Posted By: snake (:q!) on 'CZlove' Title: Pafko (was: Plzak, k reseni....) Date: Wed Feb 28 05:03:33 2007 Hi all! Protoze jsem si sam trochu nabehl a mohl bych tim zapricinit dezinterpretaci velmi zajimavych a velmi konzistentnich nazoru tohoto skveleho lekare a tim ho i poskodit, rozhodl jsem se dat si tu praci a cast knizky, ktera se zabyva interrupci, zde celou odcitovat. Je to cca 1/15 cele knizky, tak mne snad nikdo nepopravi, je to tak na hranici autorskeho zakona. Verim, ze Vas jeho nazor zaujme a navic verim, ze tady nebude asi mnoho lidi, kteri by s nim nesouhlasili a jeho pohled odmitali. Ale jeste pred citaci kratce na tenhle post: > Uz teto chvili se doposti autor prvni chyby: Predpoklada bez duvodu, ze Nepredpoklada to bez duvodu, viz citace dole. > Zacatek zivota? Copak zygota neni ziva? Tvrdit, ze neco, co neuziva mozek, > nezije, je nesmysl. Predpokladejme tedy, ze autor spis mysli, ze to neco Ach jo, to nemyslis vazne. Nikdy bych nerekl, ze budes delat nejasnosti zrovna v tomhle. Strom je zivy, ale kdyz ho nekdo porazi, mluvime o vrazde? Rec byla samozrejme o zivote lidskem, ktery podle naseho prava (pokud vim) zacina narozenim. I nenarozeny plod ma podle naseho pravniho radu kupodivu sva prava, ale rozhodne nejsou tak bohata jako prava jiz narozeneho ditete ci dokonce dospeleho cloveka. Tady slo ale spis o pohled humanni a medicinsky (ktery se muze jednou samozrejme zpetne odrazit i v prijatych upravach pravnich norem)... > treba neni clovek. Ale pak ma zase problem: clovek je clovekem i po smrti > (pokud ne, proc delame s tou zdechlinou takove cavyky jako pohreb a chozeni > na hrbitov). No priznam se, ze to skutecne nevim, i kdyz uz to naprosto vybocuje z tohohle boardu. Osobne bych si ale tipl, ze jde o kombinaci kulturnich, nabozenskych a psychologickych duvodu (louceni, vzpominani a mnoho jinych). Dukaz bych videl v neuveritelne rozmanitosti zpusobu louceni se s mrtvymi stejne jako zpusobu vyporadani se s telesnou schrankou (od vystaveni pres pohrbeni ci zeh az ke snedeni). Je v tom hodne ritualu, citu atp. a nejnoveji nastesti dokonce i trocha rozumu (zmineny zeh)... No a ted ta citace: === begin quote === Pavel Pafko: Medicinmani a ti druzi Vydano v nakladatelstvi Lidove noviny v roce 2004 Interrupce Interrupce cili pravo na svobodne rozhodnuti Pred casem cesky parlament oprasil tema interrupci. Vedou se vasnive reci o tom, jestli ponechat v platnosti zakon, ktery je povoluje, nebo jestli je zakazat a pripustit jen nektere, velmi prisne stanovene vyjimky, tykajici se predevsim bezprostredniho a prokazatelneho ohrozeni zivota rodicky. Nejsem gynekolog a tento problem se me v moji profesi v podstate netyka. Presto jsem se do debaty vlozil, protoze souhlasim s tim, ze umele preruseni tehotenstvi neni otazkou jen pro gynekology, ale problemem obecne filozofickym. Lide, kteri myslenku zakazu interrupci haji, tvrdi, ze lidsky zivot zacina splynutim vajicka se spermii a nikdo nema pravo ho nicit. K tomu je ale treba rict toto: Pokud si clovek stanovi zacatek zivota, musi si stanovit take jeho konec. Nase spolecnost uz prijala zakon, ktery stanovuje jasne konec zivota. Povazuje se za nej konec mozkove cinnosti. Jakmile se rentgenologickym vysetrenim prokaze, ze mozek uz nepracuje, ackoliv srdce bezi a organismus je z pohledu nasich dedu stale jeste zivy, je clovek podle dnesni legislativy uz mrtvy. Pro nas lekare to znamena, ze muzeme napriklad odebrat organ pro transplantaci. Rekneme-li si tedy, ze konec zivota spojujeme s koncem mozkove, nikoliv srdecni cinnosti, s cim tedy spojujeme zacatek zivota? Nemelo by to byt naopak se zahajenim mozkove cinnosti? Pak ovsem splynuti dvou bunek v zadnem pripade nemuzeme povazovat za ziveho cloveka, protoze v tuto chvili mozek jeste nema. Ostatne nema jeste ani onu tradicne uznavanou cinnost srdecni ci dychani. Overoval jsem