Posted By: Disciple (God's toy) on 'CZreligion'
Title:     Sri Ramakrisna a Swami Vivekananda
Date:      Fri Feb  7 18:19:18 1997

       S R I   R A M A K R I S N A   A   S W A M I   V I V E K A N A N D A
      =====================================================================



Otazka: Kdo byl Ramakrisna?

Sri Chinmoy: Ramakrisna je ditetem Matky Kali, ditetem Bozske Matky, ktera je 
soucitem a laskou. Nejprve prisel k Matce Kali, kosmicke Matce, potom se stal 
Matkou samotnou.


Otazka: Osvobozena duse ma svetlo do urciteho rozsahu. Ted, prijde-li na svet, 
aby potesila Nejvyssiho, stale je zde moznost padu?

Sri Chinmoy: Samozrejme. Samozrejme.


Otazka: Takze pokud citi, ze by chtela naplnit Nejvyssiho prichodem na svet, 
projevovanim, potom je zde nebezpeci, ze strati sve svetlo?

Sri Chinmoy: Samozrejme, ze zde je. Sri Ramakrisna prinesl dalsi dusi stejne 
silnou jako Vivekananda, presne na stejne urovni, ale nikdy tu osobu na zemi 
nevidel. Takovy velky duchovni Mistr prinesl dve osvobozene duse - Vivekanandu 
a jineho. Ale ten druhy padl. Nevedomost ho prikrila, a nikdy neprisel ke 
svemu Mistrovi. Nevedomost zahalila tuto osvobozenou dusi do takoveho 
rozsahu, ze ho Ramakrisna nemohl najit.


Otazka: Chces od svych zaku, aby riskovali moznost takovehoto zazitku?

Sri Chinmoy: Predevsim, mam mezi svymi zaky nejake osvobozenene duse? Chci od 
svych zaku, aby zde meditovali a potom sli bozsky pracovat. Oboji jde 
dohromady. Zatimco projevujes, aspirujes, projevovani samotne je formou 
aspirace. Nemuzete oddelovat projevovani od aspirace. Kdyz cokoliv 
manifestujes, aspirujes pro dalsi vedomost, na dalsi svetlo, na dalsi 
moudrost.


Otazka: Kdyz chtel Ramakrisna prinest dolu dusi, proc tu druhou nemohl 
prinest blize k sobe, aby byla pod jeho vlivem?

Sri Chinmoy: Sri Ramakrisna nezustal na zemi dlouho. Mel vymezeny cas. Kdyby 
zustal na zemi dalsich osum let, mohl by rozvinout nekoho dalsiho do kalibru 
Vivekanandy, kdyby chtel. Ale poznal hranici sveho casu. I ti, kteri k nemu 
prisli, prisli ke konci jeho zivota. Tezko s nim mohli meditovat sest ci 
sedum let predtim, nez odesel. Dokonce i jeho nejblizsi zaci, kteri byli v 
jeho uzkem kruhu, s nim byli jen kratky cas.


Otazka: Kdyz ta stracena duse prvne prisla dolu, nemohl ji prinest blize k 
sobe, aby byla v jeho okruhu?

Sri Chinmoy: Ale on sam kdyz prisel, jeste musel realizovat Boha. Jeste musel 
otocit nekolik stranek. Ja jsem realizoval v predeslych inkarnacich. I ja jsem 
musel pracovat mnoho let, abych poopravil knihu, zejmena po dobu prvnich 
tri-ctyr let. Trvalo mi to dvacet let, nez jsem uplne prosel tou zvlastni 
knihou realizace Boha. Ramakrisna byl ve sve posledni inkarnaci osvobozenou 
dusi. Ale zabralo mu mnoho let, nez realizoval Matku Kali. Nerealizoval Kali 
jen znenadani. Ale kdyz jednou realizoval Boha, velmi lehce znovu realizoval 
Boha v dalsich dvou formach: muslimske a krestanske.
  Ale kdyz jde o ziskani nekoho na manifestaci na zemi, je to skutecne 
slozite. Ziskat nekoho jako byl Vivekananda je velmi tezke. Kdyby Vivekananda 
nebyl prisel na Zapad, kdo by manifestoval Ramakrisnu? Nikdo! Realizace sama 
je tak tezka, ale Ramakrisna to dokazal. Byl telem, ale na manifestaci 
potrebujeme i ramena a nohy. Je to jako strom, jen kmen nestaci. Vetve jsou 
tez potrebne. Nejsou-li zde vetve, nikdo to nenazve stromem.


Otazka: Proc Ramakrisna ty dve vyjmecne duse, ktere prinesl, nedal do rodin, 
kde by mohl na ne dohlednout?

Sri Chinmoy: Mel jistotu, ze je najde. Ramakrisna byl tak prisny v prijimani 
zaku. Nejprve se okultne dival, potom jim cetl dlan a celo, a potom se dival 
do jejich oci. Prijimal zaky jen po jejich preskouseni mnoha zpusoby. 
Neuspokojoval se jen s videnim jejich dusi. Karam sve zaky, kdyz se tesi z 
nevedomosti, ale neurazim je na verejnosti. Ramakrisna lidi urazel prede
vsemi.


