Posted By: Kotwak (The Central Scrutinizer) on 'CZtv'
Title:     Re: Stalker
Date:      Thu Feb 18 15:40:55 1999


> Jestlize je myslenka nova a originalni, lze snest jakoukoliv formu
> vyjadreni. Pokud jde o tisickrat recene veci, (...) je treba zvolit 
> alespon neotrely zpusob, jak ji vyjadrit. Jinak myslenka vyzni jako  
> banalita. Bez ohledu na jeji pravdivost.    

Nevim, prijde mi ze smesujes dohromady dve veci. Jednak originalita myslenky v 
Tvem pojeti mi prijde dost individualni, protoze stokrat recyklovana vec je 
pro cloveka, ktery ji vidi poprve taky nova a originalni.

A i kdyby tomu tak nebylo, tak mi prijde ze proste jednoznacne preferujes 
formu nad obsahem, protoze dnes uz tech opravdy novych a originalnich 
myslenek moc nevymyslis a potom by se veskere "umeni" zvrhlo jenom v hledani 
novych a neotrelych zpusobu jak ty stare a otrepane veci vyjadrit...

> Tak jakym zpusobem vyplyval z logiky pribehu napr. ten monolog stalkerovy
> zeny ke konci filmu

Ano, v tomhle konkretnim pripade mas pravdu, tenhle monolog mi taky neni moc 
jasny, a kvuli me tam byt nemusel. 

> A jakym zpusobem podporil reziser obrazove vyzneni techto reci. Ten staticky 
> zaber s "uprimnym" pohledem do kamery po celou dobu monologu pusobil akorat 
> trapne. 

Souhlasim.

> Tohle bylo asi nejhorsi misto, ale jeho nedostatky se projevovaly v 
> mirnejsi podobe ve vetsine filmu. 

Tak bud konkretnejsi... Ja s Tebou souhlasim ze tenhle konkretni zaber je 
divny nebo spatny a podle me se do kontextu toho filmu vubec nehodi 
(co se tyce "primeho" hovoru k divakovi), ale s tim, ze podobnymi chybami trpi 
cely zbytek filmu (vetsina) proste souhlasit nemuzu. 

> Tak tohle musim tomu filmu priznat. Obrazova slozka ve mne vetsinou
> vyvolavala pocit nudy, coz vyborne zapadalo do celku. 

Aha, no tak potom se asi skutecne neshodneme - ja chapu, ze to na nekoho muze 
takhle pusobit, protoze to ma velmi pomale tempo a rytmus, nicmene to neni 
nic o cem by se dalo diskutovat, to je pocitova zalezitost. 

> Ted vazne: Jestlize jsou myslenky primo vysloveny, je hrdina a pribeh
> zbytecny.

Nerozumim. Co podle Tebe znamena ze je neco vysloveno "primo"? Ze to rekne 
nejaky vypravec, nebo postavy v rozhovoru, nebo neco jineho? Protoze jak jinak 
chces vyjadrit myslenku nez reci? Obraz muze myslenku podporit, ale rekl bych 
ze nejprirozenejsim prostredkem pro vysloveni nejake konkretni myslenky je 
rec... 

> Zabery slouzici k ilustraci deje (hrdina hodi matici a jde na misto dopadu 
> apod.) jsou pak samoucelne a zbytne. 

Tenhle priklad mi taky neni prilis jasny - hazeni matice prece nevyjadruje 
zadnou myslenku, ale je to jenom popis neceho, konkretne nebezpecnosti Zony a 
systemu, jakym se po ni pohybovat. Kazdy film nebo kniha prece musi krome tech 
myslenek mit take nejaky pribeh, ktery v tom lepsim pripade slouzi k lepsi 
ilustraci tech myslenek nebo k jakemusi prechodu mezi nimi, pripadne popisu 
toho pribehu - nevim proc by podobne zabery byly samoucelne, leda ze bys 
skutecne principialne odmital pribeh jako takovy. 

> "Naladove" zabery jsou pak jedine, ktere mohou byt funkcni. Nevim, jake 
> pocity v tobe vyvolava pohled na zboreniste stokrat jinak a jak se hodi k 
> tomu "o co v tom filmu jde", ale ve mne vyvolavaji akorat nudu. 

Ale jo, proc ne, ale jak uz jsem rekl, o tom se prece neda diskutovat. Ja Ti 
sice muzu popisovat svoje pocity, ale ty jsou neprenositelne a pro Tebe budou 
tim padem bezcenne. Nicmene napriklad sceny z Komnaty, Mlynku na maso nebo 
nektere uvodni zabery ze Zony ve me vyvolavaji velice silne emocionalni 
napeti a to ze v Tobe vyvolavaji nudu je proste dano tim, ze jsme kazdej jinej.

> Obrazova a zvukova slozka filmu se maji doplnovat tak, aby si divak z jejich
> spojeni pro sebe "objevil" myslenku dila. Aby si myslel, ze na to prisel
> sam. Takto vyjadrene myslenky byvaji nejpusobivejsi. 

Predokladam, ze "zvukovou strankou" filmu myslis rozhovory a nikoliv hudbu a 
ruchy, protoze v opacnem pripade je to zcela jiste pravda a konkretne ve 
Stalkerovi se imho obraz a zvuk v tomto smyslu doplnuji dokonale.

Nicmene fakt, ze si divak mysli, ze na neco prisel sam, prece tak uplne 
nezavisi na tom, jestli na to prisel z rozhovoru, z obrazu nebo z jejich 
spojeni, konec koncu v literature ani zadna obrazova slozka neni, a 
literatura oproti filmu neni nijak menecenna. 

>   Demiurg


                                                         Kotwak

Information is not knowledge, knowledge is not wisdom, wisdom is not truth,
truth is not beauty, beauty is not love, love is not music, music is the best.

Search the boards