Posted By: Ticcino (Ticcino) on 'CZscience'
Title:     Re: Jeste k vrtulniku
Date:      Thu Jul 19 06:25:42 2007

> Nejdrive dve poznamky (ci spise otazky), oboje jsou reakce na tusim ze
> ticcina:

Tak, nejdriv odkazy:
http://www.dynamicflight.com/aerodynamics/
http://www.w3mh.co.uk/articles/html/
http://www.mojehobby.cz/magazin/
Ten prvni je hodne obsahly.
Ten druhy a treti se tyka RC modelu vrtulniku a nelze ho 100% aplikovat na 
skutecne stroje. Mnoho modelu pouziva k rizeni tzv. "flybars", coz jsou 
kridelka umistena nad hlavni vrtuli. Nevim o tom moc, jen ze to tam je, takze 
viz odkazy :-) 

Na spoustu veci odpovedel uz nekdo predemnou, tak jen kratce:

> 1) ta zadni vrtule brani snad staceni po a nikoli proti smeru otaceni
Ne. Je to proti smeru. Akce a reakce. Kdyz zaberes za plyn na motorce, taky ma 
tendenci se postavit na zadni a ne se zaryt cumakem do zeme. 


> 2) to "nenamahani" pri vodorovnem letu: jestli jsem dobre pochopil predchozi
> posty, tak pri vodorovnem letu k naklaneni dochazi (vrtulnik musi byt 

Listy vrtulniku funguji stejne jako kridla letadla. Vezmi si, ze pri otackach 
600/min. a delce listu 6m je obvodova rychlost 370m/s. A on ten list neni zas 
az tak uzky. Samozrejme ve srovnani s kridlem je uzsi, ale ty rychlosti jsou 
zase vyssi nez kdyz leti letadlo.
Vrtulnik drzi ve vzduch vztlak. Stejne jako letadlo.
Ovladani vrtulniku je velmi slozita vec, bez elektroniky to je velmi slozite, 
ale zjednodusene. Pokud vrtulnik visi v bezvetri, tak vsechny jeho listy jsou 
natoceny o stejny uhel a generuji konstantni vztlak pri urcitych otackach.
Pokud chci, aby vrtulnik stoupal, slapne se na kolektivni ovladani a dojde k 
vetsimu natoceni vsech listu; nebo se zvysi otacky; nebo oboji. To ma za 
vysledek zvyseni vztlaku a vrtulnik zacne stoupat. Bohuzel kazda z techto 
veci musi byt kompenzovana vyssimi otackami ocasni vrtule, jinak se vrtulnik 
zacne tocit.
Posledni vec, pokud chci s vrtulnikem z visu prejit do letu, pouziju paku 
cykliky. Ta zpusobi nataceni jednotlivych listu hlavni vrtule tak, aby kdyz je 
vrtule vzadu, byl vztlak vyssi, kdyz vepredu tak nizsi, kdyz vlevo nebo 
vpravo tak stejny. Tim dojde k nakloneni vrtulniku vpred. V tu chvili poustim 
cykliku a pridavam bud na kolektoru nebo plyn (viz stoupani z visu) tak, 
abych vztlak pouzil jednak na dopredny let a druhak abych udrzel letovou 
hladinu.
Do toho vseho mi jeste vstupuji poryvy vetru, nestejne teploty vzduchu, ruzne 
tlaky, stoupajici a klesajici proudy a to vsechno byl duvod, proc kamarad 
rozflakal svuj model co dostal k narozeninam. Letel asi 2 sekundy. 


> A cemu tedy nerozumim? Jednak mi prijdou vrtule vrtulniku o hodne mensi nez 
> kridlo letadla (predpokladam pritom, ze vztlak se vytvari temer vyhradne na 
> vrtuli; je to spravny predpoklad?). No a za druhy si nevim vubec rady s tou
 
Plocha je mensi, ale rychlost mnohem vyssi, takze to staci.
Vztlak se vytvari jen na listech vrtule.

> obrovskou hordou vzduchu, ktery vrtule pres vrtulnik prezene: to preci take 
> musi vyrazne ovlivnovat schopnost ten vrtulnik udrzet ve vzduchu.
Ona ta hora neni az tak obrovska. S fenem se to neda srovnavat, ten ma uplne 
jiny tvar lopatek. 

> No a pak posledni vec, ktera by mne zajimala: kolik z te schopnosti udrzet 
> vrtulnik ve vzduchu zarizuje ne vztlak, ale prave to "premistovani vzduchu"?
Z fyzikalniho hlediska IMHO vubec nic, ale rozumim tve otazce.


> opravit): Kdyz posadim letadlo kolmo na zadek a rozturuju motory naplno, 
> mozna poposkoci, ale urcite nevzletne. A to ani skoro kterakoli stihacka se 
Jo, je to tak.


> zapnutym pridavnym spalovanim. Tah motoru proste neni dostatecny a ani ta 
Raketa to umi :-)


> stihacka neni schopna letet kolmo nahoru jinak nez s pomoci setrvacnosti 
> (=tedy jen znacne omezenou dobu) a pilot, ktery ji necha kolmo k zemi po
> delsi 
> dobu, zacne ztracet nutne vysku (potichu predpokladam, ze pritom dokaze nad 
No, kdyz leti kolmo nahoru, tak nebude ztracet vysku. Bude ztracet rychlost a 
pokud to prezene, tak ztrati vztlak a tim padem i kontrolu. 


> Za detsky naivni otazky se omlouvam a za odpoved, byt i v podobe linku, 
> dekuji!
Neni zac, doufam, ze jsem nesiril moc bludy a ze to je srozumitelny.


PS: Dopravni letadla pri pristanich a startech meni plochu (a tvar) kridel, 
aby kompenzovala nizsi rychlosti a neztratila vztlak.

PS: Pokud letadlo poleti pomaleji, nezli je kriticka rychlost, prijde o vztlak 
(resp. jeho cast) a stane se neovladatelnym.
S letadly, pokud selzou motory se necha bezpecne pristat, pokud maji 
dostatecnou rychlost. Proste doplachti.
To same se tyka vrtulniku. I s nim lze bezpecne pristat, kdyz vyplivne motor. 
Sam se tomu divim, ale jde to.

Ticcino 

Search the boards