Otazka: Nemohla bozska Milost ty dve duse alespon uvest do kontaktu?

Sri Chinmoy: Bozska Milost muze vsechno. Ale soucasne i nevedomost je mocna. 
Bozska Milost je vsemohouci, ale ma-li nekdo vedome rad nevedomost, potom 
Milost nikoho nezasahne. Koureni je velmi zle. Predpokladejme, ze nekdo chce 
vedome kourit nekolik dni. Rika, ze po takovem a takovem datumu se vzda 
koureni. Ale nevi, co se po tuto dobu muze prihodit. Ten den muze byt zitra 
anebo o dvacet let pozdeji. Po dobu techto dvaceti let se mohou stratit 
vsechny jeho bozske schopnosti. V Indii je mnoho lidi, kteri rikaji, ze prave 
ted se pro ne duchovnost nehodi. Rikaji: "Nejprve se tesme ze sveta. Potom, 
az prozijeme dlouhy zivot, budeme meditovat." Ale dlouho predtim, nez budou 
pripraveni meditovat, mozna zemrou. Takto nas spoutava nevedomost. Potom 
bozska Milost jen povi: "V poradku, kdyz se tak velmi stara o nevedomost, 
nechme ho tesit se z ni."


Otazka: Jako katolik by jsem chtel vedet, jak vysvetlujes, ze smrt neni 
definitivnim koncem naseho zivota?

Sri Chinmoy: Vidis ve zmrtvichvstani Krista, ze smrt neni koncem. V Indii 
stejnetak mnoho duchovnich Mistru dokazovalo svym drahym, ze smrt neni koncem. 
Objevovali se jim v jasnem jemnohmotnem tele. Dam ti jen jeden priklad. V 
Indii zil velky duchovni Mistr, jmenoval se Sri Ramakrisna. Kdyz opustil sve 
telo, jeho zena se stala vdovou. V Indii, kdyz manzel zemre, manzelka si musi 
slozit vsechny naramky a sperky. Kdyz to delala manzelka Sri Ramakrisny, 
objevil se pred ni jeji manzel velmi jasne a rekl: "Co to delas? Nemela by 
jsi si skladat ty ozdoby a sperky. Naopak, odted by jsi mela nosit vsechny 
zlate naramky a sperky. Ted jsem se stal nesmrtelnym. Proto by jsi mela nosit 
neco nadhernejsiho, vyznamnejsiho a plodneho." Je mnoho, mnoho takovychto 
pripadu, jen mozna nejsou zaznamenane.


Otazka: Jednou jsi nam rikal o cloveku, ktery nerealizoval Boha v posledni 
chvili, protoze mu jeho Guru nepomohl premoci pochybnosti. Kdyby byl jeho Guru 
dostatecne mocny, mohl by tomu cloveku v tom bode pomoci?

Sri Chinmoy: Guru byl dostatecne mocny: V te dobe zil, ale nanestesti se ten 
clovek pohadal se svym Guru. Guru byl na neho rozlobeny, tak mu nepomohl. Ale 
mohl to udelat. Kdyby se ten hledajici nebyl pohadal s Guru, urcite by byl 
realizoval Boha.
  Sri Ramakrisna dal Vivekanandovi vsechno, ale kdyz Mistr opustil telo, 
Vivekananda chtel jit mnohokrat k Pahari Babovi pro dalsi zasveceni. 
Ramakrisna, velky Avatar, ho zasvetil a dal mu vsechno, a potom chtel jit 
Vivekananda k Pahari Babovi pro dalsi zasveceni. Takto pochybnost muze 
napadnout dokonce i tak vynikajiciho hledajiciho jako Vivekananda. Po smrti 
Sri Ramakrisny sel Vivekananda patnact nebo sestnactkrat k Pahari Babovi, 
kdyz se zaobiral myslenkou ziskat od neho zasveceni. Potom se mu zjevil Sri 
Ramakrisna s tvari plnou smutku a rekl: "Nechod, nechod."
  Zaci Vivekanandy reknou, ze mel velke srdce a chtel pracovat pro lidstvo, 
ale potreboval lepsi zdravi. A proto chtel jit k okultistovi jako byl Pahari 
Baba. Ale ostatni hledajici jednoduse reknou, ze pokud Ramakrisna od neho 
chtel, aby pracoval na zemi pro zemske vedomi, nebyl by ho Ramakrisna vylecil 
z nemoci? Vylecit tokovy druh nemoci neni nic pro takovou duchovni postavu 
jako Ramakrisna, kdyz to chce. Vivekananduv cas nadesel, sehral svou ulohu.
  Krisna byl velkym Avatarem. Ale zasahl ho polovnikuv sip a zabil ho. Ale v 
bitve u Kuruksetry, s kolika zbranemi se Kauravas snazil zabit Krisnu. 
Zabijel kazdeho se svou Sudarsanou, zlatym diskem. Mel silu uniknout smrti, 
kdyz chtel. Ale Krisna vedel, ze jen hraje hru. Kdyz se jeho uloha skoncila, 
dovolil polovnikovu sipu, aby ho zabil.
  Vivekananda byl tez duchovnim hrdinou. Dokoncil svou ulohu, ale jeho vital 
chtel zustat na zemi. Tak odesel k Pahari Babovi, i kdyz Sarada Devi jeste 
zila. Dokonce i Vivekananda trpel obrovskymi pochybami. V posledni chvili, 
kdyz Sri Ramakrisna opoustel telo, Vivekananda o nem stale pochyboval. Tehdy 
musel Ramakrisna rict: "Ten, kdo je Rama, ten kdo je Krisna, je v jedne forme 
Ramakrisna." V te chvili a stejne tak mnohokrat predtim, dal Ramakrisna 
Vivekanandovi mnoho vyssich zazitku. Dostal od Ramakrisny vsechno. Kdyz 
Vivekanandova oddanost prisla do popredi, rikal, ze ze zrnka pisku by mohl 
Ramakrisna udelat tisic Vivekanandu. Kdyby si byl udrzel takovito druh viry, 
nikdy by neodesel k Pahari Babovi, ktery byl nekonecne podradny Sri 
Ramakrisnovi. Ale toto je to, co muze zasahnout i hrdinu jako Vivekananda. 
Pochybnost ma moc zmenit lva na domaci kocku.