si mezi kolegy fyziology, kdy vlastne lze uvazovat o zahajeni mozkove cinnosti v pravem slova smyslu. A dozvedel jsem se, ze ne drive nez mezi 20. a 24. ty-dnem tehotenstvi. Samozrejme, nervova soustava plodu reaguje drive, to jsou ty zname pohyby v matcine brise. Plod proste "odpovida" na urcite podnety, ale zdaleka to jeste neni cinnost mozkove kury. Podle stavajicich vyzkumu dochazi k propojeni misnich reflexu s mozkovou cinnosti plodu prave az mezi 20. a 24. tydnem tehotenstvi. Drive ne. Pokud prijmeme toto hledisko a lekarske hledisko v jakekoliv situaci potrebuje racionalni oporu, nemuze zahrnovat imaginarni uvahy , pak v prvnich trech mesicich tehotenstvi nejde jeste o jedince s mozkovou cinnosti a nemuzeme tedy mluvit o preruseni jeho zivota... Prirozene, ne kazda zena, ktera o interrupci uvazuje, takto premysli. A chapu i to, ze mnoha se rozhodne neocekavane, ci dokonce nechtene dite privest na svet, protoze cokoliv jineho je pro ni neprijatelne. At uz proto, ze ma v sobe silny matersky pud, ci ze ji tak veli jeji pojeti moralky. Mozna bychom nasli jeste dalsi duvody. Mym presvedcenim je, ze zakladnim momentem zde musi zustat svobodne rozhodnuti kazde zeny. Snaha prosadit zakon, ktery by interrupce zakazal, prichazi v parlamentu predevsim ze strany krestanskych demokratu. Jiste, chapu lidi, kterym interrupce jejich nabozenske vyznani nedovoluje. Ale nechapu je, pokud svuj nazor vnucuji jinym lidem. Navic pokud krestanstvi zakaze interrupce krestanum, ma moznost se oprit o jejich moralni vychovu, ktera jim prikazuje se o narozene dite postarat, ale vzit si na zodpovednost narozeni deti, aniz ma u jejich rodicu zaruky podobne krestanske moralce? Na nasi motolske klinice osetrujeme svedky Jehovovy v duchu jejich zasad, pokud je to v nasi moci. Ale netoleruji prislusniky teto sekty, pokud vnucuji druhym lidem sve brozury a snazi se je presvedcit, aby jednali tak ci onak. Jsem pro to, aby katolici bojovali proti interrupcim mezi sebou, ale podle meho nazoru nemaji pravo je zakazovat lidem, kteri nesdileji jejich nabozenske vyznani. Pred casem jsem nahlizel do statistik, abych zjistil, kolik lidi v Ceske republice se hlasi k nejakemu nabozenskemu vyznani. Je jich dvaatricet procent. Je to tedy pri poslednim scitani lidu kazdy treti obcan. A pred deseti lety to bylo triactyricet procent. V roce 1950 pres devadesat procent. Ta cisla neustale klesaji. Myslim si, ze jedna tretina nema pravo vnucovat svuj nazor zbyvajicim dvema tretinam. Jde stale o touz myslenku svobody cloveka: Nemohu rici, ze ten nebo onen clovek nema pravo na svoje rozhodnuti. Avsak svoboda cloveka neni bezbreha nesmi se dotykat svobody jinych lidi. Vezmeme si uz jen to, cemu se odborne rika "asistovana reprodukce" a mezi lidmi "poceti ze zkumavky". Medicina pokrocila tak daleko, ze se umele oplodneni dnes praktikuje se stale vetsim uspechem. Neplodnym manzelstvim pomaha resit jejich touhu po potomkovi a nase zakony to dovoluji. Rodi se tak u nas jedno az dve procenta deti a my souhlasime, ze jejich rodice maji na takove rodicovstvi pravo. Jak asi na takoveto rodicovstvi oficialne hledi jednotlive cirkve? Asistovana reprodukce se provadi tak, ze se v laboratori spoji nekolik vajicek se spermiemi, a dale se nekolik oplodnenych vajicek vlozi do delohy matky a bud se dal vyviji uspesne, nebo neuspesne. V pripade neuspechu se vezmou z teze zkumavky dalsi oplodnena vajicka a cely proces se opakuje. Ale predstavme si, ze se zakrok podari hned napoprve, takze ve zkumavce nekolik oplodnenych vajicek zbude a rodice uz o ne dale nejevi zajem. Jak nazveme to, co se s nepouzitymi vajicky tedy musi udelat? Pokud prijmeme myslenku, ze zivot zacina splynutim dvou pohlavnich bunek, pak se v nasi republice neustale deji vrazdy, o kterych krestansti poslanci v parlamente nemaji ani tuseni. Neni to cele absurdni? Doba se proste