumis 
spravne, nemyslim, ze by si clovek, co lpi na majetku neuvedomoval, ze chce 
majetek. To je asi tak jedna z mala veci, ktery si uvedomuje; ale myslim
uvedomovani si neceho jinyho.
   Jak bych to rekla. Zkusim najit dobry priklad. Ja jsem nedavno napsala 
takovou serii mailu na pokracovani na floydu o sexu, tak ted si pomuzu tim, ze 
uz jsem o tom jednou psala a mam to jakz takz v mysli zformulavany. A taky si 
tim nahraju na ten zamysleny post o jednote, co chci napsat pozdeji tady.
   Na jednu stranu je mysl presexualizovana, v jednom kuse do me pluje jeden 
sexualni namet za druhym, staci se pokusit si sehnat kalhoty v berlinskych 
supermarketech. Na druhou stranu jsem si jista, ze je to hruba podoba sexu, 
za kterou platim docela vysokou dan, a to tu dan, ze uz sex vidim jako neco 
oddeleneho od sve podstaty. Jsem tu na jednu stranu moje bezpohlavni ja, a na 
druhou stranu muj hruby sex, od ktereho se v mysli nejak umim oddelit, 
jakobych to ani nebyla ja. A tady je to neuvedomovani si, o kterym mluvim.
   Kupodivu mysl plna hrubych sexualnich myslenek je dusi, ktera opomiji 
nejjemnejsi nitecky sveho zenstvi (muzstvi), ze kterych je cela utkana. 
Kdyz se rekne 'muz jak ma byt', nebo 'zena jak ma byt', tak to ma znamenat
mnoho ctnosti a zvlastnosti. Ale ztraci se nam to. Ztraci se nam vernost 
slibu u muzu, ztraci se nam materskost u zen, ztratilo se mi nekde daleko,
kdo jsem. Zbyva mi karikatura meho ja. A to je vlastne podstata lpeni: ze 
clovek oddeli prirozenou touhu od sveho nejvnitrnejsiho ja (viz 'atman'), a 
nejakym zpusobem udela se sve identity dva kusy, ovsem mrtve. Protoze 'atman' 
a ona prirozena touha je totez;
   Mozna nekteri mate tuseni, o cem pisou Upanisady; mozna nekteri mate 
tuseni, kdo je Kristus, 2. osoba Bozi. Mozna vite, co je to Logos, mozna vite, 
co je to Om, a mozna jsme premysleli o prekladu Amen. On je ten, v jehoz 
podobe je skryto nase ja, a On je ten, jimz jsme. Avsak on je nase prirozena 
touha. A tady je druha formulace, co je to lpeni. Lpeni je, ze si 
neuvedomujeme zavislost sve Identity na Harmonii, Pravde, ktera je zakladem 
sveta. Neuvedomujeme si, ze nase Ja a Pravda je totez. Neuvedomujeme si, ze 
nejsme vlastniky sveho Ja; muzeme jim pouze z milosti byt. A neuvedomujeme si, 
ze se Logos projevuje existenci Vesmiru, nevime, ze tyto prirozene touhy jsou 
jeho projevem, darem. Nezijeme v souladu s tim. Kdyz hledame svou identitu, 
zakryvame si pred temito prirozenymi touhami oci. Namisto toho ji hledame v 
oddeleni sebe od techto tuzeb. A s temito tuzbami nakladame svevolne, 
nedustojne, jako s nejnizsim blatem. A nevime, ze prave ony jsou platnem, na 
kterym se promita Kristus, v nemz se my (je to zvlastni tajemstvi identity) 
nachazime. A tim se vzdalujeme sami sobe i Bohu, ktery nas stvoril svym
Slovem pravdy. 

   Tak asi takhle bych videla lpeni, zavislost; v kontextu v oddeleni 
prirozenych tuzeb od sama sebe. Je to jakoby paradoxni, pokud jsme zvykli na 
to, ze proti tomu lpeni bojujeme uplnym vyhlasenim valky prirozenym touham. 
Ale zda se mi to byt falesnou cestou. Clovek by mel zit naopak ve smireni a v 
souladu s prirozenymi touhami, aby si uvedomoval svou spjatost s nimi, a aby 
se je ucil poznavat a ocenovat v souladu s Pravdou. Clovek by v nich mel 
ocenit, kym je, najit v nich sebe. Najit v nich rec Pana.

   Na uplny zaver bych rekla, ze tento post je ZA hranici toho, co bych se 
mela opovazit o vztahu Boha a o lidskeho Ja zodpovedne rict. S mnoha vecmi v 
nem nejsem zdaleka hotova, ja jsem si naopak jista, ze nejsou pravda, ze to 
tak urcite neni, jak jsem to napsala, ze jsou to jen myslenky, kterymi se 
ubiram, aniz bych vedela, k cemu me Buh dovede, ale aniz bych zaroven vedela, 
ze je to slepa cesta. Nemam dost durazna slova, abych citila, ze jsem to rekla 
dostatecne jasne. 


   Cau,
   Kiwi.
-------------------------------------------------------------------------------
mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska 
-------------------------------------------------------------------------------

Search the boards