Otazka: Vsimas si vysledku prace, kterou Vivekananda vykonal v Americe?

Sri Chinmoy: Velke duse, osvobozene duse, realizovane duse a spasitele 
prichazeji na tento svet kvuli premene sveta, ale prakticky je to nadarmo. 
Prijdou sem, ale jen tezko mohou cehokoliv dosahnout. Byl to Vivekananda, kdo 
prinesl indickou duchovnost na Zapad. Pretrvavala, ale trvala by dele, kdyby 
na zapad neprislo tolik ucitelu Hatha Jogy. Na jedne strane muzete rict, ze 
lide na zapade nebyli dosti duchovni, aby s necim zacali, a proto bylo 
spravne, ze zacali s Hatha Jogou, co je jako skolka. Je obrovsky rozdil mezi 
cvicenimi Hatha Jogy a obycejnymi fyzickymi cvicenimi, a je velkou vyhodou 
delat Hatha Jogu. Ale na druhe strane, kdyz by zacali s jogou koncentrace a 
meditace, hned od zacatku jako Indove, udelali by omnoho rychlejsi pokrok. V 
Indii je mnoho asramu, kde vubec necvici Hatha Jogu. Hatha Jogu tam 
nepovazuji za dulezitou. Stejnym zpusobem mohli zacit se skutecnou meditaci v 
Americe.
  Ale po Vivekanandovi sem prislo mnoho swamiu a zacali ucit Hatha Jogu. 
Ignorovali meditaci a vnitrni zivot, takze lide na Zapade spojovali Jogu jen 
s fyzickymi cvicenimi. Vivekanandovo hnuti Vedanty odporovalo Hatha Joze. 
Znovu, i v Americe byli nekteri, kteri meli zajem o hlubsi duchovnost. Potom 
se ucitele Hatha Jogy, kteri mozna nikdy nemeditovali, delali moudri. 
Pripojili meditaci ke svemu vlasnimu uceni, aby si mohli udrzet alespon 
nejake zaky.
  Ale co se tyka meditace, rad by jsem rekl, ze mnoho mych zaku medituje delsi 
dobu a uprimeji nez nekolik z tech swamiu meditovali v Indii. Mozna tam byli 
tricet, ctyricet anebo i padesat let, ale z techto ctyriceti ci padesati let 
mozna vazne nemeditovali ani mesic.
  Nekteri z tech ucitelu vubec nemeli duchovniho Mistra, zatimco ostatni byli 
s nejakou duchovni osobou velmi kratkou dobu. Potom prisli na Zapad a 
spolehali se na sveho Mistra. Rikali: "Mam toho a toho jako sveho Mistra". 
Ale nekteri z tech takzvanych zaku dokonce ani nebyli v asramu sveho Mistra. 
Anebo mozna byli v asramu den anebo mesic.
  Kdyz Mistri zili, mozna ti swamiove byli jejich nejhorsimi zaky. Mistri 
dokonce mozna ani nevedeli, ze tito zaci byli s nimi. Ale potom se tito 
takzvani zaci stali samostylizovanymi "vybranymi nastroji" svych Mistru na 
zapade.


                                   *  *  * 









- (Jeste jednou:) Pokud by mel nekdo zajem o nektere prednasky Swamiho 
  Vivekanandy (dokument pro MS WORD 6.0 for Wokna, cca 250KB), necht mi da 
  svou e-mailovou adresu (posilam je pres PEGASUS MAIL) a ja mu je poslu.


                                                          - Disciple -

Search the boards