vyviji. V 21. stoleti, kdy medicina zcela vazne rozebira moznosti, ktere by ji mohlo prinest klonovani, by se parlament nemel zabyvat interrupcemi a cirkev by mela zaujmout jiz jednoznacne stanovisko k antikoncepci. Vyvoj biologickych ved jde tak rychle kupredu, ze i to, co je eticke ci neeticke, moralni ci nemoralni, musime resit minimalne na urovni soucasneho stavu. Respektive spise anticipovat, kam vyvoj jde, nez se vracet kamsi zpatky k zakazu interrupci, ktery pro me osobne je z hlediska praxe minulosti. Vsichni vime, ze tak ci onak pocet interrupci v Ceske republice klesa. Posledni cisla jsou jasna: V roce 2003 pripadly na tisic obyvatel pouhe ctyri, coz bylo nejmene od roku 1958, kdy u nas zakon umele preruseni tehotenstvi dovolil. Behem poslednich patnacti let pocet interrupci klesl dokonce na ctvrtinu. Ale jsem hluboce presvedcen, ze se stale nektere zeny dostavaji a budou dostavat do situace, kterou nemohou resit jinak nez interrupci. Jakykoliv absolutni zakaz by pak vedl k tomu, ze vyhledaji neodbornou pomoc, nekoho, kdo jim kriminalnim zpusobem od nechteneho tehotenstvi pomuze. Fungovalo to tak odnepameti a cele lekarske generace by mohly dosvedcit, jak katastrofalni nasledky "andelickarstvi" miva. Toto je skutecnost, pred kterou vsak odpurci interrupci zaviraji oci. Zeny muze tehotenstvi dostat do situace, ve ktere si nebudou vedet rady. Ted nemam na mysli patologickou situaci, geneticke poruchy a jinak postizene plody. Zde uz medicina dosla tak daleko, ze z diagnostiky plodu dovede rici, jestli se dite narodi mrtve, nebo jestli sice na svet prijde zive, ale bude tak postizene, ze prezije jen par dnu nebo tydnu, a umi narozeni takoveho ditete vcas zabranit. Myslim nechtene tehotenstvi treba i zdraveho plodu, ktere vsak nekdy muze zene neodvratne poskodit zivot a jeji vztahy s okolim. Lide kolem ni ji odmitnou, opusti, ponechaji v krizi samotnou. Proste zazenou ji do kouta. Vzdycky budu stat na strane onech nestastnic, kterym by absolutni zakaz interrupci znicil zivot, prinutil je ke kriminalnimu jednani a mozna i k sebevrazde. Nekdo muze namitnout, ze existuji matky, ktere se navzdory vsemu a vsem rozhodnou dite na svet privest. A to i v pripade, kdy vedi, ze se narodi nevhod nebo i postizene. Ano, take to je jejich svobodne rozhodnuti, na ktere maji plne pravo. Povoleni interrupce v zadnem pripade neznamena, ze bychom k ni nekoho mohli nutit. Diskuse o interrupci zacina az v momente, kdy o ni tehotna zena pozada. Jinou debatu o interrupci z meho pohledu pripustit nelze. Vim, ze nekdy se s nekterymi zenami jedna, jako by gynekologa ani nezajimal jejich nazor a nepocital s nim. Snad jedna podle diagnozy a podle sveho nejlepsiho vedomi a svedomi. I to je vsak neeticke jednani. Ukolem profesionala zustava jedine: Vysvetlit, co lze ocekavat a s jakou pravdepodobnosti. Ale stale nutno respektovat, ze kazdy clovek je svobodna bytost, ktera ma pravo rozhodnout se sama. Pokud se tedy tehotna zena rozhodne postizene dite donosit, lekar musi rici: "Ano, je to vase vec. Nesete toto a toto riziko, ja vam jen mohu rici, s jakou pravdepodobnosti se dite narodi mrtve, se stejnou pravdepodobnosti umim odhadnout, jak dlouho bude pripadne zit, ale jste to vy, kdo rozhodne." Nic vic. Kdyz jsem byl mlady, zacinajici chirurg, zavolali me v noci na gynekologii, abych vysetril zenu, ktera byla napadena. Prisel jsem tam a uvidel opilou, spinavou, po-zvracenou osobu, valela se po zemi, chybely ji zuby... Strasny pohled. Byla v pokrocilem stupni tehotenstvi, jeji druh ji zkopal do bricha a ja mel za ukol zjistit, jaka ma zraneni. Prohledl jsem ji, ale zaroven jsem premyslel, jaky osud ceka to dite. Do jakych pomeru se narodi, jak bude vypadat jeho detstvi, kdyz se tato zena evidentne nebyla schopna postarat ani sama o sebe. Casto o problemech rozhoduji a plati to obecne lide, kteri s nimi