Posted By: Ticcino (Ticcino) on 'CZscience' Title: Re: Jeste k vrtulniku Date: Thu Jul 19 06:25:42 2007 > Nejdrive dve poznamky (ci spise otazky), oboje jsou reakce na tusim ze > ticcina: Tak, nejdriv odkazy: http://www.dynamicflight.com/aerodynamics/ http://www.w3mh.co.uk/articles/html/ http://www.mojehobby.cz/magazin/ Ten prvni je hodne obsahly. Ten druhy a treti se tyka RC modelu vrtulniku a nelze ho 100% aplikovat na skutecne stroje. Mnoho modelu pouziva k rizeni tzv. "flybars", coz jsou kridelka umistena nad hlavni vrtuli. Nevim o tom moc, jen ze to tam je, takze viz odkazy :-) Na spoustu veci odpovedel uz nekdo predemnou, tak jen kratce: > 1) ta zadni vrtule brani snad staceni po a nikoli proti smeru otaceni Ne. Je to proti smeru. Akce a reakce. Kdyz zaberes za plyn na motorce, taky ma tendenci se postavit na zadni a ne se zaryt cumakem do zeme. > 2) to "nenamahani" pri vodorovnem letu: jestli jsem dobre pochopil predchozi > posty, tak pri vodorovnem letu k naklaneni dochazi (vrtulnik musi byt Listy vrtulniku funguji stejne jako kridla letadla. Vezmi si, ze pri otackach 600/min. a delce listu 6m je obvodova rychlost 370m/s. A on ten list neni zas az tak uzky. Samozrejme ve srovnani s kridlem je uzsi, ale ty rychlosti jsou zase vyssi nez kdyz leti letadlo. Vrtulnik drzi ve vzduch vztlak. Stejne jako letadlo. Ovladani vrtulniku je velmi slozita vec, bez elektroniky to je velmi slozite, ale zjednodusene. Pokud vrtulnik visi v bezvetri, tak vsechny jeho listy jsou natoceny o stejny uhel a generuji konstantni vztlak pri urcitych otackach. Pokud chci, aby vrtulnik stoupal, slapne se na kolektivni ovladani a dojde k vetsimu natoceni vsech listu; nebo se zvysi otacky; nebo oboji. To ma za vysledek zvyseni vztlaku a vrtulnik zacne stoupat. Bohuzel kazda z techto veci musi byt kompenzovana vyssimi otackami ocasni vrtule, jinak se vrtulnik zacne tocit. Posledni vec, pokud chci s vrtulnikem z visu prejit do letu, pouziju paku cykliky. Ta zpusobi nataceni jednotlivych listu hlavni vrtule tak, aby kdyz je vrtule vzadu, byl vztlak vyssi, kdyz vepredu tak nizsi, kdyz vlevo nebo vpravo tak stejny. Tim dojde k nakloneni vrtulniku vpred. V tu chvili poustim cykliku a pridavam bud na kolektoru nebo plyn (viz stoupani z visu) tak, abych vztlak pouzil jednak na dopredny let a druhak abych udrzel letovou hladinu. Do toho vseho mi jeste vstupuji poryvy vetru, nestejne teploty vzduchu, ruzne tlaky, stoupajici a klesajici proudy a to vsechno byl duvod, proc kamarad rozflakal svuj model co dostal k narozeninam. Letel asi 2 sekundy. > A cemu tedy nerozumim? Jednak mi prijdou vrtule vrtulniku o hodne mensi nez > kridlo letadla (predpokladam pritom, ze vztlak se vytvari temer vyhradne na > vrtuli; je to spravny predpoklad?). No a za druhy si nevim vubec rady s tou Plocha je mensi, ale rychlost mnohem vyssi, takze to staci. Vztlak se vytvari jen na listech vrtule. > obrovskou hordou vzduchu, ktery vrtule pres vrtulnik prezene: to preci take > musi vyrazne ovlivnovat schopnost ten vrtulnik udrzet ve vzduchu. Ona ta hora neni az tak obrovska. S fenem se to neda srovnavat, ten ma uplne jiny tvar lopatek. > No a pak posledni vec, ktera by mne zajimala: kolik z te schopnosti udrzet > vrtulnik ve vzduchu zarizuje ne vztlak, ale prave to "premistovani vzduchu"? Z fyzikalniho hlediska IMHO vubec nic, ale rozumim tve otazce. > opravit): Kdyz posadim letadlo kolmo na zadek a rozturuju motory naplno, > mozna poposkoci, ale urcite nevzletne. A to ani skoro kterakoli stihacka se Jo, je to tak. > zapnutym pridavnym spalovanim. Tah motoru proste neni dostatecny a ani ta Raketa to umi :-) > stihacka neni schopna letet kolmo nahoru jinak nez s pomoci setrvacnosti > (=tedy jen znacne omezenou dobu) a pilot, ktery ji necha kolmo k zemi po > delsi > dobu, zacne ztracet nutne vysku (potichu predpokladam, ze pritom dokaze nad No, kdyz leti kolmo nahoru, tak nebude ztracet vysku. Bude ztracet rychlost a pokud to prezene, tak ztrati vztlak a tim padem i kontrolu. > Za detsky naivni otazky se omlouvam a za odpoved, byt i v podobe linku, > dekuji! Neni zac, doufam, ze jsem nesiril moc bludy a ze to je srozumitelny. PS: Dopravni letadla pri pristanich a startech meni plochu (a tvar) kridel, aby kompenzovala nizsi rychlosti a neztratila vztlak. PS: Pokud letadlo poleti pomaleji, nezli je kriticka rychlost, prijde o vztlak (resp. jeho cast) a stane se neovladatelnym. S letadly, pokud selzou motory se necha bezpecne pristat, pokud maji dostatecnou rychlost. Proste doplachti. To same se tyka vrtulniku. I s nim lze bezpecne pristat, kdyz vyplivne motor. Sam se tomu divim, ale jde to. Ticcino