Posted By: Disciple (Inner Fire) on 'CZreligion' Title: Re: kdo je JA Date: Thu Nov 13 19:21:04 1997 Ahojda! > Myslim, ze je tu spolecny i rozdilny rys. Bible mluvi o Kristu jako o > "prvorozenem vsemu stvoreni", jako o "Bozi reci". Mluvi o tom, ze jedine > tehdy, formuje-li se clovek v Krista, stava se clovekem. Identita je tedy v > Kristu. Pokud clovek zavira oci pred Kristem, pak nemuze nalezt ani sam > sebe. > Bible rika dokonce, ze je mrtvy ve vinach a hrisich. > Hinduisticke mysleni je clenite, ale zretelne smeruje k formulacim: Atman > = Brahma, az tak: "ty tady dole jsi tentyz, jako ten nahore." Co vlastne myslis tim hinduismus? Hinduismus neexistuje. Hinduismus neni nabozenstvi jako takove. Hinduismus vubec nemuzes zavrit do nejakych zdi a rici: "V hindusimu je to tak." V hinduismu to muze byt tak a muze to byt taky obracene. Hinduista muze verit v jedineho Boha, jiny muze verit ve tri miliony Bohu. Jiny zase bude verit v Boha osobniho a nekdo treba nebude verit v Boha vubec. Takto probihala hadka mezi dvema Ramakrisnovymi zaky - Vivekanandou a Durcaranem Nagem (reaguji timto na post Kiwi): Zbozny Nag rekl s pokorou, ktere nas uci take krestanstvi: - "Vsechno se deje podle vule Bozske Matky. Ona je Vule Vesmirna. Jenom ona jedna, ale lide se domnivaji, ze jednaji oni." A bourlivy Naren odpovedel: - "Neuznavam, co rikate, neuznavam to: On nebo Ona. Ja jsem Duse. Ve mne je Vesmir. Ve mne vznika, vznasi se a zanika." Nag: - "Nemate ani tolik moci, abyste jediny cerny vlas promenil ve vlas bily, nerku-li tedy vesmir! Bez vule bozi se nepohne ani steblo travy!" Naren: - "Bez me vule se Slunce a Mesic nemohou pohybovat. Vesmir bezi podle me vule jako stroj." (A Ramakrisna, usmivaje se mladicke zpupnosti, rekl Nagovi: - "Ovsem, Naren tak smi mluvit. Je jako obnazeny mec..." A zbozny Nag se sklonil pred mladym Vyvolencem Bozske Matky. (Viz: The Saint Durgacharan Nag: The Life of an Ideal House Holder, 1920, Ramakrisna Math, Madras.) Giris C. Ghose rekl o techto dvou souperich se svym obvyklym humorem: - "Mahamaja (velika Iluse) byla na velikych rozpacich, kdyz chtela do svych siti lapit tyto dva. Kdyz se pokousela chytit Narena, vzrustal, vzrustal, az byl tak veliky, ze vsechny retezy byly na neho priliz kratke... A kdyz to zkousela s Nagem, zmensoval se, zmensoval, az byl tak maly, ze proklouzl kazdym okem jejich siti.") Velmi malo chybi, aby nam toto sebevedomi pripominalo chvastounskou chlubivost ("Sila, ktera stoji za mnou, neni Vivekananda, nzbrz On, Buh..." (Vivekananduv dopis z 9. cervence 1897)). A prece do toho chybi hodne, totiz to, ze to zde mluvi Vivekananda, hrdina ducha, a ze presne vymeruje pravy smysl svych tcrzeni. Nejde o hloupe, vychloubave sobectvi - ani o Nadcloveka, tresticiho na prahu blazince. Ta Duse, to Atman, to Ja neni Ja, ktere v sobe vezni skorapka meho tela a jeho jednodenniho sveta. Je to Ja tve, vase, vsech, vesmiru, sveta tohoto i onoho. Dosahuje ho jenom ten, kdo se uplne odpoutal od sveho ego. Reknete-li si: "Vsechno je v Dusi. Ona je jedina skutecnost", neznamena to, ze vy, jediny clovek, jste vsechno, nybrz znamena to, ze zavisi na vas, chcete-li od sve zahnivajici louzicky vystoupit k sneznemu zridlu, v nemz prameni vsechno. To zridlo je ve vas, vy sami jste zridlo, dovedete-li se zrici louze. Je to lekce svrchovane odpoutanosti, nikoli lekce hrdosti a pychy. "Ten, jenz je ve vas, pracuje rukama vsech a chodi nohama vsech. Je mocny i pokorny, svetec i hrisnik, Buh i ubohy cervik; je vsichni a predevsim je ubozi a chudi vsech narodu, vsech ras: nebot vsechnu obrovskou praci na tomto svete vykonali ubozi a chudi." (Vivekananduv dopis z 9. cervence 1897 a v Kalkute 11. brezna 1898). "Kdyby si aspon miliontina dnesnich muzu a zen mohla na nekolik minut rici: "Vy vsichni jste buh, o lide, o vsichni tvorove! Vy vsichni jste paprsky jedineho ziveho slunce!"... v pulhodine by se zmenil cely svet. Misto tech strasnych bomb nenavisti, vybuchujicich na vsech stranach, misto tech proudu uzkoprsych myslenek, ktere probihaji vsemi zememi... vsechno by byl On." (Vivekanandova prednaska: "Clovek zdanlivy a clovek skutecny.") |/ ____ ____ ____ ___ ____ ____ _ ___ --O-- / / / /___ / / /___/ / /_ / /| /___/ __/_ ___ / /__ __/_ / /__ /__ / / / /_ e-mail: skvrnem@feld.cvut.cz / /