Posted By: Kiwi (kiwule) on 'CZreligion' Title: Karma Cola (Gita Mehta) Date: Tue May 19 17:49:14 1998 Ahoj! Je zvykem, ze pokud mluvime tady na nastence o Vychodu, tak je to budto o tom, jak je srovnat s krestanstvim, anebo to byl nejaky citat prepsany Disciplem, prip. jsem se tu snazila trochu o pohled religionistiky. Bavili jsme se taky dost o svych pohledech na viru a duchovni pokrok, ktere casto mixovaly kdeco, od zapadu na vychod a od prvohor po dnesek. Ted bych se s vami docela rada podelila o pohled, ktery me oslovuje v soucasne dobe, zdaleka ne hlavne v rovine intelektualni. KARMA COLA ( Gita Mehta ) Autorka popisuje velmi skepticky intervenci zlatych deti Ameriky do Indie. Popisuje Indicke asramy, kde se mladi lide ze zapadu snazi najit "moudrost". O typickych guru. Neda se to ani moc rict, to se musi cist; ja osobne jsem si z toho vseho asi nejvic vzala, 1) jak moc chteji lidi typu hippie sedet na dvou zidlich, 2) jak je ten vztah k Indii rozpacitej a slozitej. Ted uz nebudu nic vic rikat. No, kdybych mela psat, co me zaujalo, napsala bych vsechny ukazky, ktere mam, asi 20 stranek. (Nemam celou knizku). Ale to nejde. Tak tedy neco. * * * Nekteri tvrdi, ze se v Indii daly veci do pohybu po otevreni Suezskeho pruplavu... ... Jeste jini rikaji, ze se veci daly do pohybu, kdyz pres Afganistan, severozapadni hranici a pandzabske plane zacaly prudit snury budizknicemu. To byl tedy prichod. Byly jich tisice a tisice. Rinceli cimbaly, zvonili zvonecky, hrali na fletny, oblekali se do kriklavych barev a podivnych satu, tancili, zpivali, brebentili nesrozumitelnymi jazyky. Tehdy se zdalo, ze valka symbolu opravdu skoncila. Na jedne strane vsechny ty sochy kralovny Viktorie, stare a mrzute damy, pokryte holubim trusem. Na strane druhe karavany volnomyslenkarskych celebrantu, kteri ciste svou zakourenou zabednenosti likvidovali letite kastovni, rasove i sexualni konvence. Zmatek vytvoril klam. Oni si mysleli, ze jsou prosti. My jsme si mysleli, ze jsou okazali. Oni si mysleli, ze jsme hlubokomyslni. My jsme si mysleli, ze jsme provincni. Kazdy pokladal toho druheho za smesne exotickeho a kazdy se mylil. Tehdy se opravdu zacaly dit veci. Americky masovy marketing pronikl do indickeho prostredi tak rychle, ze nase vlada povolala odborniky, aby se stejnou vervou zpopularizovali protilek. Zatimco kontrola porodnosti a popova kultura ruku v ruce zachvacovaly indicky venkov, my ve mestech a na universitach jsme take zacinali byt neklidni. A zrovna kdyz se zdalo, ze katalyzator je na dosah, stalo se neco nepredstavitelneho. Kralove rock and rollu abdikovali. Ve prospech Raviho Sankara a Maharisiho. Kdyz sitar vytlacil saxofon a mantry zacaly kalit pruzracnost rock and rollovych textu, obratily se miliony Americanu k teto uzasne vybave zady, ukazaly na nas a rvaly: "To je ono! Vy jste na to kapli!" Byla to tehdy pekna spinavost. My jsme trpelive vyckavali jak divka sveho tanecnika, a najednou bylo po vsem. Nikdo uz nechtel tancovat. ... Tak jsme se znovu vlaceli za Amerikou. Ne kvuli pravemu mysleni, prave reci, pravym cinum, ale kvuli rytmicke sekci. Jeste nikdy se nikdo nehonil za Prazdnotou s takovym optimismem a takovym kravalem. A vsichni rikali, co Amerika chce, to Amerika dostane. Tak proc ne Nirvanu? * * * Tajemstvi uspechu slavneho gurua je v tom byt Indem a obklopovat se narustajicim poctem ne-Indu. A pokud to neni mozne, pak je treba separovat sve indicke nasledovniky od tech zapadnich ve dvou vzajemne se vylucujicich taborech. Tak si muze jedna skupina vykladat orgie nestridmosti jako zjevene mysterium a druha si pripadat nadrazene, ze k nim nebyla prizvana. Jeden Ind, ktery v asramu navstevuje oba tabory diky tomu, ze je princ a kosmopolita, se vyjadril o meditacich v anglictine opovrzlive a ujistil me, ze v hindstine je guru mnohem serioznejsi. "Tihle lide chteji hracky. Jsou fascinovani sexem a nasilim. Chteji citit, ze jsou nazivu. A co znamena _citit_se_ nazivu, to mi reknete. Oni jsou nazivu, ne? A o cem se tak da v Indii poucit, nez o Smrti? Bhagwan jim dava hadanky a hry. Rika jim, aby se bili, milovali, zkratka co ho napadne. A dokud je budou bavit tyhle kratochvile, jak se muzou soustredit na uceni o Dharme?" Pod timto pohrdanim lezi nelitostne odmitnuti vzit na sebe zodpovednost za mozne skody, nevzrusena a nesmiritelna vychodni krutost, ktera pricita vinu konajicimu. Matriarcha asramu, ktera vedla prozitkovou skupinovou terapii, zodpovedela me otazky s roztomilou uprimnosti. "Ale Ma, co kdyz pri jedne z tech vasich meditaci zjistim, ze se mi v nasili opravdu libi a ze se ho nikdy nechci vzdat? Co kdyz zjistim, ze mou karmou je zabijeni?" "Vis, ma draha, nekteri z nasich zaku obcas dostanou takovy blaznivy napad. To s tim pak musime neco delat." "A co delate?" "Dame je do nemocnice. Dame jim prasky," rekla Ma konejsive. "Copak asram ma vlastni nemocnici?" "Ne, ne, dite. Do mestske nemocnice, kde jim sestra pichne injekci a da sedativa." Matriarcha se na chvili odmlcela. "Nekdy se jim udela lepe a vrati se k nam. To je pak moc krasne." Napeti zacinalo byt nesnesitelne. "Ma, a co se stane, kdyz se jim neudela lepe?" Matriarcha se zasmala. "Jo, tihle? Tem dame sedativa, posadime je na letadlo a posleme je zpatky domu." "To je take moc krasne." * * * Kiwi. ------------------------------------------------------------------------------- mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska -------------------------------------------------------------------------------