nemaji vubec zadnou zkusenost nebo se jich vubec netykaji. U umeleho preruseni tehotenstvi je to naprosto evidentni. Pred casem jsem v televizi videl zaznamy z Anglie, prave z demonstrace proti interrupcim. V pozadi londynsky parlament, pred nim dokola chodili lide a do cehosi bouchali. A jak jsem se tak dival, najednou jsem si uvedomil, kdo to vlastne demonstruje: obstarozni muzi a zeny. Nikde jsem tam nevidel mlada devcata, kterych by se problem interrupci bezprostredne tykal. Vim proc. Nedavno jsme meli u nas v nemocnici studenty a nahodou tam byla skupina asi deseti medicek. Vzal jsem si je na chodbu a zeptal se: "Ted mi reknete, jak se divate na interrupci." Vsech deset odpovedelo zcela shodne: "Samozrejme nezakazovat." Ze si i pres tento nazor nepocinaji nijak nerozumne, o tom svedci jiz zminene statistiky, ktere jasne prokazuji vyrazny pokles umelych preruseni tehotenstvi. A pokud se pro ne i rozhodnou, vetsinou to hluboce prozivaji. Navstivite-li oddeleni, kde lezi zeny po interrupcich, zadne veseli tam nepanuje. Svou roli ve snizujicim se poctu umelych preruseni tehotenstvi tu predevsim sehrala stale se zlepsujici antikoncepce a zcela urcite i poucenost mladych lidi. Ti vychazeji ze sve ekonomicke i socialni situace, zvazuji pocet deti, rozmysleji si, kolik si jich mohou dovolit. Je, ci neni to moralni? V poslednich letech klesa v nasi republice porodnost. Nepochybne to ma vice pricin, socialni pozadi tohoto jevu je vsak dominantni. Politici, kteri broji proti interrupcim, by meli podle meho nazoru sve usili zamerit jinym smerem. Nebude snad casem cesky parlament debatovat jeste o tom, jestli nezakazat i antikoncepci, aby se zvysila porodnost? A co je vubec moralka? Etika? Pred casem jsem byl na seminari o etice. Plno etiku, mezi nimi jsem byl jediny "manual". A tam jsem si uvedomil, ze oni casto vnimaji veci naprosto odtrzene od reality. Lekari mozna nahlizeji na veci daleko prakticteji nez ostatni lide. Zijeme biologickou vedou, proto vnimame deni v prirode a tim i v lidskem zivote jaksi prirodneji. Nejsme odtrzeni od reality. Naopak, dokonce bych rekl, ze lidske realite jsme uplne nejblize, protoze otazku narozeni, zivota a smrti mame takrka na dennim poradku. Proto myslim, ze etiku je treba vnimat ve vztahu k realite, to znamena take k ekonomice a pravu. Ano, mame desatero bozich prikazani, to je vecna etika, ktera existuje tisice let. Ale pokud chceme nejakou moralni predstavu prosazovat, musim vzdycky premyslet, jestli je vubec v prislusnem case a v odpovidajici etape spolecnosti realizovatelna. Moralka spolecnosti se s jejim vyvojem meni, to, co drive bylo moralni, dnes za ne nepovazujeme, a naopak, co se drive tvrde odsuzovalo, je dnes vcelku akceptovatelne. Vyviji-li se spolecnost, musi se vyvijet i vztahy mezi lidmi. A prave v mezilidskych vztazich se moralka utvari. Jeste dve generace pred nami se rodina neodvazila sednout si ke stolu, dokud si k nemu nesedl otec. On byl hlava rodiny. Jeste pred padesati lety byla zena, ktera privedla na svet nemanzelske dite, na okraji spolecnosti a vetsinou si mohla leda zoufat. Dnes? Na jedne strane klesa pocet nechtenych tehotenstvi a s tim spojenych interrupci, ale na-opak pribyva mladych zen, ktere maji dite, a nejsou vdane. Kdyz jsem se ptal jedne starsi sestry z porodnice, jaka je v tomto smyslu dnesni situace, rekla mi: "Zhruba dvacet procent matek, ktere u nas rodi, nema manzela." A vetsinou z toho nemaji zadne trauma, protoze nahled na vec se zmenil. Najdete dokonce zeny, ktere otehotni, ale manzela ani nechteji. Rozhodly se zit samy. Budiz, nevime sice, co to udela s pristimi generacemi, je mozne, ze budeme prekvapeni. Ale vychazim z moralky, ktera plati ted a je jina, nez byvala. Zda je lepsi nebo horsi, zustava veci debaty, jenze vyvoj tim nezastavime. Snazme se v nem tedy hledat spise klady. === end quote === snake